Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1990787_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 86
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. november 2018
Besvarelse af spørgsmål 86 alm. del stillet af udvalget den 6. novem-
ber 2018
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2/11-18 fra Schiller Institut-
tet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling, jf. ERU alm. del - bilag 48?
Svar:
Glass/Steagall-bankopdeling, som Schiller Instituttet støtter indførelsen
af, refererer til en tidligere amerikansk lov fra 1933, der efterfølgende er
blevet ophævet i 1999. Loven opsplittede finansielle virksomheder i hen-
holdsvis traditionelle banker (commercial
banks),
investeringsbanker (in-
vestment banks)
og forsikringsselskaber. Traditionel bankvirksomhed
dækker over at modtage indskud fra og yde lån til private og erhvervs-
kunder. Investeringsbanker beskæftiger sig med formidling af værdipa-
pirhandel, finansiel rådgivning og andre serviceydelser i forbindelse her-
med. De såkaldte
commercial banks
måtte som følge af opdelingen ikke
eje, garantere eller handle med fx aktier og obligationer.
I EU-sammenhæng blev der som opfølgning på den finansielle krise gjort
lignende overvejelser om opsplitning af banker. I 2014 fremsatte EU-
kommissionen således et forslag om adskillelse af visse handelsaktiviteter
fra kernebankaktiviteter. Forslaget blev imidlertid trukket tilbage.
Fra dansk side var der i forbindelse med drøftelserne af Kommissionens
forslag forbehold heroverfor, da det ikke var institutternes handelsaktivi-
teter, der var årsagen til den finansielle krise i Danmark.
I Danmark er der som opfølgning på den finansielle krise i stedet gen-
nemført en række andre tiltag for at skærpe den finansielle regulering med
henblik på at gøre den finansielle sektor mere robust og modstandsdygtig
og dermed understøtte den finansielle stabilitet. Med Bankpakke 6 indfør-
tes blandt andet et særligt regelsæt for store systemiske finansielle virk-
somheder (SIFIer). De skærpede krav til danske SIFIer omfatter bl.a. hø-
jere kapitalkrav samt øgede krav til bankens governance, compliance,
dokumentation og ledelsesrapportering.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-18 fra Schiller Instituttet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling, til erhvervsministeren
2/2
I Danmark er der derudover etableret et krisehåndteringssystem, der kan
håndtere en afvikling af store systemiske banker. For at sikre at SIFIer
kan restruktureres og vende tilbage til markedet med tilstrækkelig kapita-
lisering, er der fastsat skærpede krav for SIFI-bankkoncerners såkaldt
nedskrivningsegnede passiver. Således skal det samlede krav til hver en-
kelt dansk SIFI-koncern altid udgøre mindst 8 pct. af de samlede passiver.
Disse opstramninger er baseret på EU-regulering og afspejler den model,
der er fulgt oven på finanskrisen i EU.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov