Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2002242_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
17. januar 2019
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 178
(Alm. del) af 14. januar 2019 stillet efter ønske fra Morten
Bødskov (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de sager på dagsordenen får ECOFIN-rådsmødet
den 22. januar 2019, som er relevante for udvalgets sagsområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN 22. januar 2019 er præsentationen af det rumænske
formandskabsarbejdsprogram, drøftelsen og status på forhandlingerne om In-
vestEU-programmet, drøftelsen om revision af forordningerne vedr. de europæi-
ske finansielle tilsynsmyndigheder og hvidvaskdirektivet samt opfølgningen på
Det Europæiske Råd (DER) 13.-14. december 2018 relevante for Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Derudover er forslaget om tilsynsmæssige krav til investeringsselskaber samt to
forslag vedr. bæredygtig finansiering relevante for Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget. De 3 sager er ikke på dagsordenen for ECOFIN 22. januar 2019, men
forelægges for Europaudvalget 18. januar 2019.
Rumænsk formandskabsprogram
Det rumænske formandskab vil på mødet præsentere sit arbejdsprogram for
ECOFIN i dette halvår.
Arbejdet
med styrkelsen af ØMU’en, herunder bankunionen, vil fylde meget også
i det kommende halvår. Der skal bl.a. arbejdes videre med tiltag til risikoreduktion
i banksektoren, fx nedbringelse af misligholdte lån, samt tiltag til risikodeling,
navnlig videre drøftelser af en fælles indskyderdækning i bankunionen. Der vil
også blive arbejdet videre med kapitalmarkedsunionen.
På skatteområdet ventes arbejdet videre med en række igangværende sager, her-
under EU-sortlisten over skattely, digital skat, forskellige tilpasninger af momssy-
stemet mv. Drøftelserne af forslaget om en fælles selskabsskattebase vil også fort-
sætte.
Regeringen støtter formandskabets prioriteter, og der ventes generel støtte hertil
på ECOFIN.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager på dagsordenen får ECOFIN-rådsmødet den 22. januar 2019, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 5
Investeringsprogrammet InvestEU
ECOFIN ventes at drøfte de igangværende tekniske forhandlinger om forslaget
om et nyt investeringsprogram, InvestEU.
InvestEU skal fremme investeringer og virksomheders adgang til finansiering i
EU og består af 3 dele:
En InvestEU-fond, der skal mobilisere private investeringer på basis af en
garanti fra EU-budgettet,
Et InvestEU-rådgivningsorgan, som kan yde teknisk bistand til projektudvik-
ling, samt
En InvestEU-portal, som skal være en lettilgængelig database til at promovere
projekter med finansieringsbehov.
InvestEU-fonden samler 14 finansieringsinstrumenter i EU-budgettet, herunder
Fonden for Strategiske Investeringer, EFSI (”Juncker-planen”). Det skal gøre
investeringsstøtten i EU mere effektiv og udnytte EU-budgettet bedre.
InvestEU-fonden bygger på en garanti fra EU-budgettet, ligesom EFSI. Garantien
kan dække tab på investeringer og således afdække noget af risikoen ved projek-
terne. Garantien ydes bl.a. til Den Europæiske Investeringsbank (EIB), som heref-
ter låner ud til konkrete investeringsprojekter. Kommissionens forslag indebærer
en EU-budgetgaranti på i alt 38 mia. euro, men beløbet vil blive fastlagt i de gene-
relle MFF-forhandlinger. Der lægges op til, at EIB og andre finansielle partnere
yderligere skal bidrage med egne garantier på 9,5 mia. euro, så de samlede garanti-
er under InvestEU udgør 47,5 mia. euro. Kommissionen vurderer, at garantierne
vil mobilisere investeringer for ca. 650 mia. euro i MFF-perioden 2021-2027.
InvestEU-fonden vil være markeds- og efterspørgselsdrevet, hvor projekter i mar-
kedet i konkurrence med hinanden ansøger om EU-budgetgarantien. Projekterne
skal være indenfor områderne
1)
bæredygtig infrastruktur,
2)
forskning, innovation
og digitalisering,
3)
små og mellemstore virksomheder og
4)
sociale investeringer
og færdigheder.
Forslaget er generelt blevet godt modtaget. Regeringen kan støtte et forslag på
linje med kompromiset. Der vil måske snart blive opnået enighed om en delvis
generel indstilling om forslaget (dvs. om alle elementer undtagen beløbene).
Europæiske tilsynsmyndigheder og hvidvask
Kommissionen foreslog i 2017 at ændre rammerne for EU’s tre finansielle til-
synsmyndigheder, de såkaldte ESA’er. Det er
henholdsvis den europæiske banktil-
synsmyndighed, EBA, den europæiske tilsynsmyndighed for forsikrings- og ar-
bejdsmarkedspensionsordninger, EIOPA, og den europæiske værdipapir- og mar-
kedstilsynsmyndighed, ESMA.
Disse myndigheder sikrer samarbejde på tværs af nationale myndigheder i hele EU
og må ikke forveksles med de fælles myndigheder i bankunionen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager på dagsordenen får ECOFIN-rådsmødet den 22. januar 2019, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 5
I september 2018 foreslog Kommissionen en tilføjelse til sit ESA-forslag. Formå-
let var at styrke EBA's kompetencer og ressourcer på hvidvaskområdet. Regerin-
gen redegjorde for denne sag i forbindelse med ECOFIN 2. oktober i Finansmini-
steriets besvarelse af spørgsmål nr. 361 (Alm. del) af 28. september 2018 fra Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
ESA-forslaget forhandles fortsat i Rådet og ventes drøftet på det kommende
ECOFIN. Der er dog allerede opnået enighed på teknisk niveau om den specifik-
ke del om hvidvask.
Kommissionens ESA-forslag gik generelt meget langt ift. at centralisere kompe-
tencerne hos ESA’erne og begrænse de nationale myndigheders kompetencer. En
meget stor gruppe lande, heriblandt Danmark, har ønsket at man i højere grad
fastholdt de nuværende rammer, der generelt er velfungerende, og i stedet blev
enige om mere målrettede forbedringer.
Kompromisforslaget imødekommer dette ønske. Hovedparten af de nye beføjel-
ser, der var foreslået overført fra de nationale tilsynsmyndigheder til særligt ES-
MA, slettes. Kompromisforslaget fastholder derudover, at beslutninger i ESA’erne
skal træffes af repræsentanter fra alle EU-landenes nationale tilsynsmyndigheder.
Kompromisforslaget giver en styrket rolle til ESA’erne i vurderinger
af, hvorvidt
lande uden for EU har tilsyn og regulering af samme kvalitet som EU. Det er en
forudsætning for at kunne have en vis adgang til EU’s indre marked.
EU-landene
har omvendt generelt støttet forslaget om at styrke EBA’s kompeten-
cer i bekæmpelsen af hvidvask. Kompromiset fastholder fx, at EBA skal udarbej-
de fælles standarder og vejledninger samt regelmæssigt evaluere de nationale myn-
digheders indsats på hvidvaskområdet. EBA kan anmode nationale myndigheder
om at efterforske hvidvask, vedtage afgørelser rettet mod finansielle virksomhe-
der, og EBA kan i hvidvaskager i sidste instans selv træffe visse afgørelser direkte
rettet mod finansielle virksomheder.
Kompromiset vurderes at styrke bekæmpelsen af hvidvask på europæisk niveau.
Regeringen støtter generelt kompromiserne om ESA-revision og hvidvask, som i
vidt omfang imødekommer regeringens prioriteter. Forhandlingerne fortsætter
dog, og der forventes ikke enighed om hele pakken på det kommende ECOFIN.
Tilsynsmæssige krav til investeringsselskaber
Kommissionen fremsatte i december 2017 forslag til et nyt regelsæt for investe-
ringsselskaber, i Danmark også kaldet fondsmæglerselskaber. Selskaberne regule-
res i dag som banker, selv om det generelt ikke er samme forretningsmodel.
Forslaget inddeler selskaberne i forskellige kategorier. De største og systemisk
vigtige investeringsselskaber vil fortsat blive reguleret som banker. I bankunionen
vil tilsynet med disse investeringsselskaber blive flyttet fra de nationale myndighe-
der til det fælles tilsyn i ECB. Der ændres altså ikke på kravene for de største sel-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager på dagsordenen får ECOFIN-rådsmødet den 22. januar 2019, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 4 af 5
skaber ift. i dag. Der er ikke i dag nogen danske investeringsselskaber i denne ka-
tegori.
Investeringsselskaber, som er mindre eller ikke er systemisk vigtige, får et nyt re-
gelsæt, som er tilpasset deres forretningsmodel. Disse selskaber bliver således un-
derlagt krav, som er mindre byrdefulde og bedre målrettet de faktiske risici i sel-
skaberne, i stedet for som nu at være reguleret som banker, der generelt er mere
risikable.
Der er på teknisk niveau opnået enighed om et kompromis, som ventes vedtaget
snart. Kompromiset fastholder i store træk Kommissionens forslag. Regeringen
støtter en bedre målrettet regulering af de mindre investeringsselskaber og støtter
kompromiset. De nye regler ændrer ikke på, at investeringsselskaber fortsat kan
pålægges de gældende danske aflønningsregler for den finansielle sektor.
Styrkelse af ØMU’en
I det udvidede eurogruppemøde 3. december nåede man til enighed om nye skridt
i styrkelsen af ØMU’en. Resultatet fra udvidet eurogruppe
blev efterfølgende god-
kendt på det udvidede eurotopmøde.
Resultatet omfatter bl.a. aftale om en fælles offentlig bagstopper for bankunionens
afviklingsfond. Bagstopperen skal være finanspolitisk neutral, så bankredninger
ikke koster noget for skatteyderne i bankunionen. Der er også sikret ligebehand-
ling for eventuelle ikke-eurolande i bankunionen. Det er et vigtigt resultat.
Aftalen vedrører også rammer for det videre arbejde med bankunionen, herunder
forslaget om en fælles indskydergaranti, EDIS, hvor der skal udarbejdes en køre-
plan.
Pakken omfatter også reform af eurolandenes fælles lånefacilitet, ESM, der bl.a.
får nogle flere værktøjer til at håndtere, når eurolande kommer i krise.
Der skal fremadrettet forhandles et nyt ”eurozonebudget” til at
styrke konvergens
og konkurrenceevne, inden for EU’s budget. ERM II-lande
kan deltage i initiativet
på frivillig basis. Regeringen har aktuelt ingen planer om dansk deltagelse.
På ECOFIN ventes alene en orientering om drøftelsen på eurotopmødet og om
det videre ØMU-arbejde. De substantielle drøftelser ventes at foregå i udvidet
eurogruppe, hvor også Danmark deltager, med sigte på nogle konkrete milepæle
til DER i juni.
Tiltag til fremme af bæredygtige investeringer
Kommissionen fremsatte i maj 2018 en række forslag vedr. bæredygtige investe-
ringer, som skal mobilisere private midler til at opfylde klimamålene. Udfordrin-
gen kan ikke løses uden. Ét forslag stiller krav til finansielle virksomheders offent-
liggørelse af bæredygtigheds-oplysninger. Et andet forslag etablerer grønne finan-
sielle indeks (CO2-benchmarks).
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for de sager på dagsordenen får ECOFIN-rådsmødet den 22. januar 2019, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 5 af 5
Forslaget om offentliggørelse
betyder bl.a., at selskaberne skal oplyse om:
bæredygtigheden i deres produkter og processer.
hvordan miljømæssige, sociale eller governance-risici påvirker afkast på deres
produkter, og hvordan de håndteres.
hvordan og i hvilket omfang produkter, der markedsføres som bæredygtige,
konkret bidrager til bæredygtighed.
Benchmark-forslaget
etablerer finansielle indeks for aktiver knyttet til virksomheder
med lav eller negativ udledning af CO2. Det giver et bedre sammenligningsgrund-
lag for de, der ønsker at deres investeringer skal understøtte globale klimamål.
Regeringen støtter de opnåede kompromiser i de to sager.
Der arbejdes videre med det tredje forslag i pakken
– forslaget om en fælles ”tak-
sonomi” for hvad bæredygtige aktiviteter egentlig er –
som vil understøtte de to
nævnte forslag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister