Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2023488_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
1. marts 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 198 alm. del stillet af udvalget den 1. februar
2019 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
I Erhvervsministeriet pressemeddelelse ”Dommedagsprofetierne om tid-
ligere
lempelser af revisionspligten holder ikke stik” af 7. december 2018
står der følgende: ” Den lempede revisionspligt estimeres i 2017 at have
givet de selskaber, som har mulighed for at fravælge revision, en direkte
besparelse på revisorhonorarer i størrelsesordenen
1,6 mia. kr.”. Det
fremgår imidlertid af den analyse, som pressemeddelelsen omhandler, at
der i dette estimat ikke er taget højde for, at virksomhedernes finansie-
ringsomkostninger stiger, når virksomhederne ikke længere revideres.
Beløbet på 1,6 mia. kr. er således en bruttobesparelse. Ministeren bedes
på denne baggrund redegøre for, hvad den reelle nettobesparelse ved fra-
valg af revision er, såfremt højere finansieringsomkostninger medregnes.
Svar:
Erhvervsstyrelsen har været hovedansvarlig for udarbejdelsen af
”under-
søgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt”
og oplyser følgen-
de:
”Erhvervsstyrelsen
bad som en del af undersøgelsen af det fremad-
rettede behov for revisionspligt Copenhagen Economics om bl.a. at
analysere, i hvilket omfang manglende anvendelse af revisorydelser
påvirker selskabernes kapitalomkostninger.
Det fremgår af analysen fra Copenhagen Economics, at når virk-
somhederne fravælger revision, vil deres kapitalomkostninger med
stor sandsynlighed stige, hvilket indikerer, at danske virksomheder
potentielt skal være påpasselige med at fravælge ekstern revision,
hvis de beror på ekstern finansiering.
Copenhagen Economics anfører i deres analyse
1
med udgangs-
punkt i fire internationale studier
at:
”For
eksempel indikerer middelestimatet fra de fire refererede stu-
dier, at en dansk virksomhed med en revisionsydelse på 21.600,- kr.
og mere end 1,7 mio. kr. i ekstern gæld vil opleve en større stigning
1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Bilag 6 i ”Bilagsrapport –
Undersøgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt"
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om Erhvervsministeriets pressemeddelelse Dommedagsprofetierne om tidligere lempelser af revisionspligten holder ikke stik af 7. december 2018, til erhvervsministeren
2023488_0002.png
i låneomkostningerne, end de kan opnå i direkte besparelser ved
fravalg af revisorbistand
…”.
Copenhagen Economics gør dog opmærksom på, at:
”Det
skal dog påpeges, at en række analyser lavet i forbindelse
med dette studie på danske data, hverken har kunnet be- eller af-
kræfte konklusionerne i overstående studier. Det er Copenhagen
Economics’
vurdering, at dette i høj grad skyldes et meget begræn-
set datagrundlag, hvilket giverstor usikkerhed om analysernes re-
sultater.”
Der foreligger således ikke Erhvervsstyrelsen bekendt pålidelige
estimater i 2017 på størrelsen af meromkostningen til finansiering.
Når lovforslag og bekendtgørelser konsekvensvurderes, bliver både
negative og positive konsekvenser talt med på lige fod. Det, der
kvantificeres, er således både negative og positive direkte konse-
kvenser. De indirekte konsekvenser, som typisk vil være mere spe-
kulative, herunder afledte effekter eller adfærdsvirkninger, kvantifi-
ceres normalt ikke, idet Erhvervsstyrelsens
Vejledning om er-
hvervsøkonomiske konsekvensvurderinger
der alene stiller krav om
kvantificering af direkte konsekvenser.
Eventuelt højere renter på f.eks. gældsfinansiering er en afledt ef-
fekt, som derfor ikke er kvantificeret nærmere. Ligeledes er der hel-
ler ikke i undersøgelsen lavet et samlet estimat på andre indirekte
konsekvenser af lempelserne, som kunne tænkes at være positive
det kunne eksempelvis være lavere forbrugerpriser eller BNP-
effekter.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2