Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2020677_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
25. februar 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 163 alm. del stillet af udvalget den 13.
december 2018.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere vedlagte præsentation fra FSR - Danske
Revisorers foretræde for udvalget den 13/12-18, vedrørende
revisionspligten?
Svar:
Jeg vil i det følgende kommentere på præsentationen fra FSR - Danske
Revisorer.
Slide 1-2
Slide 1-2 giver ikke umiddelbart anledning til kommentarer.
Slide 3-4
For så vidt angår præsentationens slide 3 og 4, henhører området under
Skatteministeriets ressort, der har oplyst følgende:
”Revisorer
spiller naturligvis en vigtig rolle ift. at sikre korrekt
afregning af skatter og afgifter, om end det ikke er muligt for
Skatteministeriet præcist at vurdere revisorbranchens betydning for
skatteprovenuet. Det er værd at bemærke, at selv om en virksomhed
fravælger revision, kan virksomheden fortsat have en revisor tilknyttet
til eksempelvis at assistere med opsætning af årsregnskabet.
Som nævnt finder Erhvervsstyrelsens undersøgelse nogle forskelle i
forhold til regelefterlevelsen hos selskaber hhv. med og uden revision.
På tværs af resultaterne er forskellene tydeligst, hvor selskabet helt
fravælger bistand fra en revisor. På det nuværende grundlag synes det
afgørende for regelefterlevelsen i forhold til skat og moms således at
være, om der er bistand fra en revisor snarere end revision af
årsregnskabet.”
Slide 5
FSR har foreslået fem forslag til bedre regelefterlevelse:
Forslag 1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om kommentar til vedlagte præsentation fra FSR - Danske Revisorers foretræde for udvalget den 13/12-18, vedrørende revisionspligten, til erhvervsministeren
2020677_0002.png
FSR foreslår, at virksomheder med 5-8 mio. kr. i omsætning skal have en
revisorpåtegning på årsregnskabet.
Lempelserne af revisionspligten har imidlertid også fjernet væsentlige
administrative byrder for små danske virksomheder og har betydet, at de
mange lovlydige virksomheder ikke er underlagt unødige administrative
byrder på grund af de få, som ikke kan eller vil overholde reglerne. Det
vil være en meget stor byrde for virksomhederne at rulle revisionspligten
tilbage.
Forslag 2
FSR foreslår, at
”virksomheder uden revisor skal have skattekontrol –
flere nye kontrolressourcer til skattevæsenet”
Området henhører under Skatteministeriets ressort. Skatteministeren har
oplyst følgende:
”Regeringen
har afsat i alt
skatteforvaltningen, hvoraf
skatteforvaltningens arbejde
mellemstore virksomheder,
bekæmpelse af svig.
knap 13 mia. kr. frem mod 2022
400 mio. kr. specifikt er afsat
med kontrol og vejledning af små
styrket indsats på momsområdet
til
til
og
og
Jeg er indstillet på at drøfte ekstra ressourcer til at skærpe kontrollen.
En forudsætning for yderligere investeringer i skatteforvaltningen er,
at der skal findes finansiering hertil.”
Forslag 3
FSR
foreslår, at ”nystiftede virksomheder skal komme ordentlig i vej –
hjælp de første 3 år.”
FSR specificerer ikke i præsentationen, hvilken
hjælp der foreslås, men på foreningens hjemmeside fremgår det, at det
bl.a. vil sige krav om assistance på årsregnskaber.
Det har stor prioritet for mig, at det skal være let at starte og drive
virksomhed i Danmark, og at virksomhederne ikke skal pålægges
unødige administrative byrder.
Kravet om en assistanceerklæring i de første 3 leveår vurderes på
baggrund af et foreløbigt estimat at omfatte ca. 75.000 virksomheder
årligt med væsentlige administrative byrder til følge. Det vil også ramme
de mange lovlydige virksomheder, som dermed underlægges unødige
administrative byrder på grund af de få, som ikke kan eller vil overholde
reglerne.
Forslag 4
FSR foreslår, at virksomheder, der bevidst snyder eller gentagne gange
begår mange fejl, skal pålægges et moms- og skattetjek.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om kommentar til vedlagte præsentation fra FSR - Danske Revisorers foretræde for udvalget den 13/12-18, vedrørende revisionspligten, til erhvervsministeren
2020677_0003.png
Området henhører under Skatteministeriets ressort, der har oplyst
følgende:
”Det
kan overvejes at pålægge moms- og skattetjek eller andre
revisorydelser som sanktion over for virksomheder, der bevidst snyder
eller gentagende gange begår mange fejl. Det er dog vigtigt, at
virksomhedernes retssikkerhed tænkes ind ved vurderingen af denne
type initiativer, så det sikres, at der ikke pålægges virksomhederne
urimelige økonomiske byrder.
Det skal eksempelvis undersøges og afklares, hvornår en fejl er
tilstrækkeligt alvorlig eller hyppig til, at virksomheden pålægges en
revisorydelse. Endvidere skal det afklares, hvordan en virksomhed er
stillet i tilfælde af, at virksomheden påklager den afgørelse, som fører
til pålægget, og klagen afgøres til virksomhedens fordel. I sådan et
tilfælde, skal det stå klart, hvad det betyder for revisorpålægget og de
udgifter der følger med.”
Forslag 5
FSR foreslår, at de mindste virksomheder fremover alene skal udarbejde
et årsregnskab i stedet for både års-og skatteregnskab.
Der har i tidens løb været drøftelser om et fælles driftsøkonomisk
årsregnskab (årsrapport) og skattemæssigt årsregnskab. Formålet er at
lette de administrative byrder for virksomhederne, der i så fald kun ville
skulle udarbejde ét regnskab ud fra devisen en gang, et sted.
Senest i 2012 har der været nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter
fra Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen, som har undersøgt
mulighederne for en sammenlægning.
Jeg er meget positivt indstillet overfor dette forslag, men må konstatere at
det tidligere igangsatte arbejde med at forberede en overgang til ét
regnskab hidtil ikke er resulteret i brugbare løsninger.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3