Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1950739_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 10 alm. del stillet af udvalget den 3. oktober
2018 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for whistleblower ordningen i Danske Bank sa-
gen, herunder om og hvorfor whistleblowerens har været bundet af sin
tavshedsklausul med banken, og hvilke forhold i estisk lovgivning, der
gør at det estiske tilsyn har bredere juridiske beføjelser til at kontakte og
afhøre centrale vidner?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Finanstilsynet kan oplyse, at der med lov nr. 268 af 25 marts 2014 blev
indført et krav i lov om finansiel virksomhed, hvorefter en finansiel virk-
somhed er forpligtet til have en ordning, hvor dens ansatte via en særlig,
uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller poten-
tielle overtrædelser af den finansielle regulering begået af virksomheden,
herunder af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i virksomheden. Ind-
beretninger til ordningen skal kunne foretages anonymt.
Det følger samtidig af bekendtgørelse om ledelse og styring af pengeinsti-
tutter m.fl., hvorledes ledelsen i et pengeinstitut skal håndtere de væsent-
lige informationer, som modtages
også fra en whistleblower ordning.
Det skal bemærkes, at kravet i lov om finansiel virksomhed om etablering
af en whistleblowerordning blev indført efter whistleblowerens henven-
delse i december 2013 til ledende medarbejdere i Danske Bank.
Finanstilsynets afgørelse af 3. maj og Finanstilsynets reaktioner overfor
Danske Bank fokuserer på, at banken bl.a. ikke fulgte tilstrækkeligt op på
de væsentlige oplysninger, som blev indberettet af whistlebloweren til
ledende medarbejdere i banken, og at banken herved overtrådte flere af de
krav til ledelse og styring, der bl.a. følger af bekendtgørelse om ledelse og
styring af pengeinstitutter m.fl.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil redegøre for whistleblower ordningen i Danske Bank sagen, til erhvervsministeren
2/2
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt whistlebloweren har været bundet
af en tavshedsklausul med Danske Bank, kan Finanstilsynet oplyse, at
dette er et civilt ansættelsesretligt spørgsmål, som Finanstilsynet ikke er
kompetent myndighed til at vurdere.
Det følger af lov om finansiel virksomhed, at en finansiel virksomhed
ikke må udsætte ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger, som følge af at den ansatte har indberettet virksomhedens overtræ-
delse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finans-
tilsynet eller til en ordning i virksomheden.
Med den politiske aftale af 19. september 2018 om yderligere initiativer
til en styrket indsats på hvidvaskområdet, er der enighed om, at beskyttel-
sen mod ufordelagtig behandling og ufordelagtige følger også skal omfat-
te en tidligere ansat. Denne ændring vil også omfatte det civilretlige for-
hold mellem den finansielle virksomhed og den ansatte.
I forhold til spørgsmålet om hvilke forhold i estisk lovgivning, der skulle
gøre, at det estiske tilsyn har bredere juridiske beføjelser til at kontakte og
afhøre centrale vidner, end Finanstilsynet, kan det oplyses, at Finanstilsy-
net ikke er bekendt med estisk lovgivning herom, herunder om det faktu-
elt forholder sig sådan.
Finanstilsynet vil tage kontakt til de estiske myndigheder med henblik på
at få nærmere afklaret det estiske tilsyns juridiske beføjelser i relation til
centrale vidner i en sag.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov