Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2020698_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. februar 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 192 alm. del stillet af udvalget den 29. januar
2019 efter ønske fra ikke medlem af udvalget Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål:
I forlængelse af ministerens svar af 21. november 2018 på ERU alm. del -
spm. 72 om kommentar til en henvendelse fra Daniel Pedersen om aflyst
ekspropriation af ejendom, bedes ministeren kommentere vedlagte hen-
vendelse med supplerende spørgsmål fra samme borger.
Svar:
Henvendelsen fra Daniel Pedersen med seks supplerende spørgsmål er en
opfølgning på mit svar på spørgsmål 72 om den aflyste ekspropriation af
Daniels Pedersens ejendom beliggende Gl. Aalborgvej 9, Frøstrup, tæt på
testcentret for store vindmøller i Østerild.
Opgaven med ekspropriation efter lov om testcentre for store vindmøller
ved Høvsøre og Østerild er henlagt til Erhvervsstyrelsen. Som svar på de
supplerende spørgsmål, Daniel Pedersen har stillet, har Erhvervsstyrelsen
oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Spm.
1: Hvorfor bruges der to forskellige fremgangsmåder ved etable-
ring af testcentret og udvidelsen af testcentret?
Som begrundelse for sit spørgsmål har Daniel Pedersen anført, at man
ved testcentrets etablering valgte at ekspropriere alle berørte boliger ved
et fuldt udbygget testcentre med det samme.
I den anledning skal Erhvervsstyrelsen oplyse, at det fremgår af ekspro-
priationskommissionens forhandlingsprotokol fra besigtigelsesforretnin-
gen den 5. og 6. april 2011, at der ved testcentrets etablering blev ekspro-
prieret fem ejendomme og tre vindmøller, samt at 17 ejendomme blev
pålagt rådighedsindskrænkninger ved servitutpålæg.
DTU, der ejer og driver testcentret, har oplyst over for Erhvervsstyrelsen,
at de fem beboelsesejendomme, der blev eksproprieret i 2011, alle skulle
nedlægges både på grund af afstandskravet i bekendtgørelse om planlæg-
ning for og tilladelse til opstilling af vindmøller og på grund af kravene
om støj fra vindmøller, inden testcentret kunne etableres. Disse beboel-
sesejendomme ville således alle være beliggende tættere end fire gange
totalhøjden fra nærmest placerede testvindmølle, og alle fem beboelses-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om ministerens kommentar til en henvendelse fra Daniel Pedersen om aflyst ekspropriation af ejendom, bedes ministeren kommentere vedlagte henvendelse med supplerende spørgsmål fra samme borger, til erhvervsministeren
ejendomme lå endvidere inden for støjgrænsen for vindmøllestøj i vind-
møllebekendtgørelsen og skulle også af den grund nedlægges.
Af ekspropriationskommissionens forhandlingsprotokol fra forretningen
den 5. og 6. april 2011 fremgår det endvidere, at det i forbindelse med
testcentrets etablering alene var nødvendigt at nedlægge tre eksisterende
produktionsvindmøller i området omkring det kommende testcenter for at
overholde støjkravene. To yderligere møller behøvede først at blive ned-
lagt, når udbygningen af testcentret på et senere tidspunkt måtte kræve
det. På den baggrund besluttede ekspropriationskommissionen at dele
ekspropriationen og nedtagelse af de eksisterende vindmøller i to etaper,
således at kun tre vindmøller blev eksproprieret i 2011.
Ved ekspropriationen i 2011 skete der således en etapevis ekspropriation
i takt med testcenterets udbygning.
Spm. 2: Hvorfor siger Erhvervsstyrelsen et i høringssvar og gør stik mod-
sat efter vedtagelsen af lov?
Som begrundelse for sit spørgsmål har Daniel Pedersen anført, at Er-
hvervsstyrelsen i februar 2018 har anført i et høringsnotat vedrørende
forslag til lov om udvidelse af testcentret, at beboelsesejendomme og jord
som udgangspunkt vil blive søgt opkøbt og/eller eksproprieret hurtigst
muligt efter anlægslovens vedtagelse af hensyn til at undgå usikkerhed
om fremtiden.
Erhvervsministeriets høringsnotat er afgivet i forbindelse med den offent-
lige høring af lovforslaget om udvidelsen af testcentrene for store vind-
møller ved Høvsøre og Østerild, som afsluttedes i februar 2018. Det
fremgår af høringsnotatet at
”ekspropriation
skal begrænses mest muligt
og må kun finde sted, hvis det er nødvendigt og aktuelt. Inden der evt.
skrides til ekspropriation, skal der være dialog om frivillig aftale, og der
vil blive taget størst muligt individuelle hensyn til lodsejere i denne pro-
ces. Beboelsesejendomme og jord vil som udgangspunkt blive søgt op-
købt og/eller eksproprieret hurtigst muligt efter anlægslovens vedtagelse
af hensyn til at undgå usikkerhed om fremtiden. Til gengæld vil produk-
tionsmøller, som forudsættes nedlagt i anlægsloven, kun blive fjernet,
hvis den samlede støj fra testcentret og disse møller nødvendiggør dette
ved en fuld udbygning af testcentret. Det vil derfor kunne blive nødven-
digt at kunne ekspropriere ejendom også et stykke tid ude i fremtiden.”
Det var oprindeligt
DTU’s
vurdering, at beboelsen på ejendommen Gl.
Aalborgvej 9 vil skulle nedlægges inden udvidelsen af testcentret, for at
støjkravene til testcentret skulle kunne overholdes.
DTU’s vurdering
lå til
grund for Erhvervsministeriets høringsnotat i forbindelse med behandlin-
gen af loven i Folketinget og ligeledes for den efterfølgende anmodning
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om ministerens kommentar til en henvendelse fra Daniel Pedersen om aflyst ekspropriation af ejendom, bedes ministeren kommentere vedlagte henvendelse med supplerende spørgsmål fra samme borger, til erhvervsministeren
om ekspropriation, som blev fremsendt til ekspropriationskommissionen i
juli 2018 efter lovens ikrafttrædelse.
Som det fremgår af Erhvervsstyrelsens redegørelse om sagen i forbindel-
se med besvarelsen af ERU alm. del spørgsmål 72, skete tilbagekaldelsen
af anmodningen om ekspropriation af den konkrete landbrugsejendom i
september 2018, fordi DTU ved en revurdering af udbygningstakten for
testcentret kort inden den berammede ekspropriationsforretning i septem-
ber 2018 havde konkluderet, at det først om 4-5 år ville være nødvendigt
at nedlægge beboelsen på landbrugsejendommen på grund af støj fra test-
centret. DTU vurderede på den baggrund, efter at have konsulteret Kam-
meradvokaten om sagen, at det ikke var lovligt at ekspropriere den på-
gældende ejendom på nuværende tidspunkt. DTU har beklaget forløbet
over for ejeren af landbrugsejendommen og ekspropriationskommissio-
nen, og DTU har tilkendegivet at ville betale ejerens sagsomkostninger.
Disse er fastsat af ekspropriationskommissionen efter gældende regler.
Erhvervsstyrelsen har henset til det beklagelige forløb bedt DTU om at
fortsætte drøftelserne med ejeren af landbrugsejendommen om en overta-
gelse. DTU har oplyst, at man er i færd med at indhente en uafhængig
vurdering af handelsprisen for ejendommen ved salg indenfor en tidshori-
sont på 1-2 år, og at DTU derpå vil tilbyde ejeren en forhandling om en
frivillig overtagelse.
Spm. 3: Set i forhold til intentionerne, bør det så ikke være den samlede
”ramme”
for testcentret, der er rette genstand for ekspropriationsvurde-
ringen?
Som det fremgår af Erhvervsstyrelsens redegørelse i anledning af besva-
relsen af ERU alm. del spørgsmål 72, har styrelsen anmodet en uaf-
hængig advokat om en juridisk vurdering af ekspropriationsgrundlaget.
På baggrund af advokatens vurdering af sagen lægger Erhvervsstyrelsen
til grund, at det ikke vil være lovligt at foretage ekspropriation af ejen-
dommen Gl. Aalborgvej 9 på nuværende tidspunkt, heller ikke selvom
ejeren har et ønske herom. Det vil være i strid med grundlovens betingel-
se om tidsmæssig aktualitet for realisering, idet DTU vurderer, at det tid-
ligst vil være nødvendigt at nedlægge beboelsen på ejendommen om fem
år på grund af støjbelastningen fra testcentret. Det projekt, som er forelagt
for ekspropriationskommissionen i december 2018 vedrører den aktuelle
udvidelse af testcentret, og berører derfor ikke Daniel Pedersens ejendom.
Ekspropriationskommissionen har den 20. februar 2019 gennemført be-
sigtigelsesforretning på baggrund af
DTU’s
aktuelle projekt. På det of-
fentlige møde, som blev gennemført som led i besigtigelsesforretningen,
forelagde anlægsmyndigheden projektet, og Daniel Pedersen og dennes
advokat fremførte sine synspunkter. Ekspropriationskommissionen har
efterfølgende oplyst over for Erhvervsstyrelsen, at kommissionen har
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om ministerens kommentar til en henvendelse fra Daniel Pedersen om aflyst ekspropriation af ejendom, bedes ministeren kommentere vedlagte henvendelse med supplerende spørgsmål fra samme borger, til erhvervsministeren
truffet beslutning om, at kommissionen fremmer projektet, som det er
fremlagt af anlægsmyndigheden. Kommissionens beslutning og begrun-
delsen herfor vil fremgå af en forhandlingsprotokol, som kommissionen
vil udarbejde og offentliggøre inden for 6-8 uger.
Spm. 4: Henset til formålet med testcenteret, vil det så ikke udgøre en
hindring, at man pludselig senere skal til at opstarte en ekspropriations-
proces kun vedrørende Gl. Aalborgvej 9. Kan dette forsinke udviklingen
og er det i overensstemmelse med intentionerne bag loven?
Ifølge DTU’s vurdering vil beboelsesbygningen
på ejendommen Gl. Aal-
borgvej 9 tidligst om fem år kunne komme til at udgøre en hindring for
udvidelsen af testcentret i Østerild. Som det fremgår ovenfor, lægger Er-
hvervsstyrelsen til grund, at det ikke vil være lovligt at foretage ekspro-
priation af Daniel Pedersens ejendom på nuværende tidspunkt. Derfor
omfatter den fornyede anmodning om ekspropriation, som er forelagt
ekspropriationskommissionen til beslutning, ikke ekspropriation af ejen-
dommen Gl. Aalborgvej 9. Som det fremgår ovenfor, har ekspropriati-
onskommissionen besluttet at fremme projektet, som det er fremlagt af
anlægsmyndigheden.
Spm. 5: Vil ministeren bakke op omkring at ekspropriationskommissionen
undersøger muligheden for før ekspropriation?
Det er de uafhængige ekspropriationsmyndigheder, der træffer beslutning
om ekspropriation inden for rammerne af lovgivningen. Erhvervsstyrel-
sen vil naturligvis følge de beslutninger, som de uafhængige ekspropria-
tionsmyndigheder træffer.
Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med den uafhængige advokatvurde-
ring af sagen, som styrelsen har rekvireret, bedt om en vurdering af
spørgsmålet om såkaldt
forlods overtagelse (”før ekspropriation”).
Det
fremgår af advokatens vurdering af sagen, at såkaldt forlods overtagelse
af en ejendom er en særlig ret, som lovgiver i visse tilfælde giver ejere af
ejendomme, for eksempel ved lovgivning om større anlægsprojekter. En
sådan hjemmel til forlods overtagelse findes imidlertid ikke i lov om test-
centre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 21. august 2018).
Spm. 6: Såfremt ekspropriationskommissionen finder det muligt at ek-
spropriere Gl. Aalborgvej nr. 9, og lodsejer ønsker det. Vil erhvervsmini-
steren og Erhvervsstyrelsen så bakke op omkring dette?
Det er de uafhængige ekspropriationsmyndigheder, der træffer beslutning
om ekspropriation inden for rammerne af lovgivningen. Erhvervsstyrel-
sen vil naturligvis følge de beslutninger, som de uafhængige ekspropria-
tionsmyndigheder træffer.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om ministerens kommentar til en henvendelse fra Daniel Pedersen om aflyst ekspropriation af ejendom, bedes ministeren kommentere vedlagte henvendelse med supplerende spørgsmål fra samme borger, til erhvervsministeren
Som det fremgår ovenfor, har projektet været behandlet af ekspropriati-
onskommissionen på besigtigelsesforretning den 20. februar 2019, hvor-
under ejeren af den pågældende ejendom rejste ønsket om ekspropriation
af sin ejendom over for ekspropriationskommissionen. Som det fremgår
ovenfor, har ekspropriationskommissionen besluttet at fremme projektet,
som det er fremlagt af anlægsmyndigheden.
Jeg er meget optaget af at sikre en ordentlig behandling af berørte borge-
re, når hensynet til væsentlige samfundsinteresser gør det nødvendigt at
gøre indgreb i privat ejendom. Nedlæggelse af boliger bør så vidt muligt
ske som frivillige opkøb og kun hvis nødvendigt som ekspropriation. Jeg
vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at DTU har igangsat en
uafhængig vurdering af handelsprisen for ejendommen, og at DTU derpå
vil tilbyde ejeren af ejendommen en forhandling om en frivillig overta-
gelse. Jeg vil naturligvis følge de beslutninger, som de uafhængige ek-
spropriationsmyndigheder træffer.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
5