Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1995789_0001.png
NOTAT
MIN: Talepunkter og beredskaber til samråd angående land-for-land
rapportering
Samråd i SAU den 20. december 2018
Spørgsmål AR stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Ministeren bedes redegøre for den danske regerings arbejde med og mål-
sætning for udformningen af CBCR (Country-by-country-reporting) i EU.
Først vil jeg gerne takke for spørgsmålet som giver mulig-
hed for at opdatere jer på regeringens arbejde med EU-
forslaget om offentlig land-for-land rapportering.
Jeg vil gennemgå forslagets indhold, regeringens holdning
og lidt om forhandlingerne i EU for at give en status på dét.
[Direktivforslagets indhold]
Kommissionens forslag handler om offentliggørelse af sel-
skabsskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer.
Der er tale om store multinationale selskaber. Forslaget
blev offentliggjort i april 2016
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
2/10
Formålet med forslaget er at skabe større åbenhed om virk-
somheders skatteforhold og dermed fremme et fair og ef-
fektivt skattesystem.
Forslaget er derfor baseret på princippet om, at virksomhe-
derne betaler skat i det land, hvor de har deres indtjening.
Derfor har man foreslået, at multinationale virksomheder i
EU
dvs. med en samlet omsætning over 5,6 mia. kr. - skal
offentliggøre oplysninger om bl.a. omsætning, overskud og
hvor meget virksomheden har betalt i skat i de lande, hvor
virksomheden har aktiviteter.
De oplysninger gives efter Kommissionens forslag for hvert
enkelt land
inden for EU,
hvor virksomheden har aktivitet.
For virksomhedens aktiviteter
uden for EU
kan oplysnin-
gerne efter Kommissionens forslag gives samlet. Dvs. her
skal oplysningerne ikke gives pr. land.
Dog skal virksomhederne ifølge Kommissionens forslag
altid offentliggøre oplysningerne for så vidt angår aktivite-
ter i lande, der er opført på den såkaldte ”sortliste” over
lande som ikke samarbejder med EU om skatteforhold.
[Regeringens forhandlingsmandat]
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
3/10
Regeringen tog forhandlingsoplæg på forslaget den 3. fe-
bruar 2017. Heraf fremgik det, at Danmark
støtter det overordnede formål om øget transparens om store,
multinationale koncerners skatteforhold,
at regeringen lægger vægt på, at der opnås en balance i for-
slaget, så kravene til øget transparens ikke medfører unødige
administrative byrder for danske virksomheder,
at regeringen støtter at virksomhederne skal give de krævede
oplysninger pr. land for lande uden for EU, der ikke samar-
bejder i skattespørgsmål, og ikke samlet som det er tilfældet
for andre lande uden for EU,
lægger
vægt på, at listen over såkaldte ”skattelylande” bliver
den samme liste, som den der er under udarbejdelse blandt
medlemslandene på skatteområdet, og
at regeringen lægger betydelig vægt på, at medlemslandene
kan tillade, at en virksomhed undlader enkelte informationer i
land-for-land rapporten, hvis offentliggørelse af disse oplys-
ninger vil have væsentlig skadevirkning for virksomheden
og hvis virksomheden oplyser og begrunder anvendelsen af
undtagelsen,
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
4/10
og at regeringen arbejder for, at virksomhederne i videst mu-
ligt omfang kan genbruge oplysninger, som de allerede har
rapporteret til skattemyndighederne for at reducere byrderne,
og
arbejder for, at der alene tilføjes yderligere oplysningskrav, i
det omfang oplysningerne allerede indgår i kravene til rap-
portering til skattemyndighederne og derved ikke pålægger
virksomhederne væsentlige yderligere byrder, og
arbejder for, at forslaget har hjemmel i en bestemmelse, der
harmonerer med forslagets formål og indhold, og endelig, at
Danmark
i sidste ende vil kunne tilslutte sig det forslag, der kan opnås
enighed om.
[Forhandlingerne i Rådet i øvrigt]
Så det var mandatet i februar 2017.
Forslaget har været behandlet blandt medlemslandene i Rå-
det under 6 formandskaber på 16 møder i Rådets arbejds-
gruppe for selskabsret, hvor forslaget er forankret. Det sid-
ste møde blev afholdt 14. juni 2018, og før det var der ikke
holdt møde siden november 2017.
Så, som I kan høre, at forhandlingerne praktisk talt har stået
stille siden november 2017.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
5/10
Det skyldes blandt andet, at mange lande mener at forslaget
ikke er fremsat med den rigtige hjemmel.
Flere medlemsstater har anført, at forslaget vedrører skatte-
forhold og derfor skal behandles i Rådets skattegruppe og
ikke i rådsgruppen vedrørende selskabsret.
Var forslaget fremsat med den hjemmel, der omhandler
skatteforhold ville dette også betyde, at forslaget skulle
vedtages med enstemmighed, hvilket ikke er tilfældet med
den nuværende hjemmel.
Regeringen mener, at det er korrekt, at forslaget behandles
med udgangspunkt i den oprindelige bestemmelse, som et
selskabsretsforslag og dermed vedtages efter den almindelige
lovgivningsprocedure med kvalificeret flertal.
På seneste arbejdsgruppemøde i juni vurderede det bulgarske
formandskab, at der ikke var udsigt til enighed blandt lande-
ne og at Rådets holdning derfor ikke var klar til, at næste
skridt i forhandlingerne kunne tages
nemlig forhandling
med Europa-Parlamentet.
[Regeringens arbejde med land-for-land rapportering]
For at svare på spørgsmålet om regeringens arbejde med for-
slaget, vil jeg nævne, hvilke væsentlige ændringer, Danmark
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
6/10
har været med til at få gennemført i løbet af forhandlingerne i
Rådet.
Vi har i forhandlingerne arbejdet for, at der opnås en balan-
ce i forslaget, så kravene til øget transparens ikke medfører
unødige administrative byrder for danske virksomheder.
Konkret har vi været med til at sikre, at byrderne reduceres
ved, at virksomhederne i vidt omfang kan genbruge de op-
lysninger, som de allerede skal indberette til skattemyndig-
hederne. [EU vedtog regler om land-for-land rapportering
til
skattemyndighederne
i maj 2016. Reglerne har været
gældende i Danmark siden september 2016.]
Regeringen har som nævnt i forhandlingsoplægget også
fundet det vigtigt, at virksomheder skal kunne undlade en-
kelte informationer i land-for-land rapporten, hvis offentlig-
gørelse af disse oplysninger kan volde betydelig skade for
virksomheden. [den såkaldte sikkerhedsklausul]
En sådan mulighed er vigtig, så vi ikke risikerer at tvinge
virksomhederne til at offentliggøre oplysninger, der kan stille
dem dårligere end deres konkurrenter, der ikke har aktiviteter
i EU og som derfor ikke vil blive underlagt tilsvarende regler.
Det kunne fx være tilfældet, hvis en virksomheds aktivitet i et
land alene udgøres af én kontrakt, og hvor virksomheden for-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
7/10
pligtes til at offentliggøre detaljerede oplysninger om denne
ene kontrakt.
Et krav om offentliggørelse kan i en sådan situation medføre,
at konkurrenter kan udlede fortrolige detaljer, som kan give
konkurrenterne en urimelig fordel, f.eks. detaljer om virk-
somhedens prisfastsættelse på et marked.
Men muligheden for at undlade oplysninger må jo ikke blive
et smuthul for virksomhederne. Det skal ikke være sådan, at
en virksomhed bare udelader oplysninger, fordi de ”ser lidt
uheldige ud”.
Vi har derfor arbejdet for, at en virksomhed skal oplyse og
begrunde, hvis oplysninger er undladt med henvisning til at
offentliggørelsen vil volde virksomheden betydelig skade.
[Det gør virksomheden i selve land-for-land rapporten.]
Det seneste kompromisforslag, der er præsenteret blandt
medlemslandene, indeholder nu en sådan mulighed for at
undtage oplysninger hvis offentliggørelsen kan volde betyde-
lig skade for virksomheden.
Der er desuden lagt op til, at sikkerhedsklausulen kun gælder
i 4 år. Det betyder altså at de udeladte oplysninger skal frem-
gå af en senere rapport, så kan man ikke "bare" udelade op-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
1995789_0008.png
8/10
lysninger fordi de ser uheldige ud
de kommer frem på et
senere tidspunkt.
[Regeringens målsætning med land-for-land rapportering]
Regeringen støtter altså overordnet set Kommissionens for-
slag, da det medvirker til mere transparens og ansvarlighed
om virksomheders skatteforhold. Det gælder både nationalt,
hvor regeringen har fokus på at bekæmpe skattely og ag-
gressiv skatteplanlægning, og på EU-plan.
Regeringen er også opmærksom på balancen mellem hen-
synet til at bekæmpe skatteunddragelse på den ene side
og
på den anden side skal det spille sammen med ikke at skade
danske virksomheders konkurrenceevne eller pålægge unø-
dige byrder på lovlydige virksomheder.
Men der er gode argumenter for transparens
også globalt.
Jeg kan derfor oplyse udvalget om, at regeringen har drøftet
holdningen til den del af forslaget der handler om rapporte-
ring fra lande uden for EU og vi kan støtte, at oplysninger-
ne skal offentliggøres pr. land
for alle lande
også uden
for EU.
Det synes vi også ligger i forlængelse af regeringens "Afta-
le om styrket indsats mod international skatteunddragelse"
fra maj 2017, som Skatteministeren præsenterede, og hvor
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
1995789_0009.png
9/10
regeringen bakker op om en offensiv indsats på internatio-
nalt niveau.
Forslaget
kan risikere at
føre til konkurrenceforvridning og
derfor mener vi heller ikke, at Danmark bør gå forrest - det
er også svært, når forhandlingerne er blokerede - men vi
kan altså støtte yderligere offentlig rapportering med afsæt i
den brede politiske aftale fra 2017.
For at undgå, at denne offentlige rapportering for alle lande i
hele verden forværrer konkurrenceevnen, blandt andet for
danske virksomheder, vil vi med denne ændrede linje fortsat
lægge vægt på, at virksomhederne får en brugbar sikkerheds-
klausul, uden byrder. Det vil fortsat være et væsentligt for-
hold for os, når forhandlingerne bliver genoptaget.
[Forhandlingerne i EU]
Som jeg nævnte før så er forhandlingerne i Rådet desværre
gået i stå.
Regeringen ønsker stadig at fremme forslaget, og vi har ved
flere lejligheder gjort opmærksomme på, at vi gerne ser
forhandlingerne genoptaget. Både over for det nuværende
østrigske formandskab, og det tidligere bulgarske formand-
skab har vi udtrykt ønske om dette.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 20/12-18 om CBCR (Country-by-country-reporting) i EU, til erhvervsministeren
10/10
Senest har vi den 10. december gjort det klart overfor det
kommende rumænske formandskab, at vi håber på frem-
skridt i forhandlingerne.
[Afslutning]
Jeg håber at I finder denne redegørelse fyldestgørende, og at I
har fået svar på regerings arbejde med og målsætning vedrø-
rende forhandlingerne om land-for-land-forslaget.
Som det fremgår af det oprindelige forhandlingsoplæg kan
Danmark støtte "det der i sidste ende kan opnås enighed om"
det har været centralt for regeringen, at lovgivningen blev
en realitet i det hele taget.
Regeringen har fulgt de målsætninger, der følger af vores
mandat, og at vi er nået langt i forhold til danske prioriteter.
Og vil jeg på grund af vores støtte til Europa-Parlamentets
forslag om offentlig rapportering på land-for-land basis for
alle lande
også uden for EU -genforelægge sagen for Fol-
ketingets Europaudvalg. Det håber jeg bliver den 8. februar
2019.
Mange tak for ordet.