Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1.
april 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Endelig besvarelse af spørgsmål 171 alm. del stillet af udvalget den
10. januar 2019 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om der er en én-til-én regulering i forhold til hvid-
vaskdirektivet i Luxembourg og Danmark, eller hvor den Luxembourgske
regulering er mere lempelig/skrap i forhold til underretninger, kunde-
kendskabsprocedurer mv.?
Svar:
I forhold til Luxembourgs implementering af 4. hvidvaskdirektiv har jeg
forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende som jeg
kan henholde mig til:
”Finanstilsynet har spurgt den luxembourgske tilsynsmyndighed, Com-
mission de Surveillance Secteur (CSSF), om Luxembourg har overim-
plementeret 4. hvidvaskdirektiv
–
særligt i forhold til kravene om under-
retning og kundekendskabsprocedurer, og hvor i deres implementering af
direktivet de i givet fald har skærpet reglerne.
CSSF har oplyst, at de ikke med implementering af 4. hvidvaskdirektiv
har indført et skærpet regelsæt.”
Den danske hvidvasklov går på en række områder videre end hvad 4.
hvidvaskdirektiv foreskriver. Der er således ikke en én-til-én regulering i
forhold til implementeringen af 4. hvidvaskdirektivet i Luxembourg og
Danmark.
Af nedenstående oversigt fremgår det på hvilke punkter den danske hvid-
vasklov går videre end 4. hvidvaskdirektiv.
4. hvidvaskdirektiv
Personer, der handler med varer,
hvor der modtages beløb på mindst
10.000 euro (75.000 kr.) kontant,
er omfattet af direktivets krav.
Hvidvaskloven
Andre erhvervsdrivende, end dem
der er omfattet af hvidvaskloven,
må ikke modtage kontantbetalinger
på 50.000 kr. eller derover.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk