Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2010051_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
30. januar 2019
Samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 30. januar 2019
Spørgsmål AS og AT stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
S
amrådsspørgsmål AS
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan være, at
Erhvervsstyrelsen i ”Undersøgelse af det fremadrettede behov for
revisionspligt” fra 7. december 2018 konkluderer,
at det ikke gør nogen
forskel på en virksomheds skattebetaling, om virksomheden bliver
kontrolleret af en revisor eller ej,
når fire eksperter - herunder
regeringens egen eksterne ekspert, der har deltaget i udarbejdelsen af
undersøgelsen - i TV2 den 20. december 2018 siger, at man ikke kan
drage denne konklusion, jf. artiklen ”Ministeriums
egen ekspert
dumper rapport om skattesnyd”.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-
20-ministeriums-egen-ekspert-dumper-rapport-om-skattesnyd
S
amrådsspørgsmål AT
Ministeren bedes
kommentere konklusionerne i rapporten
”Effekten af
lempet revisionspligt på det samlede skattegab” fra 9. november 2018
udarbejdet af FSR
Danske Revisorer, som konkluderer, at skattegabet
er øget med 1,5 mia. kr. som følge af lempelser af revisionspligten.
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Inden jeg går i detaljen med at svare på spørgers
spørgsmål, vil jeg lige komme med nogle generelle
kommentarer om besvarelsen.
Jeg har modtaget den her rapport fra Erhvervsstyrelsen,
som er skrevet med bidrag fra skatteforvaltningen, som
har lavet en del af den undersøgelse, som indgår i
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
rapporten, og jeg skal efter bedste evne forsøge at svare
på de spørgsmål som er til rapportens indhold.
Jeg
vil
nok
også
med
det
samme
lave
den
forventningsafstemning, at vi i forhold til detaljegraden
af hvad jeg er i stand til at svare på, nok ikke kommer
helt op på det niveau, som vi ville komme på en teknisk
gennemgang, i og med at vi ville skulle have nogle
eksperter ind, der rigtigt kan forklare hvordan alle
tallene er lavet.
Så vil jeg meget gerne stille det til rådighed for
udvalget, hvis man har interesse i det efterfølgende.
Altså gerne tilbyde jer en teknisk gennemgang i forhold
til at forstå alle tabeller og alle tal, der måtte være i
rapporten. Det er der nok nogle folk, der kan gøre meget
bedre end jeg kan. Men jeg vil selvfølgelig gerne svare
på, hvordan rapporten er blevet til og også de tekniske
spørgsmål som jeg nu kan her i løbet af i dag på
samrådet.
Jeg vil gerne starte med at gøre op med nogle
misforståelser, som knytter sig til betydningen af de
forskellige erklæringer, som en revisor kan afgive på et
regnskab, og som er én af hovedårsagerne til at jeg
sidder her i dag i samråd.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
I meget af den presseomtale, undersøgelsen har fået, er
der
blevet
sat
lighedstegn
mellem
begrebet
”revisionspligt” og det at have en revisor inde over en
virksomheds regnskab. Det giver også intuitivt mening,
men
begrebet ”revisionspligt” dækker
kun over to af fire
former for revisorerklæringer, som revisor kan afgive på
et årsregnskab, nemlig de to erklæringer som hedder
”revision” og ”udvidet gennemgang”.
Så når der tales
om et ”revideret regnskab”
så omfatter det altså kun
disse to typer af revisorerklæringer.
Jeg tror vi skulle have en tabel med, som måske allerede
er blevet omdelt, hvor I kan se de fire typer af
erklæringer, som en revisor kan afgive på et regnskab.
Det er ret vigtigt, at man har det for øje også når man
læser tabellerne og i det hele taget rapporten.
Så som sagt, begrebet revisionspligt dækker i rapporten
her altså kun over de to typer
”revision”
og
”udvidet
gennemgang”. Så når der nogen steder henvises til
revisionspligt i rapporten og hvilken betydning det har,
jamen så er det som regel i forhold til andre typer af
revisorerklæringer.
Grundlæggende så i rapporten her så opereres der i
virkeligheden med tre grupper af selskaber:
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
o
1) Selskaber der har revideret årsregnskab, som
omfatter
de
to
revisionspligts-erklæringer
”revision”
og
”udvidet
gennemgang”, så er der
o
2) Selskaber der har andre revisorerklæringer,
dvs. et
”review”
og
”assistance”,
og så er der
o
3) Selskaber helt uden erklæring fra en godkendt
revisor.
Undersøgelsen viser så helt overordnet, at det afgørende
er inddragelse af revisor, ikke så meget typen af
revisorerklæring, når det handler om regnskabskvalitet.
Derimod er der ikke stor forskel på regnskabskvaliteten
af regnskaber med fuld revisionserklæring i forhold til
billigere erklæringer som assistance.
Undersøgelsen konkluderer, at selskaber med revideret
årsregnskab
dvs. revision eller udvidet gennemgang
har færre fejl i deres momsangivelser, mens der ikke er
signifikant forskel på antallet af fejl i skatteangivelserne
for henholdsvis reviderede og ikke-reviderede selskaber.
Undersøgelsen viser også, at muligheden for at fravælge
revision har givet virksomhederne en direkte besparelse
på revisorhonorarer, som estimeres i 2017 til omkring
1,6 mia. kr.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
Det er et meget stort tal, som har stor betydning for
mindre virksomheder i Danmark.
[Baggrunden for undersøgelsen]
Undersøgelsen er lavet, fordi revisionspligten siden
2006 er blevet lempet ad flere omgange med det formål
at lette administrative byrder for mindre virksomheder.
Lempelserne har afstedkommet en diskussion om,
hvorvidt pligten til revision har ramt den rette balance
mellem
byrdelettelser
den
ene
side
og
gennemsigtighed og kontrol på den anden side.
Erhvervsstyrelsen
har
været
hovedansvarlig
for
undersøgelsen, som er udarbejdet med bidrag fra
Skatteforvaltningen for så vidt angår betydningen af
revision
for
overholdelse
af
skatte-
og
momslovgivningen.
Rapporten
indeholder
en
række
forskellige
undersøgelser. Professor Thomas Riise Johansen fra
CBS, som der henvises til i det første samrådsspørgsmål,
har lavet én analyse. En analyse af effekterne af revision
og
øvrige
revisorerklæringer
fejlniveauet
i
årsregnskaber. Det er ikke hans egen analyse, Thomas
Riise kritiserer i den artikel, der henvises til i
spørgsmålet, og Erhvervsstyrelsen har oplyst, at Thomas
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
Riise selvfølgelig står fuldt inde for den analyse, han
selv har leveret til undersøgelsen.
Thomas Riise har derudover deltaget i undersøgelsens
følgegruppe, og det er i sin egenskab af medlem af
følgegruppen, at Thomas Riise har rejst kritik af
metoden i skatteforvaltningens analyse.
Professor Thomas Riise har altså ikke været ansvarlig
for skatteforvaltningens del af undersøgelsen. Men han
har
haft
lejlighed
til
at
kommentere
skatteforvaltningens analyse gennem hans deltagelse i
følgegruppen.
Skatteministeriet er ressortansvarlig for skatte- og
momsområdet
og
har
derfor
haft
ansvar
for
skatteforvaltningens leverancer til undersøgelsen.
Det har derfor også været Skatteministeriet og
skatteforvaltningen, der har forholdt sig til den kritik,
som nogle medlemmer af følgegruppen og professor
Thomas Riise har givet udtryk for.
Jeg har derfor indhentet bidrag fra Skatteministeriet for
vidt
angår
skatteforvaltningens
bidrag
til
undersøgelsen, som jeg vil komme tilbage til senere.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
[Revisionspligtens betydning]
I forhold til det generelle behov for revisionspligt så vil
jeg helt overordnet understrege, at jeg har den
opfattelse, at revisorer kan spille en positiv rolle i
forhold til overholdelse af skattereglerne. Det er blandt
andet også baggrunden for, at undersøgelsen indeholder
analysen af regelefterlevelsen for skat og moms, som
skatteforvaltningen har udarbejdet.
Det er dog også vigtigt at holde sig for øje, at revision
først og fremmest har til formål at sikre, at
årsregnskaberne giver et retvisende billede af den
enkelte virksomheds finansielle situation til gavn for
læseren af regnskabet. Det er sådan set hovedformålet
med revision.
Man skal også huske, at revision i praksis er en historisk
analyse af selskabets forudgående regnskabsår. Derfor
bliver revision først aktuel langt inde i virksomhedens
livscyklus. For de selskaber, som direkte stiftes med
formål at svindle og begå økonomisk kriminalitet, vil
revisionspligt ofte ikke have stor betydning, fordi
selskabets første årsregnskab først bliver lavet, eller i
hvert fald afleveret, op til 18-23 måneder efter stiftelsen.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
Det er fordi, hvis jeg lige skal uddybe det lidt, så er det
jo fordi at det første år, hvor man stifter et selskab, der
behøver man ikke lave et fuldt årsregnskab. Det skal
man først det efterfølgende fulde år, og så går man
endda godt ind i det næste år igen, før man så skal
aflevere et regnskab.
Men det betyder altså så at man kan gå op til 23 måneder
efter stiftelsen før at der overhovedet kommer en revisor
ind, også selv hvis der er revisionspligt.
Det er vigtigt at holde sig for øje og grunden til, at jeg
nævner det, er fordi at dermed skal man altså ikke tro at
revisionspligt rammer de selskaber, som direkte bliver
stiftet for at lave svindel og økonomisk kriminalitet fra
start. Det kan de gøre, faktisk ret længe, før
revisionspligten får en betydning.
Svindlerne kan altså være over alle bjerge, før
regnskabet skal revisorpåtegnes.
Ifølge undersøgelsen her så benytter 84 pct. af alle
selskaber
i
regnskabsklasse
B
én
af
de
fire
revisorerklæringstyper, selvom langt størstedelen er
undtaget revisionspligt. Det indikerer, at langt de fleste
selskaber ønsker bistand fra en revisor, selvom de ikke
skal, og at revisorerne har et relevant produkt at sælge til
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
virksomhederne uanset om der er lovkrav om revision
eller ej.
[Skatteministerens
samrådsspørgsmål AS]
bidrag
til
besvarelse
af
I forhold til de spørgsmål, der er stillet, så ligger en stor
del inden for Skatteministeriets ressort. Derfor har jeg,
som jeg sagde før, indhentet bidrag fra skatteministeren
i forhold til spørgsmålene på skatte- og momsområdet.
Jeg vil gå til skatteministerens bidrag til besvarelsen af
samrådsspørgsmål
AS,
der
handler
om,
hvorfor
undersøgelsen konkluderer, at det ikke gør nogen forskel
på en virksomheds skattebetaling, om virksomheden
bliver kontrolleret af en revisor eller ej, og det er altså
vel at mærke spørgerens formulering og ikke, som jeg
kan se det i hvert fald, en formulering der er hentet
direkte ud fra undersøgelsen.
Essensen er grundlæggende, at skatteforvaltningen er
uenig i den kritik, der er kommet fra professor Thomas
Riise.
Og jeg kan læse op fra det svar her, som jeg har fået fra
Skatteministeriet, som lyder følgende:
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
”Skatteforvaltningens
undersøgelse er foretaget ved at
kontrollere skatte- og momsangivelserne for mere end
1.400 tilfældigt udvalgte selskaber, der har mulighed for
at fravælge revision. Undersøgelsen baserer sig dermed
på en konkret gennemgang af virksomheders skatte- og
momsangivelser i modsætning til andre undersøgelser,
hvor der foretages statistisk analyse på baggrund af
overordnede statistikker.
Undersøgelsen giver et indblik i regelefterlevelsen i
moms- og skatteangivelsen for selskaber med og uden
revision.
Specifikt
måles
regelefterlevelsen
ift.
fejlprocent, andel bevidste fejl, og gennemsnitlige
skatte- og momsgab. I undersøgelsen beskrives således
alene regelefterlevelsen for selskaber hhv. med og uden
revision og ikke årsagerne til forskellene.
Undersøgelsen
konkluderer
det
foreliggende
grundlag, at regelefterlevelsen hos selskaber med og
uden revision er forholdsvis ens på flere parametre.
Undersøgelsen konkluderer også, at selskaber med
revideret årsregnskab har signifikant færre fejl i
momsindberetninger end selskaber uden revideret
årsregnskab, og at andelen af bevidste fejl ligeledes er
lavere blandt selskaber med revideret årsregnskab.”
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
[Skatteministerens
samrådsspørgsmål AT]
bidrag
til
besvarelse
af
Skatteministeren har også sendt sit bidrag til besvarelse
af samrådsspørgsmål AT, hvor jeg bliver bedt om at
kommentere konklusionerne i den rapport fra 9.
november 2018 om effekten af lempet revisionspligt på
det samlede skattegab, som Copenhagen Economics har
udarbejdet på bestilling fra FSR
Danske Revisorer.
Rapporten konkluderer, at skattegabet er øget med 1,5
mia. kr. som følge af lempelser af revisionspligten.
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”FSR –
Danske revisorer har fået Copenhagen
Economics til at udarbejde analysen
Effekten af lempet
revisionspligt på det samlede skattegab.
Analysens
hovedkonklusion er, at lempelserne af revisionspligten i
2006 og 2011 har medført et skattegab på 1,5 mia. kr. i
selskabsskat, moms og A-skat.
Analysen er foretaget ved at holde skattebetalingen for
hele gruppen af selskaber, som fik mulighed for at
fravælge revision som følge af lempelsen i 2011, op mod
skattebetalingen for en kontrolgruppe. Analysen er ikke
foretaget
baggrund
af
selskabernes
faktiske
skattebetaling, men der er anvendt et skøn på baggrund
af selskabsskattesats og regnskabsoplysninger om
resultat efter skat. På baggrund af en lavere skønnet
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
skattebetaling hos gruppen af selskaber, som fik
mulighed for at fravælge revision i 2011, konkluderer
analysen, at lempelserne er årsag til et skattegab på 1,5
mia. kr.
Forskellige
metoder
har
forskellige
styrker
og
svagheder. Hvor Skatteforvaltningens undersøgelse
baserer sig på kontroller af tilfældigt udvalgte selskaber,
er FSR’s analyse baseret på overordnede statistikker om
virksomhederne. Det betyder blandt andet, at FSR’s
analyse ikke har mulighed for at opgøre fejlprocent og
andelen af bevidste fejl.
Derudover er det værd at bemærke, at FSR’s analyse
ikke forholder sig til, hvorvidt virksomheder, der kan
fravælge revision, faktisk har fravalgt revision. Derfor
må man tage visse forbehold i forhold til at udtale sig
om, hvorvidt en forskel i skattebetalingen for de to
undersøgte grupper skyldes manglende revision.
Skatteforvaltningens
undersøgelse
indeholder
en
sammenligning af regelefterlevelsen hos selskaber hhv.
med og uden revision. I undersøgelsen beskrives som
tidligere nævnt alene forskelle i regelefterlevelsen for
selskaber hhv. med og uden revision og ikke årsagerne
til forskellene.
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
Skatteforvaltningens undersøgelse har i modsætning til
FSR’s analyse ikke udregnet et samlet skattegab.
Skatteforvaltningens bidrag har undersøgt, hvordan
regelefterlevelsen er for selskaber med og uden revision.
Grupperne af selskaber med og uden revision er af
forskellig størrelse og ændrer sig løbende. Derfor vil det
ikke være muligt at vurdere, om en forskel i et samlet
skattegab mellem selskaber med og uden revision eller
over tid er udtryk for revisionens betydning eller en
forskel i antallet af selskaber, der til- eller fravælger
revision. Ved i stedet at fokusere på et gennemsnitligt
skatte- og momsgab kommer man ud over denne
udfordring.
FSR’s analyse benytter en anden metode og har et andet
fokus
end
Skatteforvaltningens
bidrag
til
Erhvervsstyrelsens undersøgelse af revisionspligten.
Derfor ser Skatteministeriet analysen som et bidrag i
forhold til at skabe et solidt fagligt grundlag for en
politisk drøftelse af revisionspligten.”
Så vidt var det altså bidraget fra skatteministeren.
Afsluttende så vil jeg påpege, at revisionspligt efter min
opfattelse er en ret byrdefuld og langt fra sikker måde at
undgå
skattesnyd
på.
Som
jeg
også
nævnte
13
indledningsvist, så har revision som hovedformål at
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 30/1-19 om revisionspligten, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AS og AT, til erhvervsministeren
sikre gennemsigtighed og tillid til rigtigheden af
informationerne
regnskabslæseren.
Det er min holdning, at myndighederne skal koncentrere
kontrolindsatsen mod det mindretal af selskaber, som
hverken kan eller vil overholde reglerne, og her mener
jeg godt, at revisorer kan spille en rolle i en skærpet og
målrettet kontrolindsats.
i
regnskabet
til
gavn
for
14