Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1995689_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. december 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 140 alm. del stillet af udvalget den 26. no-
vember 2018 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Er der i dag stadig områder, hvor Danmarks måde at håndtere kravene på
er anderledes og mindre indgribende, end hvad der gælder i vores nabo-
lande og i forhold til, hvad der følger af internationale vejledninger? I
bekræftende fald bedes oplyst hvilke områder, og om stramninger på dis-
se områder vil kræve lovændringer, eller om Finanstilsynet kan iværksæt-
te stramningerne af egen drift?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Fit
& proper-reglerne er baseret på rammebestemmelser i fjerde kapital-
kravsdirektiv (CRD IV). Det betyder, at selvom de nationale regler byg-
ger på samme direktivtekst, kan praksis i medlemsstaterne udvikle sig
forskelligt indenfor rammerne i direktivet.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) har på baggrund af ram-
mebestemmelserne i det fjerde kapitalkravsdirektiv udarbejdet nye
”Ret-
ningslinjer for vurdering af egnetheden af medlemmer af ledelsesorganet
og personer med nøglefunktioner”, som har haft virkning fra den 30. juni
2018. Retningslinjerne er ikke-bindende regulering, men EU-
medlemslandene efterlever vedtagne retnin1gslinjer efter et følg- eller
forklar-princip. Finanstilsynet har meddelt EBA, at Danmark efterlever
retningslinjerne.
De direktivbaserede rammebestemmelser og de underliggende EBA ret-
ningslinjer skal følges i overensstemmelse med de enkelte landes nationa-
le selskabsstrukturer. De enkelte medlemslandes selskabsstrukturer bety-
der, at der naturligt vil være behov for nationale tilpasninger i forbindelse
med implementeringen af direktiver og underliggende retningslinjer. Det-
te medfører derfor en naturlig divergens i fit & proper-praksis i de for-
skellige medlemslande.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, der stadig i dag er områder, hvor Danmarks måde at håndtere kravene på til fit & proper-reglerne er anderledes og mindre indgribende, end hvad der gælder i vores nabolande og i forhold til, hvad der følger af internationale vejledninger, til erhvervsministeren
Fit & proper-reglerne griber ind i virksomhedernes ledelsesret og er be-
grundet i et samfundsmæssigt hensyn. Finanstilsynet er bekendt med, at
nogle lande har en anden tilgang i forhold til indgriben i ledelsesretten,
end den der er i Danmark.
I Holland forholder myndighederne sig i højere grad til dynamikker og
samspil i bestyrelserne ved at benytte sig af adfærdsspecialister, der del-
tager på bestyrelsesmøder i finansielle virksomheder. Tilsynsmyndighe-
dens deltagelse på bestyrelsesmøder kan rejse flere spørgsmål, herunder
om ansvaret for virksomhedens ledelse risikerer at blive flyttet over på
tilsynsmyndigheden og om tilstedeværelsen i sig selv kan være en til-
synsmæssig godkendelse af ledelsens dispositioner.
I Storbritannien anvendes fit & proper-reglerne til at sanktionere ledel-
sesmedlemmer, idet afgørelser f.eks. kan offentliggøres i ikke-
anonymiseret form, ligesom en fit & proper-sag kan føre til generel ude-
lukkelse fra at sidde i finansielle virksomheders ledelse, og der kan gives
administrative bøder til personer, der har udvist en uhæderlig adfærd. Det
britiske FSA har endvidere mulighed for eksempelvis at straffe et ledel-
sesmedlem med fængselstraf på baggrund af en uhæderlig adfærd. De
engelske regler går dermed efter en foreløbig vurdering videre end de
fælleseuropæiske regler, hvis formål er at beskytte finansielle virksomhe-
der ved at gribe ind overfor uforsvarlig ledelse og ikke at sanktionere
ledelsesmedlemmer.
Derudover skal det bemærkes, at Finanstilsynet har strammet sin fit and
proper-praksis.
På baggrund af de seneste politiske aftaler vil der med et kommende lov-
forslag på det finansielle område blive lagt op til en række lovgivnings-
mæssige stramninger på governance- og fit & proper-området, der skær-
per kravene til ledelserne i bl.a. pengeinstitutter.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2