Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1970797_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
0
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
15. november 2018
Samråd i ERU den 15. november 2018
Spørgsmål Y stillet efter
ønske fra Karin Gaardsted (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet i dag, hvor jeg vil besvare
samrådsspørgsmål Y om prisportaler.
Som I alle ved vinder digitalisering og nye digitale forret-
ningsmodeller frem med stor hast. I regeringen er vi optaget
af, hvordan vi kan styrke innovation og digitale teknologier,
for digitaliseringen skaber uden tvivl mange muligheder for
både virksomheder og forbrugere.
Samtidig er det også vigtigt at være opmærksom på, at de
nye digitale markedsmodeller i visse tilfælde gør det svære-
re og mere ugennemsigtigt for forbrugeren at navigere.
Prisportaler giver forbrugerne adgang til et stort produktud-
bud og nye markeder. Det kan hjælpe forbrugerne til at
danne et hurtigt overblik over mulighederne på et marked.
Det er til gavn for konkurrencen og forbrugerne.
Men prisportalerne rummer også nye udfordringer for for-
brugerne. Det er eksempelvis vigtigt, at forbrugerne kan
forstå og gennemskue søgeresultaterne på prisportalerne. Vi
skal løbende sikre, at den forbrugerrettede regulering er af-
stemt efter de vilkår, som den digitale udvikling skaber.
Derfor fremlagde regeringen i maj måned en forbrugerpoli-
tisk strategi med en række konkrete initiativer, der skal gøre
det nemmere at være forbruger og træffe gode valg i en di-
gital verden.
En del af strategien handler netop om behovet for øget gen-
nemsigtighed på online platforme.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
[Forbrugerrådet TÆNK har anmeldt fem prisportaler for vildled-
ning og skjult reklame]
Jeg er bekendt med, at Forbrugerrådet TÆNK har lavet en
kampagne, der sætter fokus på prisportaler. Forbrugerrådet
har undersøgt kvaliteten af sammenligningstjenester inden
for tre områder: flybilletter, mobilabonnementer og elektro-
nik og hårde hvidevarer.
TÆNK’s undersøgelse
af 14 flyprisportaler viser, at porta-
lerne i mange tilfælde ikke finder de billigste rejser, selvom
portalerne lover det. Forbrugerrådet har med afsæt i analy-
sen anmeldt fem portaler til Forbrugerombudsmanden for
vildledende markedsføring eller skjult reklame.
Jeg kan også oplyse, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
er i gang med en beslægtet analyse af hotelbookingplatfor-
me. Den undersøgelse skal belyse konkurrencesituationen
blandt hotelbookingplatforme for at se, om der er særlige
konkurrencemæssige udfordringer for danske hoteller. Men
vil også se på forbrugernes vilkår på platformene, som også
er emnet for dagens samråd.
Jeg ser frem til at modtage resultaterne af undersøgelsen og
dele den med jer, når vi får den.
[Klare regler i markedsføringsloven]
Som erhvervsminister er jeg naturligvis optaget af, at virk-
somhederne overholder reglerne.
Vi har allerede i dag regler, som bliver håndhævet vha.
markedsføringsloven og Forbrugerombudsmanden.
Den nuværende markedsføringslov er udtryk for en god ba-
lance mellem, at virksomhederne på den ene side skal have
nogle fornuftige rammer, samtidig med at forbrugerne på
den anden side skal have et godt værn mod vildledende
markedsføring.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
Men den teknologiske udvikling betyder, at der kommer
nye former for digital markedsføring, som vores regulering
også skal tage højde for.
Regler må ikke stå i vejen for nye forretningsmodeller og
ideer. Men det er også vigtigt, at vi fortsat sikrer et højt ni-
veau af forbrugerbeskyttelse.
Når prisportaler markedsfører sig med, at de fx kan finde
det billigste tilbud, skal portalerne overholde markedsfø-
ringslovens regler om blandt andet forbud mod vildledning
og skjult reklame.
Hvis en portal giver udtryk for, at den screener hele marke-
det og finder de bedste priser, så er det vildledende for for-
brugerne, hvis portalen
ikke
screener hele markedet, men
kun et udsnit af markedet
fx hos de virksomheder, som
portalen får penge af.
Og hvis en portal viser reklamer blandt søgeresultaterne,
skal portalen oplyse tydeligt om, at der er tale om en rekla-
me. Ellers er det i strid med markedsføringslovens regler
om skjult reklame.
Det er Forbrugerombudsmanden der, som uafhængig myn-
dighed, fører tilsyn med, at reglerne i markedsføringsloven
overholdes.
Forbrugerombudsmanden har i den konkrete sag om For-
brugerrådets klage over fem flyprisportaler oplyst, at hun
har besluttet at rette henvendelse til de to af selskaberne,
som er etableret i Danmark, med henblik på at få dem til at
ændre deres markedsføring.
Forbrugerombudsmanden oplyser, at det ene af selskaberne
allerede har tilrettet deres markedsføring.
Hvad angår de resterende tre selskaber, som TÆNK har
anmeldt, oplyser Forbrugerombudsmanden, at de er etable-
ret i udlandet. Selvom selskaberne markedsfører sig i Dan-
mark, er det ifølge e-handelsdirektivet, etableringslandets
regler, der gælder, og tilsvarende også myndighederne i det
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
land, hvor virksomhederne er oprettet, som skal håndhæve
reglerne.
Forbrugerombudsmanden har derfor oplyst, at hun på bag-
grund af TÆNK’s
klage vil tage kontakt til sine kollegaer i
det fælles europæiske forbrugerbeskyttelsessamarbejde med
henblik på en afdækning af problemets omfang, og under-
søge om der er grundlag for en fælles europæisk aktion på
området.
Forbrugeombudsmanden oplyser, at det er hendes opfattel-
se, at området vedrørende prisportaler generelt må anses for
at have en international dimension.
[EU-Kommissionens forslag om øget gennemsigtighed på online
markedsplaser]
Jeg er meget enig i Forbrugerombudsmandens vurdering af
prisportaler, som et grænseoverskridende markedsområde.
De største og mest udbredte prisportaler i Danmark, som
eksempelvis Momondo, Booking.com og Trivago er etable-
ret i andre EU-lande.
Forbrugerne vil derfor opleve den mest effektive beskyttel-
se gennem fælles regler, der omfatter alle platforme i EU,
og ikke kun de danske regler.
Som en del af det forbrugerpolitiske udspil arbejder rege-
ringen derfor lige nu aktivt for EU-kommissionens forslag
til en revision af det europæiske forbrugerregelsæt
den
såkaldte
”New Deal for Consumers”
- og den kommende
”Platform to Business”-forordning,
der har fokus på at
fremme gennemsigtigheden på onlinetjenester. Begge for-
slag handler om regler, der øger gennemsigtigheden på on-
line platforme for henholdsvis forbrugere og virksomheds-
brugere.
Forslaget fra EU-Kommissionen
i forbindelse med ”New
Deal for Consumers”
går blandt andet ud på at præcisere, at
forbuddet mod skjult reklame ikke blot gælder redaktionelt
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
indhold i traditionelle medier, men også for søgeresultater,
der kommer frem som respons på forbrugernes online søg-
ninger.
Derfor skal online markedspladser efter forslaget markere
søgeresultater, der indeholder ”betalte placeringer”
- dvs.
hvor nogen betaler for en højere placering -
eller ”betalt
visning”
- dvs. hvor nogen betaler for at blive vist på listen
over søgeresultater.
Forslaget indeholder også en række oplysningsforpligtelser
for online markedspladser. Det er blandt andet et krav, at
onlinemarkedspladser skal oplyse om de vigtigste paramet-
re for, hvordan de forskellige tilbud rangordnes, og om det
er onlinemarkedspladsen eller den erhvervsdrivende, der er
ansvarlig for at sikre forbrugerrettigheder i forbindelse med
kontrakten.
Derudover forhandler Danmark sammen med de øvrige
EU-lande netop nu
”Platform to Business”-forordningen,
der skal skabe bedre rammevilkår for de virksomhedsbruge-
re, der sælger deres varer og services på online platforme.
Formålet med forslaget er at skabe mere gennemsigtighed i
forholdet mellem platforme og deres virksomhedsbrugere.
En del af forslaget vedrører, at søgemaskiner
herunder
også prisportaler
skal oplyse om de vigtigste parametre,
der ligger til grund for prisportalens rangering af virksom-
hedernes produkter.
Det betyder bl.a., at en prisportal fx skal oplyse, hvis beta-
ling fra en virksomhedsbruger har betydning for rangerin-
gen af et produkt eller en service.
[Forbrugerrådet TÆNK’s forslag om en branchefinansieret frivillig
mærkningsordning]
For at vende tilbage til Forbrugerrådet TÆNK’s undersø-
gelse af markedet for prisportaler, så er jeg også bekendt
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
med, at rådet foreslår, at der indføres en frivillig branchefi-
nansieret mærkningsordning.
Som jeg allerede har understreget, er jeg meget enig i, at det
skal være nemmere for forbrugerne at gennemskue eksem-
pelvis søgeresultaterne på prisportalerne.
Det er også vigtigt for mig, at vi ikke indfører regler og re-
gulering nationalt, som ikke styrker forbrugerbeskyttelsen,
da virksomhederne enten er eller kan flytte til et land uden
de regler, og forsætte deres virke i Danmark.
Danske virksomheder skal ikke stilles ringere ift. nationale
krav, når effekten af de her årsager sandsynligvis ikke bli-
ver bedre forbrugerbeskyttelse.
Jeg er optaget af en god og effektive forbrugerbeskyttelse,
og tror på, at vi opnår det bedst og mest effektivt ved fælles
europæiske regler på det område.
I en verden, hvor forbrugerne i stigende grad køber og
sammenligner produkter på internettet og på tværs af græn-
ser, er det vigtigt, at vi har nogle fælles europæiske regler,
så forbrugerne er beskyttet, uanset, om de sammenligner el-
ler køber varen i Danmark, Tyskland eller Frankrig eller
andre lande.
Jeg anerkender derfor, at Forbrugerombudsmanden nu vil
kontakte sine kolleager i de andre EU-lande for en afdæk-
ning af problemets omfang og på den baggrund vurdere, om
der er behov for en fælles aktion på området.
Samtidig arbejder regeringen, som nævnt for, lige nu aktivt
sammen med de øvrige EU-lande på at få indført fælles
spilleregler, som dermed kommer til at omfatte alle prispor-
taler i EU og ikke kun de danske.
Hvis nogen måtte ønske hurtigt at etablere en frivillig
mærkningsordning, så mener jeg, at det også meningsfyldt
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 15/11-18 om prisportaler på internettet, til erhvervsministeren
kan gøre i privat regi. På samme vis som vi eksempelvis
kender det fra mærkningsordningerne: ”Fair Trade” og
”EcoCert”.
Evt. ny offentlig regulering skal baseres på internationalt
samarbejde for, at vi opnår den ønskede effekt i form af
bedre forbrugerbeskyttelse.
Jeg vil derfor afvente Forbrugerombudsmandens afdækning
i de øvrige EU-lande og de kommende EU-forslag på om-
rådet, før jeg vil forholde mig til en eventuel mærknings-
ordning.
Tak for ordet.
7