Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1978676_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. november 2018
J nr.
2018-3658
Udvalget har den 8. november 2018 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Christian Rabjerg Madsen (S) stillet mig følgende spørgsmål nr. 87 alm. del, som
jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 87:
”Hvilke
initiativer vil ministeren tage for at gøre mobildækningen bedre i hele Dan-
mark? Herunder bedes oplyst, om ministeren vil tage initiativer, som kan sikre et
større samarbejde mellem de forskellige mobilselskabers master, som det kendes
fra EU-reglerne.”
Svar:
Regeringen indgik den 17. maj 2018
Aftale om Bredbånd og mobil i digital topklas-
se - Fremtidens telepolitik for hele Danmark
med alle partier i Folketinget. Aftalen
danner rammen for telepolitikken i Danmark, og et af de fundamentale principper i
aftalen er princippet om markedsbaseret udrulning. Det indebærer, at det er op til
private selskaber på baggrund af efterspørgslen i markedet at udbygge og vedlige-
holde den digitale infrastruktur.
Af aftalen fremgår det også, at der skal være god mobildækning i hele Danmark.
En af de muligheder, staten har for at forbedre mobildækningen, er at stille dæk-
ningskrav, når der holdes auktion over frekvenser til mobile tjenester.
Regeringen har således besluttet, at der ved at stille dækningskrav i frekvensbån-
dene 700 MHz og 900 MHz skal sikres en dækning, der giver adgang til hastighe-
der på mindst 30 Mbit/s download og 3 Mbit/s upload samt taledækning, i 212 ud-
valgte områder. Endvidere stilles der dækningskrav i frekvensbåndet 2300 MHz på
5.050 adresser jævnt fordelt i hele landet, der skal give adgang til hastigheder på
mindst 50 Mbit/s download og 5 Mbit/s upload samt taledækning.
Regeringen har en række yderligere initiativer, der skal sikre bedst mulig mobil-
dækning i hele Danmark. Regeringen vil således gå i dialog med kommunerne med
henblik på at standardisere sagsbehandlingen og afkorte sagsbehandlingstiderne
på maste- og graveområdet. Der er også etableret et brancheforum i regi af Ener-
gistyrelsen, der har fokus på fremme af udrulningen af 5G, herunder hvordan ad-
ministrative barrierer for 5G kan nedbrydes, og som skal drøfte den nationale hand-
lingsplan for udrulning af 5G, der skal udarbejdes i 2018. Brancheforummet kan
forholde sig til øvrige problemstillinger, herunder mobildækning. Herudover vil rege-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2810
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at gøre mobildækningen bedre i hele Danmark, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1978676_0002.png
ringen opdatere sin vejledning om, hvad den enkelte forbruger kan gøre for at få
bedre oplevet mobildækning.
Regeringen er opmærksom på, at lejevilkårene for arealer til telemaster kan have
betydning for mobildækningen. Derfor fremgår det også af aftalen, at aftaleparterne
henstiller til
”(…) at offentlige institutioner og myndigheder har fokus på betydnin-
gen af en rimelig masteleje i forhold til målet om god mobildækning.”
Energistyrel-
sen er på den baggrund i gang med at undersøge grundlaget for fastsættelse af
markedsleje for kommuner, regioner og statslige udlejere.
For at sikre, at alle mobilnettene har god dækning flest mulige steder i landet, har
det i flere sammenhænge været fremhævet, at teleselskaberne bør benytte sig af
national roaming. National roaming
fungerer således, at mobilselskaberne indgår
aftaler med hinanden om at benytte hinandens mobilnet de steder, hvor det enkelte
selskab ikke har dækning. Med
national roaming
behøver selskaberne ikke opsæt-
te antenner i masterne eller sikre transport af opkaldet fra mobilmasten til egen
central. Denne ydelse købes i stedet af det selskab, der har tilstrækkelig dækning i
området. Eksempelvis har mobilselskaberne 3 og Telia indgået en aftale om, at 3
kan anvende Telias net i områder, hvor 3 ikke selv dækker.
Mobilselskaberne er skeptiske over for at indføre ordningen i hele landet, da de ser
dækning som et væsentligt konkurrenceparameter.
National roaming
kan derfor
mindske mobilselskabernes incitament til at investere i udbygning af mobilnettene.
Derfor kan en generel regel om
national roaming
føre til dårligere dækning i Dan-
mark på sigt.
Derudover har regeringen ikke hjemmel til at stille krav til mobilselskaberne om at
anvende
national roaming.
Det er med de gældende EU-direktiver på området ikke
muligt at pålægge mobilselskaberne, at de skal give andre mobilselskaber adgang
til deres eget net, medmindre der er alvorlige og vedvarende konkurrenceproble-
mer på mobilmarkedet. Da konkurrencen på mobilmarkedet i Danmark generelt
fungerer godt, er adgangsreguleringen stort set fjernet fra denne del af telemarke-
det.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2