Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1991672_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. december 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 146 alm. del stillet af udvalget den 28. no-
vember 2018 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte følgende: "I medfør af Lov om Boligbyggeri af
27. december 1958 var Nationalbanken medstifter af BRF-fonden. Fon-
den solgte i 2014 sine aktier i BRF Kredit A/S. Fonden fik i stedet 25 pct.
af aktiekapitalen i Jyske Bank samt 100 mio. kr. i likvide midler. Besty-
relsen undlod i den forbindelse at benytte sig af muligheden i fundatsen
for at lade fonden opløse og anvende nettoformuen til almennyttige eller
almenvelgørende formål. Siden har fonden solgt knap 5 pct. af aktiekapi-
talen i Jyske bank og har i dag en egenkapital på 7,8 milliarder kr. Men
fonden har formentlig i strid med Erhvervsfondsloven ikke formuleret en
uddelingspolitik. Og fonden har ikke uddelt penge. Anvendelse af fon-
dens overskud er fastlagt i vedtægtens § 9.1 og § 9.2. Fonden har ikke
deltaget i kapitaludvidelser i Jyske Bank, jf. § 9.1.
Det fremgår, af BRF-fondens
vedtægt § 9.2, at: ”Overskud der ikke med-
går til det i 9.1 nævnte formål, kan uddeles til almennyttige eller almen-
velgørende formål fortrinsvis som sigter mod fremme af erhvervsvirk-
somhed, herunder især byggevirksomhed-
og finansiering.”?
Og
mener ministeren på baggrund af BRF-fondens fundats, at det er i over-
ensstemmelse med erhvervsfondsloven, at BRF-fondens bestyrelse i fem
år ikke har foretaget almennyttige uddelinger, på trods af at fonden i hele
perioden har haft likvide midler?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, der i henhold til er-
hvervsfondsloven varetager tilsynet med de erhvervsdrivende fonde. Sty-
relsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Efter
erhvervsfondslovens regler påhviler det bestyrelsen for en er-
hvervsdrivende fond at foretage uddeling til de formål, der er fastsat i
fondens vedtægter. Bestyrelsen kan foretage rimelige henlæggelser til
konsolidering af den erhvervsdrivende fond.
En erhvervsdrivende fonds bestyrelse er ansvarlig for, at fondens udde-
linger ikke overstiger, hvad der er forsvarligt under hensyntagen til fon-
dens og koncernens økonomiske stilling, og ikke sker til skade for fonden
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om BRF-fondens fundats, til erhvervsministeren
eller dens kreditorer. Bestyrelsen er desuden ansvarlig for, at der efter
uddeling er dækning for grundkapitalen og de bundne reserver.
I overensstemmelse med Erhvervsfondsudvalgets anbefaling blev der i
2014 i forbindelse med vedtagelsen af den nugældende erhvervsfondslov
ikke foreslået at indføre et krav, om at en vis andel af en erhvervsdriven-
de fonds overskud som minimum skal uddeles. I lovbemærkningerne til
erhvervsfondsloven fremgår følgende begrundelse:
”Dette
skyldes, at en række forhold taler mod at indføre en sådan be-
stemmelse. Det drejer sig blandt andet om, at erhvervsdrivende fonde er
karakteriseret ved selv at udøve erhvervsdrift eller have bestemmende
indflydelse i en erhvervsdrivende virksomhed, og ofte er hensynet til vide-
reførelse og udvikling af en erhvervsvirksomhed en væsentlig del af fon-
dens formål. Mindstekrav til uddelinger kan true hensynet til erhvervs-
virksomheden. Baggrunden herfor er, at fonde, der pr. definition ikke har
ejere, kun har erhvervsvirksomheden og eventuelt en værdipapirporteføl-
je som finansieringskilde til fondens investeringer i virksomheden, herun-
der til udviklingsaktiviteter.
De erhvervsdrivende fondes betydning for den danske samfundsøkonomi
via erhvervsaktiviteten er langt større end via uddelingerne. Det er såle-
des vigtigt, at lovgivningen ikke lægger hindringer i vejen for erhvervsak-
tiviteten i de erhvervsdrivende fonde.”
”Der
behøver ikke at være noget til hinder for, at en erhvervsdrivende
fond ikke foretager uddelinger, uanset at fondens økonomiske stilling
umiddelbart berettiger hertil, hvis de manglende uddelinger eksempelvis
skyldes, at fonden ønsker at foretage en større enkeltstående uddeling
eller ønsker at kunne deltage i kapitaludvidelser/opkøb af aktier i den
underliggende virksomhed.”
Erhvervsdrivende fonde skal i henhold til årsregnskabslovens regler med-
tage en redegørelse for fondens uddelingspolitik. I lovbemærkningerne til
bestemmelsen fremgår følgende:
”Uddelingspolitikken
skal indeholde en eventuel udarbejdet strategi samt
retningslinjer og mål, som bestyrelsen følger ved uddelinger fra fonden.
Uddelingspolitikken kan ikke blot være en afskrift af vedtægten, men skal
være en uddybning af, hvorledes fonden konkret forholder sig til spørgs-
målet om uddelinger m.v.”
I BRFfondens årsrapport for 2017 fremgår følgende på side 11:
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om BRF-fondens fundats, til erhvervsministeren
”BRFfonden
har jf. årsrapportens afsnit om strategi vedtaget, at fonden
over en årrække vil skabe forudsætningerne for etableringen af et antal
kollegier i Danmark. Der pågår analyser af, hvordan disse kollegier mest
hensigtsmæssigt kan etableres og finansieres. Når dette er fastlagt, kan
der i relevant omfang blive tale om uddelinger fra BRFfonden.
Bestyrelsen har i første omgang til dette formål fastlagt en uddelings-
ramme på kr. 100 mio.”
Det fremgår dermed af årsrapporten for 2017, at bestyrelsen for BRFfon-
den har truffet beslutning om at henlægge 100 mio. kr. til uddelinger. Det
fremgår også af årsrapporten, at bestyrelsen har udarbejdet en uddelings-
politik.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3