Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2015135_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
8. februar 2019
19/01095-2
Click here to enter text.
Samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 7. februar 2019
Spørgsmål AW, AX, AY og AZ stillet efter ønske fra Thomas Jen-
sen (S)
Samrådsspørgsmål AW
Ministeren bedes redegøre for, hvilke detailhandelsbutikker der ikke vil
have gavn af, at lukkeloven afskaffes, og for hvem lukkeloven ikke ses som
en byrde der bør lettes.
Samrådsspørgsmål AX
Ministeren bedes redegøre for, hvordan en afskaffelse af lukkeloven vil
understøtte de mindre erhvervsdrivende i detailhandlen med få ansatte i
landdistrikterne.
Samrådsspørgsmål AY
Ministeren bedes redegøre for, hvilket fagligt grundlag regeringens for-
slag om at afskaffe lukkeloven bygger på, herunder om man har under-
søgt, hvordan kombinationen af en afskaffet lukkelov og de nye mulighe-
der, som den seneste justering af planloven har givet detailhandlen, vil
påvirke bylivet og grundlaget for aktive bymidter særligt i de mindre byer
og i landdistrikterne.
Samrådsspørgsmål AZ
Ministeren bedes redegøre for, hvordan en afskaffelse af lukkeloven
fremmer regeringernes løfte fra regeringsgrundlaget om at skabe vækst
og udvikling i hele Danmark og at regeringen vil understøtte udviklingen
uden for de største byer og i landdistrikterne.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
2/10
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Jeg har modtaget fire spørgsmål om lukkeloven, som jeg
vil besvare.
[Samrådsspørgsmål AW]
Jeg er blevet bedt om at redegøre for,
”hvilke
detailhan-
delsbutikker der ikke vil have gavn af, at lukkeloven af-
skaffes, og for hvem lukkeloven ikke ses som en byrde,
der bør lettes”.
Hovedsvaret på spørgsmålet er, at lukkelovens afskaf-
felse vil komme de butikker til gavn, som er omfattet af
lukkeloven, mens dem, som ikke er omfattet af lukkelo-
ven, ikke vil have fordel af, at lukkeloven afskaffes. Det
forhold kan vi ikke holde skjult for nogen.
Når regeringen forslår en afskaffelse af lukkeloven, er
det af hensyn til de butikker, som i dag er tvunget til at
holde lukket 13�½ dage om året.
Jeg er helt klar over, at nogle små detailhandelsbutikker
er modstandere af at afskaffe lukkeloven, og det er et
helt legitimt synpunkt. Generelt vil regeringen gerne gø-
re, hvad den kan for at give gode vilkår for små detail-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
3/10
handelsbutikker og landdistrikterne. Ift. at hjælpe de
små detailhandelsbutikker er det regeringens hoved-
synspunkt, at det vil vi gerne gøre meget for, men der er
dog en grænse, i forhold til at vi ikke vil hjælpe nogle
erhvervsdrivende ved at holde andre erhvervsdrivende
nede. Og det er det, der er det principielle spørgsmål ift.
lukkeloven.
Detailhandlen er i disse år under stort pres fra en stigen-
de internethandel med stadig flere e-handelsbutikker. E-
handelsbutikker behøver ikke at holde lukket på de 13�½
dage, som lukkeloven ellers foreskriver. En ophævelse
af lukkeloven vil derfor være en håndsrækning til de fy-
siske butikker, som i dag er afskåret fra at hente omsæt-
ning på de pågældende dage. Det vil dermed skabe mere
lige konkurrencevilkår.
Det er generelt forventningen, at en stor del af detail-
handelsbutikkerne vil have gavn af en afskaffelse af
lukkeloven.
Det gælder både de dagligvarebutikker, som i dag er af-
skåret fra at øge deres omsætning pga. lukkedagene,
men det gælder også de mindre dagligvarebutikker, som
holder igen for fortsat at være undtaget fra lukkelovens
lukketider.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
4/10
Ved en afskaffelse af lukkeloven slipper dagligvarebu-
tikker med en omsætning på mellem 14,7 mio. og 34,2
mio. for de særlige oplysningskrav om omsætning, som
stilles for at være undtaget fra lukkeloven.
I dag er selv de helt små udvalgsvarebutikker tvunget til
at holde lukket. Ved en afskaffelse af lukkeloven vil og-
så den lokale sko- eller tøjbutik selv kunne bestemme
sine lukketider. Det vil kunne bidrage til at skabe liv i
handelsgaderne.
Mit ministerium oplyser mig desuden, at de har skønnet,
at en fuld afskaffelse af lukkeloven vil medføre byrde-
lettelser for erhvervslivet på omkring 84 mio. kr., så der
er altså god økonomi for virksomhederne i en afskaffel-
se. De har udregnet dette tal i forbindelse med det kom-
mende udspil hvor regeringen generelt vil lette byrder
for virksomhederne.
[Samrådsspørgsmål AX]
Jeg er herudover blevet bedt om at redegøre for,
”hvor-
dan en afskaffelse af lukkeloven vil understøtte de min-
dre erhvervsdrivende i detailhandlen med få ansatte i
landdistrikterne.”
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
5/10
For de mindre erhvervsdrivende i detailhandlen med få
ansatte i landdistrikterne, kan en afskaffelse af lukkelo-
ven betyde øgede omsætningsmuligheder for de butik-
ker, som sælger udvalgsvarer, mens de dagligvarebutik-
ker med en omsætning på mellem 14,7 og 34,2 mio. vil
opleve færre administrative byrder.
Ved at skabe mere lige konkurrencevilkår, vil det i høje-
re grad være kunderne, der bestemmer, hvilke butikker,
der i fremtiden vil opleve stigende omsætning, på sam-
me måde som det gælder for andre mindre regulerede
erhverv.
Med eller uden den nuværende lukkelov, vil det være op
til den enkelte butik i landdistrikterne fortsat at gøre sig
attraktiv fx ved at slå sig op på bedre service eller korte-
re afstand til kunderne.
For de erhvervsdrivende i detailhandlen, der vælger at
udvide åbningstiderne, vil en afskaffelse af lukkeloven
alt andet lige betyde et øget behov for arbejdskraft.
[Samrådsspørgsmål AY]
Jeg er i spørgsmål AY blevet bedt om at
”redegøre
for,
hvilket fagligt grundlag regeringens forslag om at af-
skaffe lukkeloven bygger på, herunder, om man har un-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
6/10
dersøgt, hvordan kombinationen af en afskaffet lukkelov
og de nye muligheder, som den seneste justering af plan-
loven har givet detailhandlen, vil påvirke bylivet og
grundlaget for aktive bymidter særligt i de mindre byer
og i landdistrikterne.”
o
Spørgsmålet om afskaffelse af lukkeloven er for rege-
ringen mest et principielt spørgsmål, om vi skal be-
stemme, hvornår de erhvervsdrivende må holde åbent,
eller om de selv bedst er i stand til at vurdere dette.
Som borgerlig er det min opfattelse af butikkerne natur-
ligvis selv er bedst i stand til at vurdere dette.
Som nævnt har Erhvervsministeriet estimeret BNP-
effekten ved en afskaffelse af lukkeloven, der som sagt
vil være positivt.
I forhold til planlovsændringen i juni 2017, så blev der
den gang åbnet op for større butikker, særligt ift. ud-
valgsvare, og for at udlægge aflastningsområder, som er
områder til butikker uden for bymidten. Planlovens nye
detailhandelsmuligheder blev beregnet til at ville øge
BNP med ¾ mia. kr. på lang sigte.
Formålet med de nye detailhandelsmuligheder var at gi-
ve kommunerne større fleksibilitet, så de bedre kan tage
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
7/10
hensyn til de lokale forhold, f.eks. ændrede indkøbs-
mønstre og den stigende e-handel.
Det er dog vigtigt at understrege, at det var nye mulig-
heder der blev givet til kommunerne, i forhold til at de
kan planlægge deres detailhandel på den måde, der er
mest hensigtsmæssig i det enkelte lokalområde.
De ændringer der er gennemført med planloven giver
altså alene kommunerne nye muligheder, som kommu-
nerne kan undlade at anvende, hvis det er mest hen-
sigtsmæssigt i forhold til bylivet i kommunens mindre
byer og landdistrikter. Kommunerne vil med en afskaf-
felse af lukkeloven, også skulle tage dette med i deres
overvejelser.
Da detailhandlen har tilpasset sig løbende i forbindelse
med den etapevise liberalisering af lukkeloven siden
2012, samt den udvikling, der derudover generelt har
fundet sted i butiksstrukturen, forventes de samlede kon-
sekvenser af planlovsændringen og afskaffelsen af luk-
keloven at have en begrænset indflydelse på bylivet og
grundlaget for aktive bymidter.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at udviklin-
gen i butikkernes placering er i høj grad er bestemt af
forbrugerne. Hvis forbrugerne foretrækker at handle lo-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
8/10
kalt, vil de nære butikker fortsat eksistere. Hvis forbru-
gerne derimod foretrækker større butikker med et større
vareudvalg og/eller lavere priser, vil denne type butikker
blive fremmet.
[Samrådsspørgsmål AZ]
Jeg er endelig blevet bedt om at
”redegøre
for, hvordan
en afskaffelse af lukkeloven fremmer regeringernes løfte
fra regeringsgrundlaget om at skabe vækst og udvikling
i hele Danmark og at regeringen vil understøtte udvik-
lingen uden for de største byer og i landdistrikterne.”
Det er regeringens målsætning at skabe vækst og udvik-
ling i hele Danmark og at understøtte udviklingen såvel i
byerne og i landdistrikterne.
Det er min opfattelse, at detailhandlen allerede har til-
passet sig den omfattende liberalisering af lukkeloven
fra 2012. Konsekvenserne af en afskaffelse af lukkelo-
ven forventes derfor at være begrænsede, set i forhold til
den udvikling der i forvejen sker på detailhandelsområ-
det.
Det er min vurdering, at udfordringen fra for eksempel
e-handel er en større konkurrenceudfordring for de fysi-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
9/10
ske butikker end det vil være at stille alle butikker lige
ved at afskaffe lukkeloven.
Den konkurrenceforvridning, som lukkeloven i dag ud-
gør, sætter også en begrænsning for de erhvervsdrivende
i de mindre provinsbyer, herunder den tabte omsætning
fra turister, som ønsker at handle i den pågældende butik
på lukkedage.
Med en afskaffelse af lukkeloven vil turister få bedre
muligheder for at handle i den danske detailhandel til
gavn for den danske økonomi, og det vil desuden under-
støtte regeringens ambition om at øge turismeomsætnin-
gen, som det fremgår af den nationale turismestrategi.
For mindre byer med butikker, som ikke er undtaget fra
lukkeloven, vil en afskaffelse af loven gøre det muligt at
afholde arrangementer i byen, hvor det i højere grad end
i dag er muligt samtidig at foretage sine indkøb.
[Afslutning]
Det vil ved en afskaffelse af lukkeloven være op til for-
brugerne, turisterne og de enkelte forretningsdrivende,
hvilke butikker, der vil få det største salg fremadrettet
også i forhold til konkurrencen fra e-handle. Det vil også
kunne komme landsbyer og landdistrikter til gavn.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd om lukkeloven den 7/2-19, til erhvervsministeren
10/10
Samtidig vil det føre til mindre detailregulering fra sta-
tens side
helt i tråd med regeringens erhvervspolitik.
Tak for ordet.