Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1986405_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. december 2018
Besvarelse af spørgsmål 101 alm. del stillet af udvalget den 13. no-
vember 2018.
Spørgsmål:
Med henvisning til, at Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA)
offentliggør sine stresstest, udbedes ministerens forklaring på, hvorfor
Finanstilsynet ikke offentliggør/ eventuelt ikke må offentliggøre sine
stresstest.
EBAs pressemeddelelse om resultatet:
http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-2018-eu-wide-stress-test-
results
Generelle resultater:
http://www.eba.europa.eu/documents/10180/2419200/2018-EU-wide-
stresstest-Results.pdf
Resultater for de enkelte banker m.v.:
http://www.eba.europa.eu/risk-analysis-and-data/eu-wide-stresstesting/
2018/results
Resultatet for Danske Bank:
http://www.eba.europa.eu/documents/10180/2419188/EBA_ST_DK_MA
ES062Z21O4RZ2U7M96.pdf
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har svaret følgende,
jeg kan henholde mig til:
”Det følger af § 354 f
i Lov om Finansiel virksomhed, at Finanstilsynet
kan designe og efterfølgende offentliggøre resultaterne af en stresstest af
en finansiel virksomhed. Dette er en forholdsvis ny mulighed, som blev
indført med implementeringen af kapitalkravsdirektivet (CRD4), art. 53,
stk. 3, pr. 1. januar 2014. Motivationen for denne bestemmelse var i første
omgang at gøre det muligt for de nationale tilsynsmyndigheder at offent-
liggøre resultaterne af den fælleseuropæiske stresstest uden at skulle ind-
hente forudgående accept fra de deltagende institutter. Sidstnævnte accept
var tidligere en forudsætning for offentliggørelsen som følge af tilsyns-
myndighedernes tavshedspligt. Bestemmelsen blev i samme ombæring
udvidet til at også at muliggøre offentliggørelsen af nationale stresstests.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om ministeren vil give en forklaring på, hvorfor Finanstilsynet ikke offentliggør/eventuelt ikke må offentliggøre sine stresstest, til erhvervsministeren
2/3
Finanstilsynet benytter i dag denne mulighed til at offentliggøre resulta-
terne for Sydbank i forbindelse med den europæiske banktilsynsmyndig-
heds (EBA) stresstest, der ligeledes offentliggøres. Sydbank er således
ikke en del af den fælleseuropæiske stresstest i regi af EBA, men er efter
Finanstilsynets beslutning blevet underlagt samme stresstest med samme
scenarier, retningslinjer mv. Sydbank er medtaget for at opnå en større
dækningsgrad af den danske banksektor i stresstesten.
Finanstilsynets stresstests er udarbejdet med henblik på at understøtte
Finanstilsynets tilsynsarbejde på bedst mulig vis. Finanstilsynet fører til-
syn med institutternes ledelse og styring samt deres soliditet. En del af
ledelsen og styring af et pengeinstitut er at finde ud af, hvor eksponeret
instituttet ønsker at være mod forskellige risici og sektorer, samt hvor
meget kapital, der skal sættes til side for at påtage sig disse risici på en
forsvarlig vis. Stresstest er en væsentlig del af styringen, da de netop siger
noget om, hvor galt det kan gå på forskellige områder
afhængigt af valg
af eksponeringer. Det er derfor også vigtigt, at institutterne er gode til at
lave stresstest. Finanstilsynet fører tilsyn hermed.
En meget central del af dette tilsyn er de årlige makro stresstest baseret på
ensartede scenarier. De giver mulighed for at sammenligne effekter og
metoder på tværs. Det sker via en åben faglig dialog med institutterne om
anvendte metoder og modeller, hvor fokus er på de svagheder/risici insti-
tutterne har, og hvordan de kan udbedres/afdækkes. Resultaterne af stress-
testen indgår derfor som et vigtigt element i Finanstilsynets risikovurde-
ring af institutterne, ligesom stresstest indgår i institutternes egen risiko-
vurdering. De deltagende institutter er blevet oplyst om, at resultaterne af
Finanstilsynets makroøkonomiske stresstests vil blive behandlet fortroligt.
Finanstilsynet har valgt ikke at offentliggøre sine stresstest for at undgå,
at stresstestene bliver en ”skønhedskonkurrence”, hvor institutterne
går op
i at præstere de ”bedste” resultater for at
fremhæve deres styrker i stedet
for at have fokus på de områder, hvor der er behov for forbedring.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af lovbemærkningerne til
bestemmelsen, der muliggør offentliggørelse af stresstests, at der skal
være et legitimt formål med offentliggørelsen, f.eks. hvis Finanstilsynet
vurderer, at det vil styrke det finansielle systems stabilitet.
Hvis resultaterne af Finanstilsynets stresstest afdækker en sårbarhed hos
institutterne, vil dette naturligt indgå i dialogen med det pågældende insti-
tut. Hvis denne dialog giver anledning til bekymring
og eventuelt til-
synsreaktioner
vil dette blive kommunikeret offentligt via Finanstilsy-
nets inspektionsredegørelser. Dette følger samme praksis som på andre
områder, hvor Finanstilsynet udfører sin tilsynsvirksomhed baseret på
information, som alene er tilgængelig internt i Finanstilsynet. For små og
mellemstore pengeinstitutter foreligger der eksempler på inspektionsrede-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om ministeren vil give en forklaring på, hvorfor Finanstilsynet ikke offentliggør/eventuelt ikke må offentliggøre sine stresstest, til erhvervsministeren
3/3
gørelser eller afgørelser, hvor sårbarheder identificeret via stresstest er
kommunikeret offentligt.
Det er Finanstilsynets vurdering, at behovet for offentliggørelse af stress-
test resultater, herunder informationsbehovet til offentligheden, er dækket
i tilstrækkeligt omfang af andre offentliggørelser. Den fælleseuropæiske
stresstest i regi af EBA offentliggøres (som minimum) hvert andet år og
dækker de største penge- og realkreditinstitutter i Danmark, og National-
banken offentliggør halvårligt en stresstest af de største penge- og real-
kreditinstitutter baseret på Nationalbankens egen stresstestmodel.
Den fælleseuropæiske stresstest er senest offentliggjort 2. november i år.
Resultaterne offentliggøres på institutniveau. Her bemærkes det, at formå-
let med EBAs stresstest netop er at skabe transparens om robustheden på
tværs af de største europæiske bankkoncerner på et sammenligneligt
grundlag.
Nationalbankens stresstestmodel benytter en ”top-down” tilgang og har til
formål at belyse sektorens robusthed og risici til den finansielle stabilitet.
Resultaterne offentliggøres i aggregeret form med en opdeling på SIFI-
institutter og ikke-SIFI-institutter. Nationalbankens stresstest er senest
offentliggjort 30. november i år.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov