Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2038801_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1.
april 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 219 alm. del stillet af udvalget den 4. marts
2019 efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål:
Hvilke muligheder er der i lovgivningen for at begrænse virksomheders
brug af bonusordninger, der f.eks. skaber incitamenter til, at kunderne
vælger flytransport oftere, end hvis bonusordningen ikke var tilgængelig?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at spørgeren ønsker oplyst, om lov-
givningen indeholder forbud mod eller hjemmel til at forbyde visse bo-
nusordninger for flytransport. Til brug for svar på spørgsmålet har jeg
indhentet bidrag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Der er ikke umiddelbart en sådan regulering i lovgivningen, som inde-
holder forbud mod eller hjemmel til at forbyde visse bonusordninger for
flytransport. Virksomheders brug af bonusordninger er omfattet af de
almindelige regler i markedsføringsloven og i konkurrenceloven.
Markedsføringsloven er en implementering af EU’s direktiv om urimelig
handelspraksis, som indeholder en liste over 31 former for handelsprak-
sis, som under alle omstændigheder anses for at være urimelige og der-
med ulovlige. Flyselskabers bonusordninger fremgår ikke direkte af li-
sten, hvorfor EU-Domstolen i sidste instans vil skulle afgøre om bonus-
ordninger er omfattet af direktivet.
EU-Domstolen har i flere sager udtalt, at listen er at betragte som en ud-
tømmende liste over de former for handelspraksis, der kan anses for uri-
melige uden, at det først i hvert enkelt tilfælde skal vurderes, om en han-
delspraksis er vildledende eller ej. EU-Domstolen har således slået fast, at
generelle forbud mod salgsfremmende foranstaltninger, der ikke står på
ovennævnte liste, er i strid med direktivet om urimelig handelspraksis.
Det kan oplyses, at EU-Domstolen, så vidt vides, ikke har taget stilling til
en sag vedrørende flybonusordninger, men at det er styrelsens umiddelba-
re opfattelse, at et generelt forbud mod sådanne ordninger vil være i strid
med direktivet om urimelig handelspraksis.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 220: MFU spm. om begrænsninger i lovgivningen for at regulere virksomheders brug af bonusordninger, der f.eks. skaber incitamenter til, at kunderne vælger flytransport oftere, end hvis bonusordningen ikke var tilgængelig, til erhvervsministeren
Konkurrencelovgivningen indeholder et forbud mod konkurrencebegræn-
sende aftaler, jf. Konkurrencelovens § 6 og artikel 101 i Traktat om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), og et forbud mod misbrug
af dominerende stilling, jf. Konkurrencelovens § 11 og TEUF artikel 102.
Der er i konkurrencelovgivningen ikke hjemmel til at begrænse virksom-
heders brug af bonusordninger, medmindre de udformes på en sådan må-
de, at det strider mod et af forbuddene. Det kunne eksempelvis være til-
fældet, hvis en dominerende virksomheds bonusordning er kraftigt loyali-
tetsskabende, ekskluderende eller er egnet til at begrænse effektiv eller
potentiel konkurrence. Såfremt dette ikke er tilfældet, er der ikke hjem-
mel efter konkurrencelovgivningen til at gribe ind over for virksomheders
bonusordninger.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2