Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1970785_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
12. november 2018
Talepapir
samrådsspørgsmål Æ, Ø og Å, stillet efter øn-
ske fra Hans Kristian Skibby (DF) og Dennis Flydtkjær
(DF) og samrådsspørgsmål AG stillet efter ønske fra Lis-
beth Bech Poulsen (SF).
[Kun det talte ord gælder]
[Skatteministeren starter og giver ordet videre til erhvervsministeren]
[Indledning]
Mange tak for invitationen til at komme her i dag.
Jeg har set frem til at svare på jeres spørgsmål i dag, da
de vedrører en meget alvorlig og aktuelt sag. Jeg vil star-
te med at besvare spørgsmål Æ, Ø og Å og efterfølgende
besvare spørgsmål AG.
[Spørgsmål Æ: Ministeren bedes redegøre for, hvilke risici,
bekymringer og konsekvenser, der er forbundet med, at danske
virksomheder ejes af investorer, der har udøvet ulovlig skatte-
spekulation og anden økonomisk kriminalitet, og hvilke hand-
lemuligheder myndighederne har, når det afdækkes.
Spørgsmål Ø: Ministrene bedes redegøre for, hvilke sanktioner
og mod hvem
der er mulige, når det viser sig, at danske
virksomheder ejes helt eller delvis af investorer, der har udøvet
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
skattesvindel og anden økonomisk kriminalitet
og om det gør
nogen forskel, om investoren har begået kriminaliteten i Dan-
mark eller i udlandet.
Spørgsmål Å: Hvilke initiativer vil regeringen tage for at styr-
ke henholdsvis danske myndigheders samarbejde og samarbej-
det med andre landes myndigheder for at hindre ulovlig skatte-
spekulation, og for at hindre, at danske virksomheder bliver
(delvis) ejet af investorer, som har deres midler fra skattesvin-
del og anden økonomisk kriminalitet.]
En lang række lande i Europa er blevet udsat for organi-
seret og meget professionelt svindel med udbytterefusi-
on. Og jeg tror, at vi alle har en meget stor lyst til at gøre
noget.
Der er 3 ting, jeg gerne vil slå fast:
For det
første:
I det omfang der i disse sager er begået
noget strafbart, skal de danske myndigheder arbejde ef-
fektivt sammen om at få stillet de pågældende personer
og virksomheder til ansvar for domstolene.
For det
andet:
Vi skal lære af disse sager og bruge dem
til at få undersøgt, om der er andre
’huller i lovgivnin-
gen’,
som kan udnyttes til skade for skatteborgernes
penge.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
Og for det
tredje:
Denne slags sager understreger, at det
er nødvendigt, at vores myndigheder bliver bedre til at
arbejde sammen med hinanden. Både i Danmark, og på
tværs af landegrænser, for som sagen her har vist, så re-
spekterer svindel hverken myndigheds- eller landegræn-
ser.
Derfor er jeg også glad for de skridt, som Skatteministe-
ren har taget i forhold til at rejse problemstillingen i EU
og OECD.
[Erhvervsstyrelsens kontrol med virksomheder]
Erhvervsstyrelsen, som ligger under mit ressort, fører i
dag en række tilsyn og kontrol med virksomheder på fle-
re forskellige områder. Der er forskellige kontroller un-
dervejs
både når selskaber registrerer sig, efterfølgen-
de foretager ændringer, og når virksomheder indberetter
årsregnskaber. Derudover fører Erhvervsstyrelsen tilsyn
med revisorerne.
I selskabskontrollen har Erhvervsstyrelsen fx fokus på at
sikre korrekte oplysninger om det registrerede selskab,
herunder om selskabets såkaldte reelle ejere.
De nye regler om registrering af reelle ejere er kommet
som led i den internationale indsats mod hvidvask, ter-
rorfinansiering og skatteunddragelse. Der er derfor nu
offentligt tilgængelige oplysninger om, hvilke personer
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
der står bag selskaber, som er involveret i uønskede ak-
tiviteter i danske selskaber.
Da oplysningerne om reelle ejere er offentligt tilgænge-
lige giver dette også mulighed for, at virksomheder, in-
vestorer og privatpersoner, kan vælge ikke at lave for-
retning med personer, der er dømt for skatteunddragelse
eller anden økonomisk kriminalitet.
Erhvervsstyrelsen fører desuden et hvidvasktilsyn, der
omfatter visse ikke-finansielle virksomheder, såsom re-
visorer, ejendomsmæglere og skatterådgivere. Målet
med hvidvasktilsynet er at øge virksomhedernes efterle-
velse af hvidvask-reglerne, og at slå ned på lige netop de
virksomheder, der bevidst bidrager til hvidvask og ter-
rorfinansiering.
Erhvervsstyrelsen arbejder desuden aktivt med de rele-
vante myndigheder for effektivt at sætte ind mod snyd.
De nævnte kontrol- og tilsynsbeføjelser forhindre dog
ikke barrierer, at personer eller virksomheder har ejeran-
dele i danske virksomheder, hvis de eller deres virksom-
heder har været eller er involveret i kriminalitet.
[Selskabskontrol]
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
Der er altså i selskabslovgivningen, som hovedregel
ikke
et krav til selskabers ejere udover, at de skal være regi-
streret og dermed offentligt kendte.
Der er således ikke regler om, at investorer i danske sel-
skaber ikke må have foretaget en særlig type aktivitet for
at eje et selskab. Det gælder, hvad enten investo-
ren/ejeren er en person eller en virksomhed, og uanset
om der er tale om en dansk eller udenlandsk person eller
virksomhed.
Så vidt jeg er orienteret, findes heller ikke den slags krav
til investorer i andre vestlige lande.
Der er dog undtagelser fra den hovedregel. Vi har fx
regler på det finansielle område, der betyder, at Finans-
tilsynet skal godkende en investor, som ønsker erhverve
en kvalificeret andel
dvs. mindst 10 pct. af kapitalen
i en finansiel virksomhed.
Reglerne udspringer af EU-lovgivning, og skal medvirke
til at sikre en forsvarlig drift af de enkelte finansielle
virksomheder, ved at forhindre, at personer og virksom-
heder, som myndighederne ikke har tillid til, kan have
en kvalificeret ejerandel, og dermed udøve indflydelse
på en finansiel virksomhed.
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
Det skal ses i sammenhæng med de finansielle virksom-
heders, herunder ikke mindst kreditinstitutters, særlige
opgavevaretagelse i samfundet.
Der findes også forskellige sektorspecifikke lovhjemler,
som giver mulighed for at vurdere udenlandske investe-
ringer i visse sektorer, under henvisning til opretholdelse
af offentlig orden og national sikkerhed. Det drejer sig
bl.a. om forsvarssektoren, hvor udenlandske investerin-
ger i danske virksomheder, der producerer forsvarsmate-
riel, kun kan ske med særlig godkendelse fra de danske
myndigheder.
Jeg er selvfølgelig helt enig i, at det ikke er ønskværdigt,
at danske virksomheder bliver ejet af investorer, som har
udøvet ulovlig skattespekulation og anden økonomisk
kriminalitet.
Der er dog mange forhold, der skal belyses og undersø-
ges, hvis man vil indføre en yderligere mulighed for at
regulere ejerskab. Det gælder både national lovgivning
og i forhold til EU-retten og for den sags skyld i forhold
til international ret. Disse undersøgelser vil naturligvis
blive foretaget med øje for generelle principper såsom
proportionalitetsprincippet, ejendomsretten, den frie ad-
gang til erhverv og meget mere.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
Dertil kommer, at der er en række hensyn koblet til at
opbygge et internationalt system med den nødvendige
information og videndeling mellem myndigheder på
tværs af grænser, fx at oplysninger og data kan udveks-
les mellem myndigheder.
Dansk enegang er ikke hensigtsmæssigt på dette område.
En løsning skal findes i et tæt internationalt samarbejde.
Derfor er jeg som nævnt også glad for de skridt skatte-
ministeren har taget i EU og OECD. Dette er gode fora
for at finde en fælles løsning.
[Spm AG: Ministeren bedes redegøre for, om det er muligt at
fratage Macquarie muligheden for at virke i Danmark, og om
ministeren mener det er aktuelt?]
I samrådsspørgsmål AG spørges der til, om det er muligt
at fratage Macquarie muligheden for at virke i Danmark,
og om jeg mener, det er aktuelt.
Når der i spørgsmålet henvises til
”virke i Danmark”,
går jeg ud fra, at der henvises til de aktiviteter, som
Macquarie udøver som investor, fx igennem deres ejer-
skab af TDC sammen med ATP og de aktiviteter, som
selskabet udøver igennem deres datterselskaber i det
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
Forenede Kongerige, der udbyder finansielle tjeneste-
ydelser i Danmark.
For så vidt angår Macquaires aktiviteter som investor,
vil jeg tale med justitsministeren og skatteministeren
om, hvordan vi eventuelt kan regulere i hvilket omfang
personer og virksomheder, der er dømt for alvorlig øko-
nomisk kriminalitet, kan eje virksomheder registeret i
Danmark.
For så vidt angår Macquaries udbud af en række tjene-
steydelser i Danmark, er der er tale om aktiviteter, som
de har fået tilladelse til i Storbritannien, og igennem en
notifikation af deres tilladelse, kan udøve i Danmark.
Macquarie driver derved alene finansiel virksomhed i
Danmark på baggrund af tilladelser fra Storbritannien.
For at sikre lige vilkår på det indre marked i EU er
Danmark forpligtet til at sikre, at virksomheder, som har
en tilladelse fra et andet EU-land også kan udøve virke i
Danmark. Dette gør sig jo naturligvis også gældende den
anden vej, således at danske banker kan drive virksom-
hed i andre EU-lande med baggrund i deres danske tilla-
delse.
Macquaries mulighed for fortsat at virke som finansiel
virksomhed i Danmark forudsætter således, at selskabet
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 14/11-18 om ulovlig skattespekulation i udbytteskatten, til erhvervsministeren
kan opretholde selskabets eksisterende tilladelse fra det
Forenede Kongerige.
Såfremt de britiske myndigheder måtte komme frem til,
at Macquarie ikke kan opretholde sin tilladelse, vil det
også betyde, at Macquarie umiddelbart må indstille sit
virke i Danmark.
[Afslutning]
Jeg vil godt afslutte med at bemærke, at den såkaldte
”udbyttesag”
er en meget omfangsrig sag med klare in-
ternationale dimensioner, og at eventuelle løsninger der-
for kræver et stærkt internationalt samarbejde.
Vi skal hele tiden udvikle vores lovgivning, og de red-
skaber vi har til rådighed som myndigheder. Derfor ser
jeg også
som nævnt - frem til at gå i dialog med
justitsministeren og skatteministeren om, hvordan vi kan
finde effektive internationale løsninger bl.a. i EU og
OECD, der udformes på en måde der begrænser den ty-
pe af sager i fremtiden.
Tak.
9