Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
15. februar 2019
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 184
(alm. del) af 18. januar 2019 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
(EL)
Spørgsmål
Vil ministeren stille krav til Nets, om at det skal være muligt at komme i telefonisk
kontakt med Nets, selvom man ikke er NemID administrator? Som baggrund for
spørgsmålet henvises til, at det er et lovkrav, at alle virksomheder, foreninger m.v.,
der vil have en bankkonto, skal have et cvr-nr. og et NemID og kommunikere
med myndigheder m.fl. via e-Boks. Administrationen af NemID og e-Boks ligger
hos den private virksomhed Nets. Det er nærmest umuligt at komme i telefonisk
kontakt med Nets, da de kræver, at man er NemID administrator og oplyser et
cvr-nr. Man kan imidlertid have behov for at komme i kontakt med Nets, selvom
man ikke er administrator. F.eks. hvis der opstår problemer, mens administrator
er syg eller holder ferie, eller hvis administrator f.eks. er bogholder i virksomhe-
den, og der er en it-medarbejder, der har nogle tekniske spørgsmål, der skal afkla-
res (eller omvendt).
Svar
Alle virksomheder, der benytter NemID til administration af fx Digital Post og
andre offentlige løsninger, har i forbindelse med indgåelse af NemID-aftale udpe-
get og bemyndiget en NemID administrator. NemID medarbejdersignatur (Ne-
mID til erhverv) er personlig, og NemID administratorrollen er derfor knyttet til
en bestemt person i virksomheden. Administratoren har blandt andet rettighed til
at oprette og nedlægge signaturer til medarbejdere i virksomheden, opdatere
stamdata om virksomheden og administrere virksomhedens NemID-aftale.
Med de rettigheder, der følger med administratorrollen, vurderes det ud fra et
sikkerhedshensyn hensigtsmæssigt, at der kun ydes support til en administrator,
der er den bemyndigede af virksomheden. Medarbejdere i virksomheder har mu-
lighed for at få hjælp hos deres administrator, som kan kontakte NemID er-
hvervssupport telefonisk, skriftligt eller via chat. Hvis en virksomhed har behov
for, at en anden medarbejder varetager administratorrollen, eksempelvis i forbin-
delse med ferie, kan rollen overdrages eller overtages fra administratoren og gives
til en anden medarbejder.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om ministeren vil stille krav til Nets, om at det skal være muligt at komme i telefonisk kontakt med Nets, selvom man ikke er NemID administrator, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Hvis en virksomhed har et behov for, at der i virksomheden tildeles administra-
torrettigheder til en ekstern person eller ønsker, at flere medarbejdere skal kunne
kontakte NemID erhvervssupporten, kan dette desuden tilkøbes hos Nets Da-
nID.
På Virk.dk har virksomheder adgang til en lang række offentlige selvbetjenings-
løsninger, herunder til indberetning af fx refusion og feriepenge. Via NemLog-in
Brugeradministrationen på Virk.dk kan forskellige medarbejdere tildeles rettighe-
der, så de kan varetage forskellige opgaver på vegne af virksomheden. Her er det
ligeledes muligt at give erhvervsfuldmagter til tredjeparter, som eksempelvis kan
indberette sygedagpenge og barsel på vegne af en virksomhed.
Jeg kan desuden oplyse, at der som led i den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrate-
gi 2016-2020 i de kommende år etableres et samlet supportilbud i Erhvervsstyrel-
sen til borgere og virksomheder, der vil gælde for en række af de kommende gene-
rationer af digitale infrastrukturløsninger som fx MitID, NemLog-in og Digital
Post.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation