Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2013495_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2019
Politikontoret
André Dybdal Pape
2019-0032/05-0057
974677
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 173 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
10. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, ministeren vil bekræfte, at f.eks. momsunddragelse og sort arbejde ikke kan spores, så længe der benyttes en international betalingstjeneste, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 173 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Vil ministeren, som opfølgning på SAU svar på alm. del -
spørgsmål 573 (folketingsåret 2017-18) bekræfte, at f.eks.
momsunddragelse og sort arbejde ikke kan spores, så længe der
benyttes en international betalingstjeneste?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet følgende udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet (SØIK), som Rigsadvokaten
kan henholde sig til:
”Som det bl.a. fremgår af Skatteministeriets besvarelse af
13. december 2018 af spørgsmål nr. 573 (Alm. del) fra
Skatteudvalget, er udbydere af betalingstjenester, herun-
der filialer, der er etableret i Danmark, omfattet af den
danske hvidvasklov.
Hvidvaskloven, der gennemfører EU’s 4. hvidvaskdirek-
tiv, forpligter bl.a. de omfattede virksomheder mv. til at
have kundekendskabsprocedurer, til at undersøge om
usædvanlige aktiviteter er mistænkelige og til at under-
rette den danske finansielle efterretningsenhed (FIU) om
mistænkelige aktiviteter.
I Danmark er Hvidvasksekretariatet i SØIK den danske
FIU, som har til opgave at modtage, analysere og videre-
formidle underretninger om mulig hvidvask eller finansi-
ering af terrorisme.
Udbydere af betalingstjenester, der ikke er etableret i Dan-
mark, men i et andet EU-land eller et EØS-land, er i det
pågældende land underlagt tilsvarende krav og pligter i
regler, som gennemfører hvidvaskdirektivet, herunder
pligt til at underrette det pågældende lands FIU om
mistænkelige aktiviteter. Det gælder f.eks., hvor en udby-
der af en betalingstjeneste er etableret i et andet EU-land
eller et EØS-land og alene udbyder tjenester i Danmark
via internettet.
Betalingstjenesteudbydere, der ikke er etableret inden for
EU og EØS, skal for at udbyde betalingstjenester inden
for EU have en tilladelse i et EU- eller EØS-land og skal
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, ministeren vil bekræfte, at f.eks. momsunddragelse og sort arbejde ikke kan spores, så længe der benyttes en international betalingstjeneste, til justitsministeren
i givet fald overholde det pågældende EU- eller EØS-
lands regler, der gennemfører hvidvasksdirektivet, herun-
der pligten til at underrette landets FIU om mistænkelige
aktiviteter.
SØIK kan i forlængelse heraf bemærke, at det følger af
reglerne i hvidvaskdirektivet, at EU- og EØS-medlems-
staterne skal sikre, at landenes respektive FIU’s uopfor-
dret eller efter anmodning udveksler alle oplysninger, som
måtte være relevante for de pågældende enheders behand-
ling eller analyse af oplysninger om hvidvask af penge el-
ler finansiering af terrorisme.
I tilfælde hvor Hvidvasksekretariatet modtager en under-
retning fra en international betalingstjeneste via en uden-
landsk FIU om en mistænkelig transaktion, som er sket
gennem betalingstjenesten, kan Hvidvasksekretariatet ef-
ter en konkret vurdering videregive oplysningerne til an-
dre myndigheder, f.eks. Skattestyrelsen, PET eller den re-
levante politikreds med henblik på iværksættelse af even-
tuel strafferetlig efterforskning.
Det er således muligt, at oplysninger fra udenlandske
FIU’s om betalinger, der er foretaget via internationale be-
talingstjenester, vil kunne indgå i myndighedernes videre
behandling af sager om f.eks. skatte– eller momssvig.
I tilfælde hvor der er behov for at foretage sporing af
penge, der overføres via internationale betalingstjenester,
vil SØIK efter omstændighederne kunne tilvejebringe en
betalingstjenestes kunde– og kontooplysninger på bag-
grund af en international retshjælpsanmodning til det på-
gældende land om at udlevere oplysningerne ved edi-
tion.””
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm.
del) fra Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
3