Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2016710_0001.png
Bilag til besvarelse af ERU alm. del - spm. 180
Autorisationsområdet
Bilag 2 til lovforslaget om lov om autorisation af virksomheder på el-,
vvs- og kloakinstallationsområdet, lov nr. 401 af 28. april 2014
Det fremgår af bilag 2 til lovforslaget, at aftaleparterne er enige om at se
på, om kvaliteten af elinstallationsrapporterne kan blive bedre, hvorfor
[erhvervsministeren] nedsætter en bredt sammensat arbejdsgruppe med
inddragelse af relevante parter. Arbejdsgruppen skal undersøge de sikker-
hedstekniske elementer ved Eleftersynsordningen, herunder kravene til
gennemgangen af bygningen og komme med konkrete anbefalinger, der
kan medvirke til at højne kvaliteten af elinstallationsrapporterne. Aftale-
parterne vil følge op på anbefalingerne og arbejdsgruppens rapport, når
denne foreligger i foråret 2015.
Afrapporteringen fra arbejdsgruppen er foretaget, og Sikkerhedsstyrelsen
har implementeret arbejdsgruppens anbefalinger.
Det fremgår endvidere af bilag 2, at aftaleparterne er enige om, at [er-
hvervsministeren] nedsætter en følgegruppe, som får til opgave at følge
erhvervsakademiernes praksis i forbindelse med de nye uddannelsesfor-
løb. De relevante organisationer og uddannelsesinstitutioner vil blive invi-
teret til at deltage i følgegruppen, som nedsættes for to år ad gangen. Af-
taleparterne vil på baggrund af arbejdet se på, om der er behov for æn-
dringer af reglerne.
Følgegruppens afrapportering forelå i 2016, og det blev på den baggrund
vurderet, at der allerede var kommet godt gang i processen med at oprette
delautorisationsuddannelser, og at følgegruppen dermed havde opfyldt sit
formål, hvorfor arbejdet blev afsluttet.
Boligområdet
Lov om formidling af fast ejendom - Lov nr. 526 af 28. maj 2014 om
formidling af fast ejendom m.v. som senest ændret ved lov nr. 503 af
23. maj 2018
Erhvervsministeren har på et samråd om huseftersynsordningen den 24.
maj 2018 og efterfølgende besvarelser af S863/864 + ERU 208/209 til-
kendegivet, at SIK har iværksat en ekstern analyse af bestillerreglerne for
tilstandsrapporter, og at man på baggrund heraf i 2018 vil tage stilling til
behov for eventuelle yderligere tiltag.
Analysen er afsluttet.
29. januar 2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0002.png
2/14
Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 447 af 21. marts 2015, som senest ændret ved lov nr.
555 af 29. maj 2018
Efter den politiske aftale om mere robuste andelsboligforeninger af 27.
november 2017 skal der foretages evalueringer af forlængelsen af foræl-
delsesfristen med fokus ændringens mulige prisdrivende effekt (§ 3 d), og
om ejendomsmæglerbranchens nye og strammere norm og vejledning for
valuarvurdering (§ 5, stk. 15) fungerer efter hensigten.
Evalueringen skal foretages 2 år efter ikrafttræden, dvs. senest 1. juli
2020.
Lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. - Bekendtgørelse nr. 635
af 9. juni 2011 af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske
Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.,
som senest ændret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fæl-
lesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. og lov
om udlevering af lovovertrædere
(Forbud mod transport af visse produkter og teknologi med dobbelt an-
vendelse m.v.)
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 106), at erhvervsmini-
steren vil følge udviklingen på området. Hvis der på et tidspunkt viser sig
behov for en stramning af reglerne, vil erhvervsministeren overveje at
fremsætte forslag til ændring af loven, så også groft uagtsomme overtræ-
delser af forbuddet kan straffes.
Det bemærkes, at der ikke hidtil har været sager i Danmark om overtræ-
delse af forbuddet mod transport af produkter med dobbelt anvendelse,
hvorfor reglerne ikke er blevet foreslået ændret.
Det finansielle område
Lov om Danmarks Grønne Investeringsfond, lov nr. 1285 af 9. de-
cember 2014.
Det fremgår af pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
der i 2016 vil blive foretaget en evaluering af fondens virksomhed baseret
på den tilgængelige information.
Evalueringen er afsluttet ultimo 2017.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
3/14
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapir-
handel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og for-
skellige andre love, lov nr. 1287 af 19. december 2012
Af bemærkningerne i lovforslaget (L 87 FT 2012-2013) fremgår det, at
[erhvervsministeren] evaluerer Det Systemiske Risikoråd 3 år efter rådets
etablering på basis af de hidtidige erfaringer med rådets funktion og den
internationale udvikling.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2013, og rådet blev nedsat i februar
2013. Der er udarbejdet en evaluering, der blev sendt til Folketingets Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalg den 22. maj 2017.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel sta-
bilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven, lov nr. 334 af 31. marts 2015
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som er ved-
taget som § 1, nr. 12, at det er hensigten, at gældsbufferkravet på 2 pct. af
realkreditinstituttets samlede udlån skal evalueres frem til 2018, herunder
i lyset af de krav, der vil blive stillet til nedskrivningsegnede passiver til
danske SIFI-pengeinstitutter og udviklingen på markedet for gældsin-
strumenter i Europa.
Evalueringen af gældsbufferkravet blev foretaget i 2018 i forbindelse med
vedtagelsen af L 184 om forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investerings-
fonde m.v. og forskellige andre love. Næste evaluering foretages senest i
2021, jf. bemærkningerne til L 184.
Lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lovbekendtgø-
relse nr. 959 af 21. august 2015 med senere ændringer
Der er som del af en politik aftale nedsat en arbejdsgruppe om lige kon-
kurrencevilkår mellem penge- og realkreditinstitutter. Gruppen skal følge,
om lovændringen fører til ændringer i konkurrenceforholdene mellem
penge- og realkreditinstitutter.
Den nedsatte arbejdsgruppe færdiggjorde sit arbejde, og har afrapporteret
deres konklusioner i januar 2018.
Lov om betalingskonti, lov nr. 375 af 27. april 2016.
I forbindelse med besvarelse af spørgsmål 2 og 4 ved Folketingets be-
handling af loven (L 103 FT 2015-16) oplyste [erhvervsministeren], at
ministeren gennemfører en evaluering af lovgivningen, herunder særligt
pengeinstitutternes anvendelse af reglerne om fastsættelse af gebyr for
oprettelse af en betalingskonto 2 år efter lovens ikrafttræden.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
4/14
Loven trådte i kraft den 1. juli 2016.
Arbejdet er iværksat, og erhvervsministeren forventer at sende en evalue-
ring til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget i løbet af 2019.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investerings-
foreninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre
love, lov nr. 1549 af 13. december 2016
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 14, at [erhvervs-
ministeren] vil iværksætte en gennemgang af anvendelsen af de foreslåe-
de stk. 10 og 11, når bestemmelserne har fundet anvendelse i to år.
Bestemmelserne omhandler henholdsvis Finanstilsynets og Erhvervssty-
relsens mulighed for at foretage kontrolbesøg af virksomhederne, herun-
der på forretningsstedet eller hos evt. leverandører og underleverandører,
hvis det vedrører outsourcet aktivitet. Det er endvidere muligt at indhente
oplysninger til brug for de i loven nævnte myndigheder, herunder fx ES-
MA.
Loven trådte i kraft 1. januar 2017.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme, lov nr. 651 af 8. juni 2017
I erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 4 ad L 41 stillet af Folke-
tingets Erhvervs-, vækst- og Eksportudvalg den 16. november 2016,
fremgår det, at Erhvervsministeren fire år fra lovens ikrafttræden vil fore-
tage en evaluering af loven. Der vil i den sammenhæng særligt være fokus
på myndighedernes og virksomhedernes anvendelse af den risikobaserede
tilgang, som kan give væsentlige lettelser i byrderne for virksomhederne,
samt på hvorvidt reglerne har en effekt på omfanget af hvidvask og finan-
siering af terrorisme i Danmark.
Loven trådte i kraft den 26. juni 2017.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ejendoms-
kreditselskaber og lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov nr. 667 af 8. juni 2017
Af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om øget gennemsigtighed og mobilitet på
realkreditmarkedet af den 26. januar 2017, fremgår det, at aftaleparterne
er enige om, at hvis der er låneprodukter med særlige udfordringer, f.eks.
hvis rente og marginal ikke er adskilt, eller gebyrer og finansielle om-
kostninger ikke er adskilt, bør der findes løsninger, der sikrer, at disse
låneprodukter omfattes af varslings- og indfrielsesreglerne for realkredit-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
5/14
lån og realkreditlignende lån i lov om finansiel virksomhed på en hen-
sigtsmæssig måde.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Lov om ændring af lov om en garantifond for skadeforsikringssel-
skaber og lov om forsikringsformidling, lov nr. 664 af 8. juni 2017
Det følger af den politiske aftale indgået den 1. december 2016 mellem
regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om håndtering af danske kunder i Gable Insu-
rance AG mv., at der i foråret 2018 bl.a. skal gøres status over, hvor man-
ge udenlandske selskaber der har ønsket at tiltræde den danske garanti-
ordning. Dette fremgår også af forarbejderne til lov nr. 664 af 8. juni
2017.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Status blev foretaget i forbindelse med L 176 om forslag til lov om æn-
dring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om
finansiel virksomhed. Loven trådte i kraft den 1. januar 2019, jf. lov nr.
375 af 1. maj 2018.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmar-
keder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love,
lov nr. 1547 af 19. december 2017
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at § 361, stk. 2, nr. 10, i lov
om finansiel virksomhed vil blive taget op til revision, såfremt der i prak-
sis viser sig at være en for stor forskel på Finanstilsynets omkostninger i
forbindelse med godkendelse af prospekter for forskellige typer af værdi-
papirer eller udstedere.
§ 361, stk. 2, oplister hvilke juridiske og fysiske personer omfattet af lov
om kapitalmarkeder, der årligt skal betale et grundbeløb til Finanstilsynet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at afgiften ikke er dif-
ferentieret for forskellige typer af værdipapirer eller udstedere. Da Fi-
nanstilsynet skal godkende prospekterne efter det samme regelsæt uanset
hvilket type værdipapir, det drejer sig om, skønnes det, at der ikke vil
være stor forskel på udgifterne til behandling af forskellige typer af pro-
spekter.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Lov om betalinger, lov nr. 652 af 8. juni 2017.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0006.png
6/14
Det fremgår af lovens § 155, at erhvervsministeren skal fremsætte forslag
om revision af lovens § 81 i folketingsåret 2020-21.
§ 81 vedrører en betalingsmodtagers forpligtelse til at modtage betaling
med kontanter.
Formålet med revisionen er i henhold til bemærkningerne til et ændrings-
forslag stillet uden for betænkningen, at Erhvervsministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at den nye ordning vurderes to år efter dens iværksættel-
se, når effekterne af de nye regler kan vurderes. Temaet for revisionen vil
være at tage udformningen af kontantreglen op til fornyet overvejelse,
herunder i hvilket tidsrum en betalingsmodtager skal være forpligtet til at
modtage betaling med kontanter.
Erhvervsministeren har endvidere i sin besvarelse af spørgsmål 70 ad L
157 (2016-2017) givet tilsagn om at evaluere lovens bestemmelser om
brug af betalingsoplysninger (§§ 124-125) to år efter lovens ikrafttræden.
Evalueringen vil have fokus på, om bestemmelsen opnår den ønskede
balance mellem på den ene side at give mulighed for at bruge behandling
af betalingsoplysninger til at tilbyde forbrugerne nye innovative tjenester
og på den anden side at sikre en passende forbrugerbeskyttelse.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Lov om Vækstfonden, lov nr. 691 af 8. juni 2018.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 17, stk. 1, at det er
hensigten, at erhvervsministeren og finansministeren inden udgangen af
2018 gør status for virksomhedens likviditetsbehov og finansielle situati-
on i øvrigt med henblik på at drøfte Vækstfondens fremtidige finansie-
ring.
Evalueringen er igangsat, men endnu ikke afsluttet.
Forbrugerområdet
Lov om ændring af lov om stormflod og stormfald, lov nr. 377 af 15.
april 2014
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at muligheden for erstat-
ning, herunder eventuel pristalsregulering af beløbsstørrelser, vil blive
evalueret senest i foråret 2015, hvor der i øvrigt skal ske evaluering af
lovens muligheder for erstatning for oversvømmelse fra vandløb og søer.
Evalueringerne har indgået i et udvalgsarbejde, som blev igangsat på bag-
grund af en politisk aftale om evaluering af stormflodsloven fra 26. marts
2014. Aftalen omfatter ikke en evaluering af stormfaldsordningen. Denne
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0007.png
7/14
ordning er dog også medtaget i udvalgsarbejdet. Udvalget afrapporterede
til erhvervsministeren i marts 2017. På baggrund heraf er der udarbejdet
et lovforslag, som følger op på udvalgets anbefalinger.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2018.
Forbrugerklageloven, lov nr. 524 af 29. april 2015.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at loven er undergivet lovover-
vågning. Temaet for lovovervågningen er, om loven har medført et mere
smidigt og effektivt klagesystem.
Loven trådte i kraft 1. oktober 2015 og skulle evalueres, når den havde
været i kraft i to år. Der er i 2017 foretaget en evaluering, som ikke har
givet anledning til ændringer i loven.
Det immaterialretlige område
Lov om ændring af varemærkeloven og forskellige andre love, lov nr.
1548 af 13. december 2016.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der i for-
hold til Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer bemærkes, at styrelsen
ikke har pris- og lønreguleret disse siden 2002.
Erhvervsministeriet vil løbende, og i dialog med Finansministeriet, gen-
nemgå Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer med henblik på at sikre
en hensigtsmæssig gebyrstruktur, herunder etablere en fremadrettet effek-
tiviseringsmodel.
Konkurrenceområdet
Udbudsloven, lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Af lovforarbejderne fremgår, at bestemmelser om opdeling af kontrakter i
delkontrakter efter følg- eller forklar-princippet vil blive evalueret primo
2017.
Evalueringen findes på:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/ERU/bilag/220/index.htm
Det bemærkes, at en samlet evaluering af udbudsloven vil blive gennem-
ført i 2020.
Planområdet mv.
Lov nr. 221 af 3. marts 2015 om ændring af lov om planlægning og
lov om almene boliger m.v. (Blandet boligsammensætning) jf. lovbe-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
8/14
kendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015, som senest ændret ved §
25 i lov nr. 615 af 8. juni 2016.
§ 2, stk. 2 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag
om revision af loven.
Af bemærkningerne til loven indføres planlægningsmuligheden for alme-
ne boliger som en 10-årig forsøgsordning. Revisionen skal ske i tæt sam-
arbejde med [miljø- og fødevareministeren] i folketingsåret 2024-25.
Lov nr. 539 af 29. april 2015 om ændring af lov om planlægning
(Midlertidige opholdssteder til flygtninge) jf. lovbekendtgørelse nr.
1529 af 23. november 2015, som senest ændret ved § 25 i lov nr. 615
af 8. juni 2016.
Lovens § 2, stk. 2 fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag til
revision af loven i folketingsåret 2017-18.
Af bemærkningerne skal der tages stilling til ophævelse af bestemmelser-
ne, herunder på baggrund af den på det tidspunkt aktuelle flygtningesitua-
tion og kommunernes indkvarteringsbehov m.v.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Revisionsbestemmelsen er ophævet ved § 2 i lov nr. 740 af 8. juni 2018,
og skal således ikke gennemføres.
Lov om ændring af lov om planlægning og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene, lov nr. 1879 af 29. december 2015.
Af forarbejderne fremgår det, at udvidelsen af flexboligordningen evalue-
res to år efter, at den er trådt i kraft med henblik på at vurdere effekten af
ændringen og eventuelt afledte konsekvenser.
Loven trådte i kraft 1. januar 2016.
Evalueringen pågår og forventes afsluttet medio 2019.
Lov nr. 668 af 8. juni 2017 om ændring af lov om planlægning.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at den nye planlovgivning vil blive
evalueret inden den 1. juli 2020. Frem til evalueringen vil kommunernes
anvendelse af de nye muligheder, herunder mulighed for kortere planpro-
cesser, byvækst og detailhandel, blive fulgt af Erhvervsministeriet og ind-
gå i en årlig redegørelse til aftaleparterne og til Folketinget.
Planloven - Bekendtgørelse nr. 287 af 16. april 2018 af lov om plan-
lægning
Lov nr. 62 af 30. januar 2018 om ændring af lov om planlægning (Fore-
byggelse af skader ved oversvømmelse eller erosion)
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0009.png
9/14
Det fremgår af betænkningen til lovforslaget, at Erhvervsministeren over
for udvalget har tilkendegivet, at loven vil blive evalueret 3 år efter lovens
ikrafttrædelse.
Planloven - Bekendtgørelse nr. 287 af 16. april 2018 af lov om plan-
lægning
Lov nr. 63 af 30. januar 2018 om ændring af lov om planlægning (Mulig-
hed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af en lo-
kalplan)
Det fremgår af betænkningen til lovforslaget, at Erhvervsministeren over
for udvalget har tilkendegivet, at loven vil blive evalueret.
Loven skal evalueres 3 år efter lovens ikrafttrædelse, dvs. senest 1. febru-
ar 2021.
Selskabslovgivning mv.
Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven og forskellige
andre love, lov nr. 1383 af 23. december 2012.
Af lovbemærkningerne til loven fremgår det, at Erhvervsstyrelsen vil fo-
retage en årlig evaluering af virksomhedernes afrapporteringer om måltal
og politikker om kvinder i ledelse i de kommende år. Undersøgelsen of-
fentliggøres årligt i august.
Der gennemføres endvidere en evaluering af reglerne efter 3-4 år med
henblik på at se, om der er sket reelle fremskridt i udviklingen af andelen
af kvinder i virksomhedernes bestyrelser, herunder om der er behov for en
revision af loven. For at kunne følge udviklingen efter indførelsen af de
nye krav til virksomhederne, vil der ved evalueringen blive foretaget en
gennemgang af de årsrapporter, der er modtaget siden lovens vedtagelse.
Erhvervsstyrelsen har i november 2017 gennemført og offentliggjort eva-
luering af regler om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn.
Loven trådte i kraft den 1. april 2013 og gælder også for det finansielle
område.
Lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder, lov nr. 711 af
25. juni 2014.
Af de almindelige lovbemærkninger fremgår det, at loven skal evalueres
tre år efter ikrafttrædelsen. Dette sker med henblik på en vurdering af, om
loven eller dens enkelte bestemmelser har opfyldt formålet. Evalueringen
vil ske under inddragelse af de væsentligste interessenter.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
10/14
Loven trådte i kraft 1. januar 2015.
Evalueringen er gennemført i 2018.
Lov om medarbejderinvesteringsselskaber, lov nr. 1284 af 9. decem-
ber 2014.
§ 48 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om re-
vision af loven senest i folketingsåret 2017-18.
Evalueringen blev afsluttet i 2017 og førte til lovændring nr. 169 af 6.
marts 2018.
Årsregnskabsloven, lov nr. 738 af 1. juni 2015.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget L 117, fremgår det, at
det er hensigten, at der vil blive foretaget en evaluering af erfaringerne
med anvendelsen af bestemmelsen for mellemstore dattervirksomheder
for på den baggrund at kunne vurdere, om der er grundlag for at ændre
bestemmelsen, herunder udvide muligheden til store dattervirksomheder.
Evalueringen er gennemført i 2018.
Evalueringen er omtalt i de almindelige bemærkninger i Lov nr. 1716 af
27. december 2018 om lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorlo-
ven og lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter
om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
Årsregnskabsloven - Bekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015 af
årsregnskabsloven med senere ændringer
Lov nr. 738 af 1. juni 2015 om ændring af årsregnskabsloven og forsk.
andre love (Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de internati-
onale regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye regnskabsdirektiv
og af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet m.v.)
Kortlægning af behov for IFRS for SMEs
I lovforslaget til samme lov fremgår det af de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 171, at Erhvervsstyrelsen på baggrund af efterspørgsel vil under-
søge (evaluere) det konkrete behov for at anvende regnskabsstandarden,
mhp. at fastslå, hvilke bestemmelser i loven, der vil kunne fraviges.
Evalueringen er afsluttet.
Lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven), lovbekendtgørelse
nr. 1089 af 14. september 2015
§ 374 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] evaluerer hele eller dele
af selskabsloven 2 år efter ikrafttrædelsen af bestemmelserne i § 4.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0011.png
11/14
Denne evaluering er foretaget.
Lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love, lov nr. 631
af 8. juni 2016.
§ 14 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om re-
vision af hele eller dele af loven 2 år efter lovens ikrafttræden.
Ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 er det vedtaget, at Erhvervsmini-
steren fremsætter forslaget om revision af hele eller dele af loven 5 år
efter lovens ikrafttræden.
Revisorloven - Bekendtgørelse nr. 1167 af 9. september 2016 af lov
om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder, som senest ændret
ved lov nr. 503 af 23. maj 2018
Lov nr. 1232 af 18. december 2012 om ændring af årsregnskabsloven og
revisorloven (Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn
med revisorer m.v.)
Det følger af bemærkningerne til ændringsforslag til 2. behandling (ved-
taget), at der vil blive foretaget en evaluering af lempelsen af revisions-
pligten for små holdingvirksomheder.
Evalueringen er gennemført.
Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevil-
linger m.v., lov nr. 386 af 26. april 2017.
Af betænkningen fremgår det, at erhvervsministeren har tilkendegivet, at
bestemmelsen om unges beskæftigelse i restaurationslovens § 27 vil blive
evalueret med henblik på oversendelse af evalueringen til udvalget senest
2 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest den 1. juli 2019.
Fremgangsmådeloven - Bekendtgørelse nr. 1204 af 14. oktober 2013
af lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger
hos Erhvervsstyrelsen
Lov nr. 1231 af 18. december 2012 om ændring af forskellige lovbe-
stemmelser om obligatorisk digital kommunikation m.v.
(Obligatorisk digital kommunikation og tilpasninger som følge af ressort-
overførsel m.v.)
Af de alm. bemærkninger fremgår det, at reglerne om obligatorisk digital
kommunikation og fritagelsesordningerne planlægges evalueret.
Evalueringen forventes afsluttet maj 2019.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
12/14
Lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomheds-
adfærd - Lov nr. 546 af 18. juni 2012, som senest ændret ved lov nr.
1878 af 29. december 2015
Lovens § 12 fastsætter, at erhvervsministeren reviderer hele eller dele af
lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Denne evaluering er foretaget i foråret 2015.
CVR-loven - Bekendtgørelse nr. 653 af 15. juni 2006 af lov om Det
Centrale Virksomhedsregister, som senest ændret ved lov nr. 1665 af
26. december 2017
Lov nr. 1665 af 26. december 2017 om ændring af lov om Det Centrale
Virksomhedsregister og forskellige andre love (Ændring af reglerne om
offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.)
I forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 10 ved Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalgets behandling af lovforslaget (L 9 FT 2017-18) tilkende-
gav erhvervsministeren i overensstemmelse med sin tilkendegivelse under
1. behandlingen af lovforslaget, at der om et par år ses på, hvilken effekt
de foreslåede regler har haft, herunder hvor stort omfanget af beskyttede
adresser er blevet.
Reglerne er endnu ikke trådt i kraft.
Lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data - Lov nr. 438 af 8. maj
2018 om Erhvervsstyrelsens behandling af data
Det følger af bemærkningerne til forslaget, at en evaluering bør ske efter
machine learning er udviklet og implementeret. Evalueringen skal blandt
andet se på om beføjelserne i loven er tilstrækkelige, eller om der bør ind-
føres yderligere sanktionsmuligheder for Erhvervsstyrelsen.
Evalueringen er endnu ikke foretaget, da systemet endnu ikke er fuldt
udviklet og implementeret.
Lov om ændring af næringsloven, lov nr. 549 af 8. juni 2006
§ 2 i loven fastsætter, at [erhvervsministeren] fremsætter forslag om revi-
sion af loven senest i folketingsåret 2009-10.
Revisionen er foretaget.
Næringsloven, Lov nr. 595 af 14. juni 2011 om næring, som senest
ændret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0013.png
13/14
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 595 af 2011, at loven skal eva-
lueres af følge af konsekvensen ved at lade lovens bestemmelse om fast
forretningssted udgå.
Evalueringen er igangsat.
Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevil-
linger m.v., lov nr. 386 af 26. april 2017.
Af betænkningen fremgår det, at erhvervsministeren har tilkendegivet, at
bestemmelsen om unges beskæftigelse i restaurationslovens § 27 vil blive
evalueret med henblik på oversendelse af evalueringen til udvalget senest
2 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest den 1. juli 2019.
Det søretlige område
Lodsloven, lov nr. 352 af 12. april 2016.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 176 FT 2013-2014) til
lodsloven, at der startes en gradvis konkurrenceudsættelse på lodsområdet
fra 2016 med henblik på fuld konkurrence den 1. januar 2020.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne, at moderniseringen, herunder
effekterne for DanPilots økonomi, vil blive evalueret første gang i 2018.
Samtidig vil behovet for yderligere ændringer i lodsloven blive vurderet.
Søloven, lov nr. 1548 af 19. december 2017
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 7 FT 2017), at det bl.a.
har til formål at forbedre muligheden for vækst i den maritime sektor ved
at gøre det attraktivt at drive skibe under dansk flag.
Erhvervsministeren har i et svar til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
tilkendegivet, at der vil ske en evaluering af loven med henblik på at se,
om loven har haft den ønskede virkning, dvs. om loven har bidraget til, at
Danmark fastholder og udbygger sin globale position som en stor flagstat.
Evalueringen vedrører derfor kun den første bestemmelse i lovforslaget.
Ministeren vil igangsætte en evaluering, som forventes afsluttet inden
udgangen af 2019, hvorefter udvalget vil blive orienteret herom.
Lov om maritim fysisk planlægning, lov nr. 615 af 8. juni 2016
Det følger af lovens § 10, stk. 2, at Erhvervs- og vækstministeren udsteder
havplanen senest den 31. marts 2021. Havplanen revideres og ajourføres
mindst hvert 10. år.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til loven, at forslaget om en
10-årig planrevision skal ses på baggrund af, at direktiv om maritim fy-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2016710_0014.png
14/14
sisk planlægning stiller krav om, at havplanlægningen revideres og ajour-
føres mindst hvert 10. år. Havplanen kan dog ændres med kortere inter-
valler, hvis der måtte være behov for det.
Havplanen bliver udmøntet i en bekendtgørelse, og det er således be-
kendtgørelsen udstedt i medfør af loven, som skal revideres.
Turismeområdet
Lov om dansk turisme, lov nr. 1359 af 16. december 2014.
Af bemærkningerne til § 12 fremgår, at [Erhvervsministeriet] påtænker at
evaluere loven efter en periode på ca. fem år med henblik på at undersøge
effekten af den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Det forventes, at evalueringen igangsættes i løbet af 2019.