Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1995702_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
22. november 2018
Samråd i ERU den (22. november 2018)
Spørgsmål AB-
AF stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til samrådet.
Samrådets omdrejningspunkt er Finanstilsynets diskus-
sionspapir om
”Fit
and proper-reglerne i gode tider”,
som det hedder.
Det er blevet antydet, at diskussionspapiret bevidst er
forsøgt gemt eller ignoreret. Det er det ikke. Tværtimod
har papiret været offentligt tilgængeligt på Finanstilsy-
nets hjemmeside i mere end et år.
Forud for diskussionspapiret havde Finanstilsynet i no-
vember 2016 afholdt konferencen ”Fit & proper-reglerne
i gode tider”. Konferencen var åben for alle interessere-
de, og havde tæt på 200 deltagere fra bl.a. den finansielle
sektor, rådgivningsbranchen og det akademiske miljø.
Konferencen var også åben for pressen. Der var således
også fuld offentlighed om konferencen og dens tema.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
2/13
Konferencens fokus var, at undgå banknedbrud, som
følge af de risici, der opstår, når banker og pensionssel-
skaber
i ”gode tider” anlægger for ekspansive og risiko-
prægede strategier.
Målet for konferencen var at få en offentlig debat om
behovet for at styrke fit and proper-reglerne og praksis,
så ledelserne i de finansielle virksomheder blev mere
opmærksomme på finansielle risici
og virksomhederne
dermed blev bedre rustet til at klare sig gennem en even-
tuel ny krise.
Fit and proper-regler og deres effekt i forhold til be-
kæmpelse af hvidvask og anden økonomisk kriminalitet
var
ikke
temaet på konferencen. Det var således et andet
mål end bekæmpelse af hvidvask.
På baggrund af konferencen, og for at skabe et større
grundlag for Finanstilsynets videre analyse af behovet
for at ændre fit and proper-reglerne eller Finanstilsynets
praksis på området, udarbejdede og offentliggjorde Fi-
nanstilsynet den 22. maj 2017 et diskussionspapir med
samme tema som konferencen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
3/13
Ad spørgsmål AB:
(Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til de spørgsmål, der
rejses i Finanstilsynets diskussionspapir
”Fit
and proper-reglerne i gode
tider”
af
22. maj 2017.)
I spørgsmål AB bliver jeg bedt om at redegøre for rege-
ringens holdning til de spørgsmål, der rejses i Finanstil-
synets
diskussionspapir om ”Fit & proper-reglerne
i go-
de tider”.
I diskussionspapiret havde Finanstilsynet under otte
overordnet temaer stillet en række spørgsmål.
Finanstilsynet har overfor mig oplyst, at spørgsmålene
skulle betragtes som faglige diskussionsoplæg og ikke
nødvendigvis ses som et udtryk for Finanstilsynets hold-
ninger.
Finanstilsynet har desuden oplyst, at diskussionspapiret
og spørgsmålene heri primært var rettet mod interessen-
ter i blandt andet den finansielle sektor, det akademiske
miljø m.v. som et oplæg til diskussion om, hvorvidt til-
gangen til fit and proper-reglerne var den rigtige.
Diskussionspapiret har været offentligt tilgængeligt på
Finanstilsynets hjemmeside siden den 22. maj 2017, og
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
1995702_0004.png
4/13
var genstand for en efterfølgende høringsproces. Der har
således været fuld åbenhed om diskussionspapiret.
Diskussionspapiret er ikke rettet mod fit and proper-
reglernes evne til at forebygge økonomiske kriminalitet
herunder hvidvask.
Konferencen og overvejelserne i diskussionspapiret var i
øvrigt genstand for en del medieomtale.
Finansstilsynet modtog 16 høringssvar i forbindelse med
høringsprocessen om diskussionspapiret, som også har
været tilgængelig fra Finanstilsynets hjemmeside siden
19. september 2017.
På baggrund af diskussionspapiret og de modtagne hø-
ringssvar m.v. besluttede Finanstilsynet i efteråret 2017,
at igangsætte et arbejde om 5 initiativer. Det drejer sig
om:
o
Øget fokus på ledelsernes selvevalueringer.
o
Brug af interviews ved Finanstilsynets vurderinger
af tiltrædende ledelsesmedlemmer.
o
Mulig lovændring der muliggør foreløbige fit and
proper-godkendelser
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
1995702_0005.png
5/13
o
Afklaring af kompetencekrav til nøglepersoner og
direktører ved nedsættelse af arbejdsgruppe
o
Opdatering af fit and proper-vejledningen i for-
hold til nyeste EU-retningslinjer.
I forsommeren i år indledtes de politiske drøftelser om
opfølgning på fit and proper-initiativet i aftale fra 21. ju-
ni 2017 om en styrket indsats mod hvidvask mv. i den
finansielle sektor. Det skulle bl.a. vurderes om fit and
proper-personkredsen skulle udvides.
I den forbindelse blev også de fem initiativer fra Finans-
tilsynets arbejde med diskussionspapiret inddraget. Og
initiativet om kortlægning af kompetencer blev indskre-
vet i den politiske aftale om styrkelse af indsatsen mod
hvidvask og terrorfinansiering fra september i år, hvor
personkredsen blev udvidet. Dette initiativ understøtter
både fit and proper-reglernes effektivitet i forhold til mi-
nimering af risiko for banknedbrud og i forhold til be-
kæmpelse af hvidvask.
Tilsvarende er initiativet om øget fokus på selvevalue-
ringer integreret i hvidvaskaftalen fra september i år,
fordi det også understøtter mere effektive fit and proper-
regler.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
6/13
Status er altså, at der er handlet på fire af de fem initiati-
ver, der kom ud af konferencen.
To af initiativerne indgår som nævnt i den politiske afta-
le, som jeg netop har redegjort for.
Finanstilsynet har
ud fra en risikobaseret tilgang
des-
uden implementeret interview- og spørgeskemaer i for-
bindelse med fit and proper-vurderinger.
Endelig
lines.
Det er dermed kun initiativet om foreløbige fit and pro-
per-godkendelser, der ikke er arbejdet videre med. Be-
kymringen i forbindelse med dette initiativ er, at man
med en sådan ordning i nogle tilfælde ville skulle accep-
tere at slække på fit and proper-kravene til det enkelte
bestyrelsesmedlem i en periode.
De tanker, der derudover måtte være i diskussionspapi-
ret, som kan give anledning til inspiration, er jeg åben
for at drøfte i forbindelse med vores overvejelser om
yderligere initiativer, der kan styrke Finanstilsynet.
opdaterer
Finanstilsynet
fit
and
proper-
vejledningen i forhold til de seneste EBA/ESMA guide-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
7/13
Som I ved planlægger vi, at gennemføre yderligere initi-
ativer til at styrke Finanstilsynet. Så det kommer vi til at
arbejde mere med efter nytår. Selvom mange spørgsmål
allerede er integrerede, kan det være gavnligt at læse
diskussionspapiret.
Ad spørgsmål AC:
(Ministeren bedes redegøre for, hvem der har godkendt Finanstilsynets
praksis, som
betyder, at ”Danmarks måde at håndtere kravene på er
aner-
ledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af
vores nabolande og i forhold til, hvad der følger af internationale vejled-
ninger” jf. Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit
& proper-reglerne i gode
tider” af 22. maj 2017.)
I spørgsmål AC er jeg blevet bedt om at redegøre for,
hvem der har godkendt Finanstilsynets praksis i lyset af
en sætning i diskussionspapiret om, at:
”Danmarks
måde
at håndtere kravene på er anderledes og til dels mindre
indgribende, end hvad der gælder i en række af vores
nabolande og i forhold til, hvad der følger af internatio-
nale vejledninger”.
Det følger af lov om finansiel virksomhed, at Finanstil-
synet er uafhængigt i sin tilsynsvirksomhed, og at det er
direktionen i Finanstilsynet, der tilrettelægger tilsyns-
virksomheden.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
8/13
Det følger desuden af loven, at Finanstilsynets bestyrelse
godkender den overordnede tilrettelæggelse af Finanstil-
synets tilsynsvirksomhed.
Derudover vil jeg dog også bemærke, at Finanstilsynets
måde at arbejde på ikke har været hemmelig. Hoved-
trækkene i Finanstilsynets arbejdsmetode bør have været
kendt for politikere, som har interesseret sig for området
gennem årene. Det har ikke været ukendt eksempelvis, at
Finanstilsynets ikke sidder med ved bordet i bestyrelser-
ne og hvor mange ressourcer tilsynet har haft. Så hoved-
linjerne om, hvordan Finanstilsynet arbejder, bør ikke
komme bag på nogen.
Finanstilsynet har siden drøftelserne begyndte strammet
sin praksis i relation til fit and proper-vurderinger, så
praksis bl.a. i forhold til erfaringskrav lægger sig tæt op
ad praksis i EU’s
styrkede banksamarbejde.
Endvidere følger Finanstilsynet den europæiske banktil-
synsmyndighed EBA’s retningslinjer på området
og
sammenligner praksis med andre lande.
Det er sket både i sammenhæng med arbejdet med hvid-
vaskforebyggelse, og i forbindelse med styrkelse af de
kompetencer som diskussionspapiret satte under lup.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
9/13
Der er som bekendt indgået en politisk aftale, der
strammer lovgivningen på området og Finanstilsynet har
over for mig og med en pressemeddelelse fra den 26. ok-
tober i år, bekræftet, at der er gennemført en betydelig
stramning også af praksis på området.
Ad spørgsmål AD:
(Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Finanstilsynets diskussionspapir
”Fit
and proper-reglerne
i gode tider” af 22. maj 2017 ikke har været fore-
lagt for Folketinget i forbindelse med de mange diskussioner, der har væ-
ret i Folketingsudvalg, Folketingssalen og forligskredse om fit and pro-
per-reglerne.)
I spørgsmål AD spørges der til, hvorfor diskussionspapi-
ret fra 22. maj 2017 ikke har været forelagt for Folketin-
get i forbindelse med de mange diskussioner, der har væ-
ret i Folketingsudvalg, Folketingssal og i forligskredse
om fit and proper-reglerne.
Som nævnt har diskussionspapiret været offentligt til-
gængeligt mere end et år, så alle
incl. medlemmer af
Folketinget
har haft adgang til at orientere sig i indhol-
det.
Men lad mig med det samme tilkendegive, at Erhvervs-
ministeriet selvfølgelig er indstillet på at imødekomme et
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
10/13
ønske om, at sådanne officielle diskussionsoplæg fra Fi-
nanstilsynet oversendes til Folketinget.
Diskussionspapiret var et af flere led i en proces med at
afdække fit and proper-reglernes evne til at mindske risi-
ko for finansielle nedbrud, og om der var fagligt belæg
for eventuelle tiltag.
Diskussionspapiret var hverken det første eller sidste led
i denne åbne og transparente proces. Konferencen i 2016
var som tidligere nævnt åben for alle, og diskussionspa-
piret samt høringssvarene har ligget offentlig tilgængelig
på Finanstilsynets hjemmeside.
Fokus for diskussionspapiret m.v. var som nævnt beho-
vet for eventuelle strammere regler og praksis for at
undgå overdreven risikoappetit under en højkonjunktur.
Det handlede om reglerne i en lidt anden sammenhæng
end det fokus, der har præget vores seneste drøftelser
nemlig hvidvask og økonomiske kriminalitet.
Da vi hen over sommeren i år fulgte op på hvidvaskafta-
len fra 2017, og vi i den forbindelse gik i gang med den
aftalte evaluering af behovet for at udvide fit and proper-
personkredsen, blev initiativet om kortlægning af kom-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
11/13
petencer integreret og senere blev initiativet om øget fo-
kus på selvevalueringer integreret i strategien.
Begge elementer
både kompetencekortlægning og
selvevalueringer
indgår, som I ved, i forligskredsens
aftale fra 19. september.
Det afgørende er, at der har været fuld åbenhed om kon-
ferencen og diskussionspapiret, og at der nu er handlet
på 4 af 5 initiativer fra arbejdet bag diskussionspapiret.
Ad spørgsmål AE:
(Ministeren bedes redegøre for, hvornår Erhvervsministeriet første gang
får viden om Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit
and proper-reglerne i
gode tider” af 22. maj 2017, og om den forhenværende erhvervsminister
er blevet præsenteret for Finanstilsynets overvejelser om at udarbejde
diskussionspapiret eller indholdet heraf.)
I spørgsmål AE bliver jeg bedt om at redegøre for, hvor-
når Erhvervsministeriet første gang får viden om Finans-
tilsynets diskussionspapir, og om den forhenværende er-
hvervsminister blev præsenteret for Finanstilsynets
overvejelser om at udarbejde diskussionspapiret eller
indholdet af dette.
I oktober 2016 blev den daværende minister orienteret
om, at Finanstilsynet planlagde at afholde en konference
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
12/13
med hovedtemaet fit and proper-reglernes relevans i go-
de tider.
Jeg er blevet oplyst, at ministeriet fik en kopi af diskus-
sionspapiret til orientering den 18. maj 2017 forud for
Finanstilsynets offentliggørelse af papiret og Finanstil-
synets høring over det.
Finanstilsynet har oplyst overfor mig, at det er sædvanlig
praksis og proces, at Finanstilsynet efter konferencer af
denne type udarbejder diskussionspapirer for at sikre sig,
at al input og inspiration samles op efter konferencen.
Ad spørgsmål AF:
(Fastholder ministeren, som beskrevet på sin Facebook-profil, at Finans-
tilsynets
diskussionspapir ”Fit
and proper-reglerne
i gode tider” af 22. maj
2017 også er nyt for ham og ikke på nogen måde er indgået i dokumenter,
som ministeren har fået forelagt, og at ministeren heller ikke mundtligt er
blevet orienteret om diskussionspapiret eller dets indhold.)
I spørgsmål AF spørges der til, om jeg fastholder min
udtalelse på Facebook om, at Finanstilsynets diskussi-
onspapir ”Fit and proper-reglerne i gode tider” af 22. maj
2017 også var nyt for mig og (og det er spørgerens for-
mulering ikke mine) ikke på nogen måde er indgået i do-
kumenter, som jeg har fået forelagt, og at jeg heller ikke
mundtligt er blevet orienteret om diskussionspapiret eller
dets indhold.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvorfor Folketinget ikke i forbindelse med forhandlinger, samråd og udvalgsaktiviteter i øvrigt om fit and proper-reglerne er blevet informeret om, at Finanstilsynets vurdering var, at Danmarks måde at håndtere [fit and proper-] kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande m.v., til erhvervsministeren
13/13
Jeg fastholder, at diskussionspapiret var nyt for mig.
Jeg er heller ikke blevet forelagt notater el., hvor diskus-
sionspapiret eksplicit er omtalt.
Det afgørende er imidlertid, at papiret var offentligt til-
gængeligt.
Diskussionspapiret bliver dog nu en del af grundlaget for
de videre drøftelser om styrkelse af Finanstilsynet.
Det var ordene, tak.