Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1963869_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
EU-Kommissionen vil styrke Den Europæiske
Banktilsynsmyndigheds (EBA) beføjelser ifm. hvidvask
5. november 2018
Sammenfatning
Kommissionen foreslår at styrke Den Europæiske Banktilsynsmyndigheds
(EBA) rolle og redskaber i kampen mod hvidvask af penge og finansiering
af terrorisme. Baggrunden er flere nylige tilfælde af hvidvask af penge i eu-
ropæiske banker, der
har påvist et behov for at forbedre EU’s tilsynsmæs-
sige rammer. Med forslaget vil EBA, under særlige omstændigheder, bl.a.
have mulighed for at rette afgørelser direkte til individuelle banker.
Kontaktperson
Martin Jørgensen
(3622)
Baggrund
En række sager om hvidvask i den europæiske banksektor
herunder sagen
om Danske Banks estiske filial
har tydeliggjort behovet for en styrkelse af
de tilsynsmæssige rammer herunder informationsudvekslingen mellem euro-
pæiske og nationale tilsynsmyndigheder samt på nationalt niveau mellem for-
skellige typer af tilsynsmyndigheder.
På denne baggrund fremsatte Kommissionen den 12. september 2018
1
et
forslag om styrkelse af Den Europæiske Banktilsynsmyndigheds (EBA) befø-
jelser og rolle som koordinerende enhed på hvidvaskningsområdet.
Tilsynet med de individuelle bankers overholdelse af hvidvaskningsdirektivet
2
og den nationale udmøntning af direktivet er lagt ud til de nationale tilsyns-
myndigheder, der i Danmark udgøres af Finanstilsynet. Den Europæiske
1
KOM (2018) 646:
ændret forslag til forslag til forordning om ændring af de forskellige forordnin-
ger om de
europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’er).
Kommissionen har samtidig fremsat en
meddelelse
KOM (2018) 645
om øvrige tiltag til bekæmpelse af hvidvask på kort og langt sigt.
Direktiv 2015/849/EU om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle sy-
stem til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
2
Side 1 | 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: EU-note om Kommissionens forslag om styrkede beføjelser på hvidvaskningsområdet til EBA
1963869_0002.png
Banktilsynsmyndighed (EBA) fører altså ikke direkte tilsyn med de enkelte
bankers overholdelse af hvidvaskningsregelsættet.
Kommissionen ønsker en hurtig vedtagelse af forslaget af hensyn til beskyt-
telsen af det europæiske banksystem mod hvidvask. Derfor har Kommissio-
nen valgt at fremsætte det som et ændringsforslag til forslaget fra september
2017 om ændring af
forordningerne bag EU’s tre tilsynsmyndigheder:
Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), Den Europæiske Tilsynsmyndig-
hed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) og Den
Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA)
3
.
EBA’s rolle i dag
EBA udgør sammen med EIOPA og ESMA de tre europæiske tilsyns-
myndigheder (ESA’er),
der indgår som en del af det Europæiske Fi-
nanstilsynssystem (ESFS), som blev etableret i 2011 i kølvandet på
den finansielle krise. Foruden de tre tilsynsmyndigheder indgår også
Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici (ESRB) samt de natio-
nale tilsynsmyndigheder.
EBA’s opgaver er
primært at bidrage til udviklingen af det fælles re-
gelsæt for banker i EU. Det sker ved at udarbejde bindende tekniske
standarder
4
og retningslinjer på det finansielle område. EBA skal
også fremme et ensartet tilsyn, så reglerne om kapitalkrav m.v. bliver
anvendt på en harmoniseret måde i EU. EBA vurderer også løbende
risici og svagheder i EU’s banksektor, hvilket bl.a. sker ved gennem-
førelse af de såkaldte stresstests
5
.
Hertil kommer en række øvrige opgaver, der omfatter:
Undersøge påstået ukorrekt eller utilstrækkelig anvendelse af
EU-lovgivningen fra de nationale myndigheders side.
Vedtage afgørelser rettet mod individuelle myndigheder eller
finansielle institutioner i nødstilfælde.
EBA og SSM
Selv om navnet kunne an-
tyde det, så er Den Euro-
pæiske Banktilsynsmyn-
dighed ikke den myndig-
hed, der fører tilsyn med
bankerne i bankunionen.
Dette tilsyn varetages af
den såkaldte fælles tilsyns-
mekanisme (SSM), som
hører under Den Europæi-
ske Centralbank (ECB).
SSM fører dog som ud-
gangspunkt heller ikke di-
rekte tilsyn med bankernes
overholdelse af hvidvask-
ningsreglerne.
3
KOM (2017) 536:
forslag til forordning om ændring af de forskellige forordninger om de euro-
pæiske tilsynsmyndigheder
(ESA’er).
Bindende tekniske standarder er juridiske retsakter, der specificerer særlige aspekter af et EU-
direktiv eller -forordning med det formål at sikre en konsistent harmonisering på specifikke om-
råder. Det er Kommissionen, der endeligt vedtager standarderne, som er juridisk bindende og
gælder direkte i medlemslandene.
EBA præsenterede den 2. november 2018 resultatet af den seneste
stresstest
af 48 banker fra
15 EU- og EØS-lande, der dækker 70 pct. af EU-bankernes samlede aktiver.
4
5
Side 2 | 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: EU-note om Kommissionens forslag om styrkede beføjelser på hvidvaskningsområdet til EBA
1963869_0003.png
Medvirke til at løse uenigheder mellem myndigheder i grænseover-
skridende tilfælde.
Virke som et uafhængigt rådgivende organ for Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen.
Varetage en ledende rolle i at fremme gennemsigtighed, enkelthed
og fairness i markedet for finansielle produkter og tjenester til forbru-
gere på tværs af det indre marked.
De værktøjer som EBA benytter sig af, udgøres som nævnt af bindende tek-
niske standarder, men også af retningslinjer, anbefalinger, afgørelser og rap-
porter.
Hvad foreslår Kommissionen?
Ledende rolle
Kommissionen foreslår, at styrkes EBA’s rolle i forhold til hvidvask, så EBA
bliver den primære europæiske tilsynsmyndighed, da beføjelserne på hvid-
vaskområdet hos de to øvrige tilsynsmyndigheder, EIOPA og ESMA, overfø-
res til EBA.
Internt udvalg til bekæmpelse af hvidvask
Kommissionen foreslår også, at EBA skal lede et særligt internt udvalg, der
skal forberede og koordinere nye hvidvaskbekæmpelsesinitiativer. Udvalget
vil foruden EBA bestå af de nationale hvidvasktilsynsmyndigheder, de øvrige
europæiske tilsynsmyndigheder ESMA og EIOPA, ECB, Det Europæiske Ud-
valg for Systemiske Risici (ESRB) og Kommissionen
6
.
Indsamling af oplysninger
Kommissionen foreslår, at EBA skal stå for at indsamle informationer om
svagheder i forbindelse med procedurer for hvidvaskbekæmpelse, ledelses-
strukturer, egnetheds- og hæderlighedsvurderinger (fit & proper-vurderinger),
forretningsmodeller og andre hvidvaskbekæmpelsesaktiviteter hos finansielle
aktører og tilsynsmyndigheder. Det er de nationale tilsynsmyndigheder, der
løbende skal stille disse informationer til rådighed for EBA
7
. EBA skal oprette
en central database til indsamling og udveksling af informationerne med eu-
ropæiske og nationale tilsynsmyndigheder.
6
ESRB, ECB, ESMA, EIOPA og Kommissionen deltager dog kun i møderne som observatører.
Det vil ifølge Europa-Parlamentets
analyseenhed
være specielt effektivt i grænseoverskridende
tilfælde som Danske Bank-sagen, da EBA vil modtage informationer fra både danske og esti-
ske tilsynsmyndigheder og dermed være i stand til at koordinere tilsynsindsatsen.
7
Side 3 | 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: EU-note om Kommissionens forslag om styrkede beføjelser på hvidvaskningsområdet til EBA
1963869_0004.png
Fælles europæiske standarder for bekæmpelse af hvidvask
Kommissionen foreslår, at EBA skal udarbejde fælles standarder for bekæm-
pelse af hvidvask i den finansielle sektor og fremme en konsekvent gennem-
førelse af standarderne.
Overvågning og vurdering af udviklingen
Kommissionen foreslår, at EBA skal overvåge udviklingen og vurdere sårbar-
heden over for hvidvask af penge i den finansielle sektor.
For at sikre en effektiv anvendelse af tilsynet med hvidvask skal EBA fremme
en større ensartethed i tilsynsprocesserne, bl.a. ved at foretage regelmæs-
sige evalueringer af de nationale tilsynsmyndigheder. Hvis en sådan evalue-
ring viser alvorlige mangler, og
den nationale myndighed ikke følger EBA’s
forslag
8
, skal Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen underrettes.
EBA skal regelmæssigt foretage en slags stresstests af de nationale tilsyns-
myndigheder i form af risikovurderinger for at afprøve deres beredskab i for-
hold til de vigtigste nyopståede risici i forbindelse med hvidvask. Kommissio-
nen skal underrettes om resultatet.
Koordinering i forhold til lande uden for EU
Kommissionen foreslår, at når det drejer sig om grænseoverskridende sager,
der berører lande uden for EU, skal EBA have en ledende rolle i at lette sam-
arbejdet mellem de nationale myndigheder i EU og myndigheder i tredjelan-
dene.
Afgørelser rettet direkte mod individuelle banker
Kommissionen foreslår, at hvis EBA opdager tegn på væsentlige overtrædel-
ser af
EU’s hvidvaskningslovgivning
(eller den nationale gennemførelse af
reglerne), kan EBA anmode den nationale tilsynsmyndighed om at efterfor-
ske en operatør i den finansielle sektors mulige overtrædelser af reglerne.
EBA kan samtidig anmode den nationale tilsynsmyndighed om at overveje
sanktioner mod den pågældende finansielle operatør. EBA kan også anmode
den nationale tilsynsmyndighed om at overveje at vedtage en afgørelse rettet
mod den pågældende finansielle aktør, der pålægger aktøren at træffe alle
de nødvendige foranstaltninger for at opfylde aktørens forpligtigelser.
Den nationale tilsynsmyndighed har 10 dage til at underrette EBA om de
skridt, den har eller vil tage, for at efterkomme anmodningen. Hvis den natio-
8
EBA skal udarbejde en rapport om resultatet af evalueringen med en angivelse af planlagte op-
følgende foranstaltninger.
Side 4 | 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: EU-note om Kommissionens forslag om styrkede beføjelser på hvidvaskningsområdet til EBA
1963869_0005.png
nale tilsynsmyndighed ikke efterkommer anmodningen fra EBA efter en må-
ned, kan Kommissionen komme med en udtalelse, hvor den kræver at den
nationale tilsynsmyndighed følger EU-lovgivningen.
Hvis den nationale tilsynsmyndighed fortsat ikke reagerer, og det vurderes
nødvendigt af hensyn til det finansielle systems funktion og integritet, kan
EBA vedtage en afgørelse rettet direkte mod den finansielle aktør, hvor EBA
kræver, at operatøren tager alle nødvendige skridt for at opfylde sine forpligti-
gelser, herunder ophører med en given adfærd.
Forebyggelse af hvidvask
Kommissionen foreslår, at når det drejer sig om sager om forebyggelse af
hvidvask i det finansielle system, kan EBA også vedtage en afgørelse, der
pålægger den finansielle aktør at træffe alle nødvendige foranstaltninger for
at opfylde de relevante krav i de retsakter, som er omfattet af EBA’s beføjel-
ser. Det gælder også i de tilfælde, hvor de relevante krav i de pågældende
retsakter ikke finder umiddelbar anvendelse på den finansielle aktør
9
.
EBA’s afgørelser har forrang over eventuelle tidligere afgørelser, som de na-
tionale myndigheder har truffet.
Vedtagelse af forslaget
Forslaget er fremsat med retsgrundlag i artikel 114 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF), der omhandler harmonisering af hen-
syn til det indre markeds funktion. Det skal vedtages af Rådet med kvalifice-
ret flertal og med Europa-Parlamentet som medlovgiver. I Europa-Parlamen-
tet er det Udvalget for Økonomi og Valuta (ECON), der forbereder Parlamen-
tets indstilling til forslaget. Forslaget blev præsenteret på rådsmødet for
EU’s
økonomi- og finansministre den 2. oktober 2018, hvor der tilsyneladende var
enighed om behovet for tiltag på området. Rådet vil behandle forslaget igen
til december. Kommissionen opfordrer til, at forslaget vedtages senest i star-
ten af 2019.
9
EBA har som nævnt allerede beføjelser til at vedtage en afgørelse rettet direkte til en finansiel
aktør ved brud på EU-retten. Det gælder dog kun i de tilfælde, hvor EU-retten har direkte an-
vendelse (som eksempelvis forordninger), hvilket ikke er tilfældet med direktiver såsom hvid-
vaskningsdirektivet. Ifølge Europa-Parlamentets
analyseenhed
betyder forslaget, at denne be-
føjelse til EBA udvides til at gælde på al EU-regulering, hvilket altså også omfatter den natio-
nale implementering af hvidvaskningsdirektivet.
Side 5 | 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: EU-note om Kommissionens forslag om styrkede beføjelser på hvidvaskningsområdet til EBA
1963869_0006.png
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Folketinget skal i forbindelse med nærhedstjekket tage stilling til, om de om-
råder, der behandles i forslaget, bedst reguleres på EU-niveau eller på natio-
nalt niveau. Såfremt Folketinget finder, at dette område bedst reguleres på
nationalt niveau, og at forslaget dermed strider mod nærhedsprincippet, skal
Folketinget inden for en frist på 8 uger sende en såkaldt begrundet udtalelse
til Kommissionen.
Fristen udløber den 27. november 2018.
Folketinget har
også mulighed for at afgive bemærkninger til forslagets politiske indhold over
for Kommissionen
her gælder ingen tidsfrist.
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at forbedre effektiviteten af
tilsynet og fremme samarbejdet mellem de forskellige myndigheder. Samtidig
skal ekspertise og ressourcer anvendes bedst muligt på EU-plan i kampen
mod hvidvask, hvilket samlet skulle styrke det indre marked. Kommissionen
argumenterer med, at dette ikke kan opnås, hvis EU-landene handler på
egen hånd.
Den danske regering er ud fra en foreløbig vurdering enig i, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen lægger samtidig
vægt på, at tiltag til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering ikke blot
målrettes den finansielle sektor, men også omfatter andre sektorer som ek-
sempelvis advokater og revisorer. Regeringen ønsker også at få afklaret an-
vendelsesområdet for forslaget og
den præcise rækkevidde af EBA’s beføjel-
ser
10
.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
10
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget, hvilket begrundes med
det presserende behov for at bevare og beskytte det europæiske banksystem mod potentielt
skadelige tilfælde af hvidvask.
Side 6 | 6