Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Svar på redegørelsen om Finanstilsynets tilsyn med
Danske Bank
30/01/2019
Svar fra det estiske finanstilsyn, Finantsinspektsioon, på det engelske resume af
redegørelsen om Finanstilsynets tilsyn med Danske Bank i forbindelse med hvidvask gennem
bankens estiske filial.
"Det glæder os, at vores danske kolleger nu klart tilkendegiver, at den estiske
Finantsinspektsioon bør have en tydelig ledende rolle i forhold til tilsynet med Danske Bank i
Estland. Den klarhed fra Finanstilsynets side har vi ventet på i nogle år," udtaler
Finantsinspektsioons formand Kilvar Kessler. "Finantsinspektsioon planlægger nu at
iværksætte tilsynsaktiviteter over for Danske Bank. Disse vil blive meldt ud separat på et
senere tidspunkt."
Danske Banks overordnede styring svigtede. Finanstilsynet i Danmark var og er ansvarligt
for tilsynet med den overordnede styring af Danske Bank, herunder bankens filialer.
Finantsinspektsioon er parat til at overtage tilsynet med Danske Bank som helhed.
Finanstilsynet i Danmark beskriver i det engelske resume af sin redegørelse de alvorlige svigt
i den overordnede styring af Danske Bank. I redegørelsen står der, at de samlede
kontrolforanstaltninger hos Danske Bank var utilstrækkelige. Desuden havde banken
fravalgt at integrere IT-systemerne i filialen med systemerne i resten af koncernen, hvilket
besværliggjorde en effektiv overvågning af forretningen i Estland. Dette fravalg blev ikke
kompenseret af en stærkere risikostyring, og kontrolsystemet opfangede ikke i tilstrækkelig
grad og tilstrækkeligt tidligt tegn på overtrædelser af lovgivningen.
Indtjeningen fra ikke-residenters forretninger med filialen var ude af proportion med deres
andel af bankens samlede aktiviteter, og det burde have fået advarselslamperne til at blinke
hos Danske Bank. Finantsinspektsioon mener, at den overordnede styring af en bank skal
tilrettelægges, indrettes og udføres ud fra en helhedsbetragtning, der omfatter alle dele af
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget meddelelsen fra Estlands finanstilsyn oversat til dansk, til erhvervsministeren
banken og dens risici, herunder kontroller og styringsmæssige tiltag vedrørende
bekæmpelse af hvidvask (AML) og bekæmpelse af finansiering af terrorisme (CFT).
Den Europæiske Unions direktiver, forordninger og retningslinjer på bankområdet
fastsætter harmoniserede minimumsstandarder for den overordnede styring af banker.
Lovgivningen pålægger hjemlandet en klar forpligtelse til at føre tilsyn med den
overordnede styring af banken, herunder af dens filialer, da disse ikke er særskilte juridiske
enheder med selvstændigt ansvar over for deres kreditorer.
Estlands Finantsinspektsioon tvang Danske Bank til at afvikle sine forretninger med ikke-
residenter i 2014 og 2015. Ingen andre myndigheder i Danmark eller Estland gjorde noget
særligt for at lukke ned for disse risici og håndtere svaghederne i bankens overordnede
styring på det tidspunkt, selv om Estlands Financial Intelligence Unit (FIU) bistod
Finantsinspektsioon med værdifulde baggrundsoplysninger.
Estlands Finantsinspektsioon opererer under estisk lov. Finantsinspektsioon gennemførte en
række inspektioner i Danske Banks estiske filial og foretog også andre tilsynsmæssige
aktiviteter. Særligt skal nævnes to inspektioner i filialen i 2014, der dokumenterede en
række væsentlige overtrædelser af estisk lov fra Danske Banks side. Da banken ikke havde
iværksat nogen handlinger som følge af den tilsynsmæssige dialog, udstedte
Finantsinspektsioon i 2015 et påbud til Danske Bank om at afhjælpe overtrædelserne og
opbygge en tilstrækkelig risikostyringsorganisation. Det førte til, at banken afviklede sine
forretninger med ikke-residenter med udgangen af 2015. Finantsinspektsioon tog dette
skridt på eget initiativ, uden at have modtaget oplysninger eller instrukser fra Danmark.
Finanstilsynet blev anmodet om at komme med feedback og forslag, før de to inspektioner i
filialen blev gennemført i 2014, men i forbindelse med den første inspektion bad
Finanstilsynet blot om at blive informeret om resultatet, mens Finantsinspektsioon ikke har
registreret noget svar fra Finanstilsynet vedrørende den anden inspektion, dvs.
Finanstilsynet ønskede ikke at være involveret.
Inden de to inspektioner i filialen blev iværksat i 2014, informerede Finantsinspektsioon
flere gange i 2012 og 2013 Finanstilsynet som den primære tilsynsmyndighed om mulige
problemer med den overordnede styring hos Danske Bank, som den estiske filial var en
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget meddelelsen fra Estlands finanstilsyn oversat til dansk, til erhvervsministeren
integreret del af. Da Finantsinspektsioon konstaterede, at Finanstilsynet ikke reagerede,
besluttede man selv at gøre noget.
Under de nugældende europæiske regler deler de estiske og danske myndigheder
ansvaret for AML-tilsyn med Danske Banks estiske filial. Hidtil har Finantsinspektsioon
regnet med, at Finanstilsynet havde en ledende rolle i forhold til AML-tilsyn med Danske
Bank, men redegørelsen gør det klart, at Finanstilsynet mener, at Finantsinspektsioon
tydeligt bør påtage sig denne rolle.
I resumeet af redegørelsen fremhæver Finanstilsynet, at Finantsinspektsioon har ansvaret
for AML-tilsyn med den estiske filial. Det er et forenklet syn på de juridiske forhold.
Finantsinspektsioon har gang på gang forklaret, at det 3. hvidvaskdirektiv
et stykke EU-
lovgivning, der harmoniserede AML i EU før juni 2015
ikke indeholdt nogen bestemmelser
om deling af ansvaret i forbindelse med grænseoverskridende bankvirksomhed og
etableringsfrihed. Som sagt handler en banks bekæmpelse af hvidvask og af finansiering af
terrorisme generelt om at opbygge effektive kontroller, hvilket helt og holdent er et
spørgsmål om bankens overordnede styring. Finantsinspektsioon er af den opfattelse, at det
er noget kunstigt og urealistisk at skelne skarpt mellem intern styring, der omfatter risikoen
for hvidvask og finansiering af terrorisme, og resten af bankens interne styring. I praksis er
den interne styring af en bank et samlet system. Flertallet af de ansvarlige myndigheder i
EU-landene ser AML-risikostyringsorganisationerne i en banks udenlandske filialer som en
del af en samlet enhed, der er under deres tilsyn som hjemlandets myndighed. Det er
naturligvis et problem for enhver bank, hvis myndigheden i hjemlandet kræver en vis
struktur i forhold til den overordnede styring, mens myndigheden i værtslandet kræver
noget helt andet. Som Finantsinspektsioon ser det, er de europæiske regler og myndigheder
indrettet med henblik på at forhindre dette og minimere risikoen for sådanne
uoverensstemmelser. Det 4. hvidvaskdirektiv, der har været i kraft siden juni 2015, tog fat
på det relevante spørgsmål om grænseoverskridende jurisdiktion og fordelte ansvaret
mellem hjem- og værtslandet.
Finantsinspektsioon er noget overrasket over, at Finanstilsynet hævder, "som
værtslandstilsyn har [Finantsinspektsioon] ansvaret for hvidvasktilsynet med den estiske
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget meddelelsen fra Estlands finanstilsyn oversat til dansk, til erhvervsministeren
filial". For det første er det ikke klart, hvilken periode denne udtalelse skal dække, og om
Finanstilsynet har tilstrækkeligt indblik i estisk lovgivning til at komme med en sådan
udtalelse. For det andet beslutter Estland og andre medlemslande, hvordan de gennemfører
EU-direktiver, herunder hvidvaskdirektivet, ved at tildele et eller flere organer ansvaret for
alle eller visse opgaver i henhold til direktiverne. Estland har udpeget en række institutioner
til tilsynsopgaver i henhold til hvidvaskdirektivet, og den estiske FIU indsamler
indberetninger om mistænkelige transaktioner fra enheder med indberetningspligt,
herunder filialer af banker hjemmehørende i andre EU-lande. FIU har ret til at anmode om
oplysninger fra enheder med indberetningspligt, herunder bankfilialer, og til at indefryse
aktiver hos disse.