Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1985926_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
5. december 2018
Spørgsmål AJ-AN stillet efter ønske fra Rune Lund (EL) og
Morten Bødskov (S)
Tak for det.
. Jeg har tænkt mig at besvare jeres spørgsmål naturlig-
vis.
og det gør jeg i kronologisk rækkefølge, og starter med
spørgsmål AJ.
Ad spørgsmål AJ:
[Ministeren bedes redegøre for, om Finanstilsynets formand,
David Lando, fortsat kan bestride posten, efter at Børsen den
15. november 2018
i artiklen ”Ny udbyttesag: Finanstilsynets
formand sad i bestyrelsen for fond brugt i udbyttefinte” har
beskrevet, hvorledes David Lando sad i bestyrelsen for den ka-
pitalforening, som Nordea oprettede en fond i 2008 for at kun-
ne spekulere i tilbagebetaling af schweizisk udbytteskat]
I spørgsmål AJ , hvor jeg bliver bedt om at redegøre for,
om jeg mener, at Finanstilsynets formand David Lando
fortsat kan bestride posten, efter det er kommet frem, at
han har siddet i bestyrelsen i kapitalforeningen Investin
Pro, der oprettede en afdeling, som investerede i værdi-
papirer, der fulgte det schweiziske aktieindeks.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
2/10
I marts 2008 oprettede Investin Pro således afdelingen
”Merrill Lynch Invest Swiss Equity Institutional” med
Nordea Bank Danmark A/S som investor og Merrill
Lynch som porteføljeforvalter (Swiss Equity Afdelin-
gen). Swiss Equity Afdelingen havde som investerings-
strategi, at afkastet skulle svare til det schweiziske aktie-
indeks.
Det er siden kommet frem, at Nordea brugte ejerskabet i
afdelingen til at spekulere i tilbageførsel af udbytteskat.
I forlængelse af Børsens omtale af Investin Pros aktivite-
ter, har jeg som bekendt for udvalget bedt David Lando
om at redegøre for sagen og hans rolle i den.
Jeg har modtaget David Landos redegørelse og jeg har
sendt den til Erhvervsudvalget til orientering.
Jeg lægger til grund, at redegørelsen er korrekt. Jeg ikke
har nogen oplysninger, som skulle indikere andet. Så det
må være udgangspunktet, at vi må lægge til grund det
der står i redegørelsen, som jeg og I har fået.
På det foreliggende grundlag så er det min opfattelse, at
der ikke er grundlag for at udtale kritik af David Lando,
og at der ikke er afdækket forhold som er uforenelige
med hans hverv som bestyrelsesformand for Finanstilsy-
net.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
3/10
Investeringsforeningen Investin Pro og afdelingerne heri
måtte ikke deltage i eller udføre spekulationsforretnin-
ger, hvilket den eksterne revisor attesterede ikke fandt
sted. David Lando spurgte til om foreningens aktieudlån
havde et skattemæssigt sigte og blev bekræftet i, at det
ikke var tilfældet.
Han havde ikke ansvar for Nordea Bank Danmark A/S
ageren uden for Investin Pro regi og var ikke informeret
herom.
Jeg mener ikke man kan lægge David Lando til last, at
Nordea Bank Danmark A/S efter det oplyste så foretager
handlinger
uden for foreningens regi og uden David
Landos vidende
der må karakteres som skattespekula-
tion.
Ad spørgsmål AK:
[Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til at re-
gulere svingdøren mellem den finansielle sektor og den offent-
lige sektor i forlængelse af de anbefalinger, som fremgår af
Transparancy International med titlen ”Cooling-off
periods:
regulation the revolving door”]
I spørgsmål AK bliver jeg bedt om at redegøre for rege-
ringens holdning til at regulere den såkaldte svingdør
imellem den finansielle sektor og den offentlige sektor,
set i lyset af de anbefalinger, som fremgår af artiklen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
4/10
”Cooling-off
periods: regulating the revolving
door”.
Inden jeg kommenterer den konkrete artikel vil jeg un-
derstrege, at jeg ser det som en styrke, at der er udveks-
ling af arbejdskraft mellem den offentlige og private sek-
tor.
Denne udveksling af arbejdskraft mellem det offentlige
og det private er bl.a. med til styrke det faglige grundlag
i begge sektorer, fordi de erfaringer og det perspektiv på
forskellige problemstillinger som man kan opnå i den
ene sektor kan være til gavn og inspiration i forhold til
løsning af problemstillinger i den anden sektor.
Det er samtidig med til at skabe en gensidig forståelse på
tværs af sektorer.
Sådanne fordele ved udveksling af personer mellem den
private og offentlige sektor, anerkendes også i den nævn-
te artikel.
Fokus i den nævnte artikel synes særligt at være på skif-
tet fra det offentlige til det private, herunder når tidligere
ministre får poster i den private sektor. Det betegnes i ar-
tiklen som ”post-public employment”.
Fokus er ikke i samme omfang på ansatte i den private
sektor, som får et hverv i det offentlige. Sidstnævnte er
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
5/10
jo det som den her sag handler om og det relevante i for-
hold til fx Finanstilsynets bestyrelse.
I forhold til artiklen nævnes to foranstaltninger som kan
være med til at forebygge og afværge evt. interessekon-
flikter, der måtte opstå i skiftet fra det offentlige til det
private eller omvendt.
Det drejer sig om en
”cooling-off period”
det vi på
dansk kalder karensperiode og
”advice bodies”.
I forhold til karensperioder bemærker jeg, at i forhold til
personer, der skifter fra den private sektor til fx Finans-
tilsynet gælder forvaltningslovens regler om inhabilitet.
De regler er med til at sikre mod interessekonflikter, og
dermed at en sag påvirkes af uvedkommende hensyn.
Reglerne er samtidig et værn om upartiskheden hos de
medarbejdere, som arbejder med en sag.
I forhold til personer, der skifter fra Finanstilsynet til den
private sektor gælder reglerne om tavshedspligt for de
ansatte i Finanstilsynet der sikrer, at der ikke må videre-
gives viden om konkrete sager til den nye arbejdsgiver.
Så der er allerede regler, der i et vist omfang tager højde
for de spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med skift
fra den private til den offentlige sektor, men jeg kan
omvendt ikke udelukke, at det i nogle tilfælde kan være
relevant at overveje en karensperiode
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
6/10
Jeg har bedt Erhvervsministeriet udarbejde et overblik
over reglerne og erfaringerne i lande vi normalt sammen-
ligner os med.
I forhold til de såkaldt
”advice bodies”,
der synes at væ-
re en enhed, der kan give råd om, hvorvidt tidligere mi-
nistre m.v. kan tiltræde en given stilling, så er vi umid-
delbart mere forbeholden.
For det første gælder der som nævnt i forhold til Finans-
tilsynet, at tidligere medarbejdere har tavshedspligt om
konkrete finansielle virksomheders forhold.
Konstruktionen forekommer også en smule bureaukra-
tisk og med uklare mandater, og bortset fra UK, der har
nedsat et vejledende råd, synes der ikke at være lande vi
normalt sammenligner os med, som
har sådanne ”advice
bodies”
efter min viden.
Ad spørgsmål AL:
[Ministeren bedes redegøre for, om regeringen mener, at det
styrker troværdigheden i Finanstilsynets arbejde, at Finanstil-
synets bestyrelsesformand har været involveret i en kapitalfor-
ening, der er spekuleret i udbytte]
I samrådsspørgsmål AL spørges jeg til, om regeringen me-
ner, at omtalen af Investin Pro styrker troværdigheden i Fi-
nanstilsynets arbejde.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
7/10
Som nævnt under min besvarelse af spørgsmål AJ mener
jeg ikke at der på det foreliggende grundlag er grund til at
udtale kritik af David Lando og hans evne til at varetage
opgaven som formand for Finanstilsynets bestyrelse betryg-
gende.
Jeg mener derfor ikke, at sagen svækker Finanstilsynets tro-
værdighed med de oplysninger, der er til rådighed
Ad spørgsmål AM:
[Ministeren bedes overordnet redegøre for den pågældende
kapitalforenings involvering i spekulation i udbytteskat og
myndighedernes reaktion herpå]
I spørgsmål AM er jeg blevet bedt om at redegøre for kapi-
talforeningens involvering i spekulation i udbytteskat og
myndighedernes reaktion herpå. Jeg går ud fra, at der tæn-
kes på Investin Pro som Finanstilsynets bestyrelsesformand
var bestyrelsesmedlem i.
David Lando har som nævnt redegjort for, at Investin Pro
ikke var involveret i spekulation i udbytteskat. Derudover
kan jeg bemærke, at Finanstilsynet har oplyst over for mig,
at foreningen fra sin oprettelse i 2005 og frem til juni 2014
ikke var underlagt et krav i lovgivningen om registrering
hos Finanstilsynet og var dermed heller ikke under Finans-
tilsynets tilsyn.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
8/10
Det skyldes, at den foreningstype, som
Investin Pro
var,
ikke var reguleret i den daværende finansielle lovgivning.
Da foreningen ikke var under tilsyn, har Finanstilsynet ikke
registreret oplysninger om foreningen, heller ikke om dens
eksistens, hvem der sad i bestyrelsen for foreningen eller
om dens investeringspolitik.
Med FAIF-loven fra 2014 blev forvaltningen af denne type
foreninger reguleret, så Finanstilsynet fik mulighed for ind-
sigt i de pågældende foreningers forhold gennem forvalte-
ren.
Foreningen
Investin Pro
blev således registeret i Finanstil-
synet den 18. juni 2014 som en kapitalforening.
Som det har fremgået af pressen fandt transaktioner vedrø-
rende oprettelse af foreningen og investeringerne i schwei-
ziske aktier samt tilbagesøgning af udbytteskat tilsynela-
dende sted årene op til 2008.
Når det gælder skattemyndighedernes eventuelle reaktion,
der må jeg henvise til skatteministeren. Det er jeg ikke i
stand til at redegøre for.
Ad spørgsmål AN:
[Ministeren bedes redegøre for, om Finanstilsynets bestyrel-
sesformands involvering i kapitalforeningen har givet anled-
ning til spørgsmålet, om den pågældendes habilitet ved arbej-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
1985926_0009.png
9/10
det i Finanstilsynets bestyrelse]
I spørgsmål AN bliver jeg bedt om at redegøre for, om Fi-
nanstilsynets bestyrelsesformands involvering i kapitalfor-
eningen har givet anledning til spørgsmål om hans habilitet
ved arbejdet i Finanstilsynets bestyrelse.
Finanstilsynet og Finanstilsynets bestyrelse håndterer efter
det for mig oplyste spørgsmål om inhabilitet konsekvent,
også i forhold til formandens rolle.
Finanstilsynet har således oplyst overfor mig, at formanden
i november meddelte de øvrige medlemmer i Finanstilsy-
nets bestyrelse, at hvis bestyrelsen skulle drøfte og behand-
le udbytteskattesagen, kunne han ikke deltage i behandlin-
gen heraf.
Ud fra dette har der således ikke været tvivl om, at forman-
den ville være inhabil, hvis Finanstilsynet skulle behandle
sagen.
Det fremgår således også af forretningsordenen for Finans-
tilsynets bestyrelse, at medlemmer af Finanstilsynets besty-
relse ikke må deltage eller være til stede under behandlin-
gen af en sag eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af en
sag, hvis medlemmet er inhabilt efter forvaltningslovens
regler.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Finanstilsynets formands rolle i spekulation i udbytteskat, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AJ-AN, til erhvervsministeren
10/10
Inhabilitetsreglerne skal som tidligere nævnt netop sikre, at
der ikke kan rejses spørgsmål, om en sag påvirkes af uved-
kommende hensyn, og samtidig sikre, at der er tillid til
upartiskheden i de institutioner og hos de medarbejdere,
som behandler sagen.
Tak for ordet.