Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1991680_0001.png
18. december 2018
J.nr. 2018 - 8461
Til Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 125 af 22. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvilke initiativer regeringen har taget og vil tage for at sikre en hurtigere reaktion på uhensigtsmæssig praksisdannelse ved Skatterådet og hurtigere gennemførelse af fornødne stramninger/tilpasninger af reglerne i sådanne situationer, når svaret foreligger, til skatteministeren
1991680_0002.png
Spørgsmål
Ministeren oplyste under samrådet den 14. november 2018 om alm. del
samrådsspm Z-
Å, AG og AH (svindel med udbytteskatten), at Skatterådet med sin praksis ind imellem
udvider reglernes anvendelse ud over, hvad der er politisk tilsigtet. Ministeren bede rede-
gøre for, hvilke initiativer regeringen har taget og vil tage for at sikre en hurtigere reaktion
på uhensigtsmæssig praksisdannelse ved Skatterådet og hurtigere gennemførelse af for-
nødne stramninger/tilpasninger af reglerne i sådanne situationer.
Svar
Jeg mener, at der allerede i dag eksisterer en god praksis, som på tilstrækkelig vis sikrer, at
der reageres hurtigt, hvis der viser sig at ske en uhensigtsmæssig praksisdannelse på skat-
teområdet, hvor reglerne udvides udover, hvad der er politisk tilsigtet. Derfor mener jeg
ikke, at det er nødvendigt at igangsætte yderligere initiativer herom.
Skatteministeriet følger
og har gjort det i mange år
med i bl.a. Skatterådets afgørelser
med henblik på løbende at kunne vurdere, hvorvidt konkrete afgørelser evt. skulle give
anledning til en uhensigtsmæssig praksisdannelse i forhold til, hvad der var politisk tilsig-
tet. Skatterådets fortolkning af bl.a. ny lovgivning bygger på loven, herunder det lovforbe-
redende arbejde
det vil sige, hvad der er politisk tilsigtet. Men der kan selvfølgelig opstå
uhensigtsmæssig praksisdannelse, hvis der fx opstår situationer, som der måske ikke har
været tænkt på i forbindelse med det lovforberedende arbejde.
Skatterådet har desuden altid mulighed for at rette henvendelse til Skatteministeriet og på-
pege, at der er sket en uhensigtsmæssig praksisdannelse indenfor et retsområde.
Et eksempel herpå er lov nr. 684 af 8. juni 2017 om den skattemæssige kvalifikation af
selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab.
Denne lovgivning var således foranlediget af, at Skatterådet henvendte sig til mig, idet
Skatterådet i forbindelse med en konkret afgørelse (SKM 2015.729SR) så en udfordring i
forhold til, hvad der var politisk tilsigtet med lovgivningen. Afgørelsen gav mulighed for,
at lønmodtagere ved at erhverve blot en minimal andel af kapitalen i det partnerselskab,
hvori de var ansat, kan opnå de skattevilkår, der gælder i forhold til at drive virksomhed
som selvstændigt erhvervsdrivende. Denne uhensigtsmæssige praksisdannelse blev imø-
degået ved den nævnte lov.
Side 2 af 2