Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2010471_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
4. februar 2019
Besvarelse af spørgsmål 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget den 17. december 2018.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14/12-18 fra Region Syd-
danmark og UdviklingsRåd Sønderjylland, vedrørende det dansk-tyske
samarbejde, jf. ERU alm. del
bilag 96?
Svar:
Regeringen er optaget af, at der fortsat kan være et velfungerende samar-
bejde henover den dansk-tyske grænse efter ikrafttræden af det nye er-
hvervsfremmesystem, og vurderer at der er gode muligheder herfor. Men
det er vigtigt, at gøre det klart, at den nye erhvervsfremmelov betyder, at
rollefordelingen bliver en anden.
Meget af det grænseoverskridende samarbejde, som regionerne har delta-
get i, vil kunne fortsætte med kommunerne i en mere central rolle sam-
men med Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Det betyder ikke at de
tyske myndigheder skal samarbejde med hver enkelt kommune i grænse-
landet, da opgaverne kan løftes i et fælles kommunalt samarbejde, fx i re-
gi af KKR Syddanmark eller via det nye erhvervshus i Haderslev. Ende-
lig vil regeringen, som led i sit sundhedsudspil, understøtte, at kommu-
nerne fortsætter de grænseoverskridende samarbejder i det dansk-tyske
grænseland, også om andre forhold end erhvervsfremme, fx kultur, kol-
lektiv trafik og miljø. Til det formål vil regeringen til de fire sønderjyske
kommuner og Femern-samarbejdet afsætte en pulje på 10 mio. kr. årligt,
som kommunerne kan søge.
Det dansk-tyske samarbejde får samtidig et ophæng i Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelses strategi for den decentrale erhvervsfremmeind-
sats, som indeholder et kapitel om internationalisering og grænseover-
skridende samarbejder. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal igang-
sætte og finansiere landets decentrale erhvervs- og turismefremmeindsats,
herunder evt. grænseoverskridende aktiviteter, jf. lovens § 9. Da er-
hvervsfremmebestyrelsen har ansvaret for den decentrale erhvervsfrem-
mestrategi skal andre aktører, herunder regionerne, ikke lave strategier
herfor. Hensigten med forenklingsreformen er netop, at undgå overlap.
Bekendtgørelsen om regioners deltagelse i grænseoverskridende og inter-
nationale fastlægger, at regionerne kan indgå samarbejde med tilgræn-
sende landes myndigheder og organisationer på de områder, som indgår i
den regionale udviklingsstrategi. Samtidig tilvejebringer bekendtgørelsen
hjemmel til, at Region Syddanmark fortsat kan indgå i en fælleserklæring
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/12-18 til erhvervsministeren fra Region Syddanmark og UdviklingsRåd Sønderjylland, vedrørende det dansk-tyske samarbejde, til erhvervsministeren
2/2
med de tyske myndigheder, der også omfatter erhvervsfremme, så længe
der er en dansk aftalepart med, der kan følge op på erhvervsfremmeinitia-
tiverne (fx en kommune). Bekendtgørelsen tilvejebringer samtidig hjem-
mel til at regionsmedlemmer kan sidde i bestyrelsen i
Region Sønderjyl-
land-Schleswig,
som blandt andet laver erhvervsfremme. Regionsråds-
medlemmer kan dog ikke varetage formandskabet, da de ikke har kompe-
tencer til at deltage i behandling eller afgørelse af konkrete sager om er-
hvervsfremme, herunder turisme.
På den baggrund synes Region Syddanmark og UdviklingsRåd Sønder-
jyllands bekymring for siloopdeling i det dansk-tyske samarbejde, som
følge af regionernes opgavefrafald, at være håndteret.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov