Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1982701_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2018
J nr.
2018 - 3648
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 86 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål 86
Vil ministeren kommentere, at ventetiden på Energistyrelsens godkendelse af privat
produktion af solcellestrøm solgt til et elselskab er op til 40 uger?
Svar
Jeg skal indledningsvist bemærke, at det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen på
VE-området fungerer effektivt. Jeg er klar over, at overflytning af området fra Ener-
ginet til Energistyrelsen har betydet længere sagsbehandlingstider. Der arbejdes
dog aktivt på at nedbringe de lange sagsbehandlingstider.
Jeg har oversendt spørgsmålet til Energistyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen
skal oplyse, at spørgsmålet er blevet forstået, som at der henvises
til de sager, der omhandler ansøgning om endelig afgørelse på tilsagn til nettoaf-
regning for en privat anlægsejer med en overskudsproduktion, som sælges til en
produktionselleverandør. Energistyrelsen kan oplyse, at den aktuelle sagsbehand-
lingstid for disse sager beklageligvis er på 60 uger.
Ansøgningsprocessen for at blive godkendt til nettoafregning er delt op i flere trin.
Første trin er at søge tilsagn om nettoafregning, inden projektet påbegyndes. I for-
bindelse med ansøgning om tilsagn om muligheden for nettoafregning ved Energi-
styrelsen skal anlægsejeren vælge en nettoafregningsgruppe. Der findes aktuelt
fem forskellige afregningsgrupper. Herefter etableres anlægget og nettilsluttes af
en elinstallatør, når der foreligger en anvisning fra netvirksomheden. Til sidst søges
der om endelig afgørelse hos Energistyrelsen.
Private anlægsejere med en overskudsproduktion vil være at finde i nettoafreg-
ningsgruppe 2 eller 4. Gruppe 2 er en timeafregning, som kendetegnes ved, at
eventuel overskudsproduktion kan lagres i op til en klokketime. Inden for den klok-
ketime kan anlægsejer forbruge strømmen. Er overskudsproduktionen ikke brugt i
den indeværende time, sælges den til elnettet. Gruppe 4 er en øjebliksafregning.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om en ventetid på op til 40 uger på Energistyrelsens godkendelse af privat produktion af solcellestrøm solgt til et elselskab, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1982701_0002.png
Det betyder, at strømmen skal forbruges i samme øjeblik, som det produceres.
Eventuel overskudsproduktion sælges til elnettet med det samme.
Baggrunden for den høje sagsbehandlingstid skyldes, at sagsbehandling af ansøg-
ning om endelig afgørelse på tilsagn til nettoafregning vedr. gruppe 2 og 4 i en
længere periode har været sat i bero, idet Energistyrelsen er ved at ændre praksis
for anlægsejere i gruppe 4, det vil sige anlægsejere, der ønsker øjebliksafregning.
Energistyrelsen vurderer, at anlægsejere, der ønsker øjebliksafregning ikke frem-
adrettet skal omfattes af proceduren for nettoafregning.
Energistyrelsen forventer at indføre en ny procedure for anlægsejere i gruppe 4,
således at disse fremadrettet, hverken skal søge om tilsagn om nettoafregning eller
endelig afgørelse på tilsagn til nettoafregning. Fremadrettet forventes disse an-
lægsejere alene at sikre sig, at deres anlæg er anmeldt til stamdataregistret. Der vil
således være tale om en væsentlig effektivisering af sagsbehandlingen for disse
anlægsejere.
Energistyrelsen skal oplyse om, at anlægsejere ikke opkræves beløb til dækning af
offentlige forpligtelser, mens deres ansøgning om nettoafregning er under behand-
ling hos Energistyrelsen. Når ansøgningen færdigbehandles sker godkendelsen til
nettoafregning med tilbagevirkende kraft, hvorfor anlægsejere, der måtte få afslag
på godkendelse, vil blive opkrævet for beløb til dækning af offentlige forpligtelser
med tilbagevirkende kraft, mens anlægsejere, der bliver godkendt, på tilsvarende
vis bliver godkendt med tilbagevirkende kraft. Der ses derfor ikke at være økonomi-
ske konsekvenser for anlægsejerne i forhold til dette. Dog kan det ikke afvises, at
enkelte anlægsejere for så vidt angår salg af overskudsproduktionen kan have lidt
et tab på grund Energistyrelsens sagsbehandlingstid, idet produktionselleverandø-
rer først køber overskydende el af anlægsejere, når de er godkendt til nettoafreg-
ning.
Da ansøgninger fra anlægsejere, der ønsker øjebliksafregning, udgør størstedelen
af de hidtil modtagne ansøgninger om endelig afgørelse på tilsagn til nettoafreg-
ning, forventes den nye procedure at føre til, at disse sager fremadrettet vil udgå af
denne portefølje, hvorefter sagsbehandlingstiden vil falde markant. Energistyrelsen
forventer således fremadrettet, at sagsbehandlingstiden for ansøgninger om afgø-
relse på tilsagn vil være på 6 uger.
Energistyrelsen forventer, at den nye procedure er effektueret i løbet af 1. halvår
2019.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2