Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1963089_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
5. november 2018
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets
samrådsspørgsmål nr. B (Alm. del) af 2. oktober 2018 stillet efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT) og Christian Poll (ALT)
Spørgsmål
Vil ministrene redegøre for deres refleksioner
og overvejelser om ”post-vækst
økonomi” på baggrund af et nyligt opråb fra
236 forskere om at gøre op med
BNP som den primære målestok for samfundsmæssig udvikling? Emnet har også
været sat dagsordenen af fem politiske grupper i Europa-Parlamentet til en konfe-
rence, som blev åbnet af konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Der henvi-
ses til debatindlægget i Politiken
den 17. september 2018: ”Over 200 forskere
i
opråb: Europa, det er på tide, at vi bliver uafhængige
af vækst”
(https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6702307/Europa-det-er-p%C3%A5-
tide-at-vi-bliver-uafh%C3%A6ngige-af-v%C3%A6kst) og materiale om konferen-
cen ”Post-Growth
2018 Conference, 18.-19. september
i Bruxelles”
(https://www.postgrowth2018.eu/).
Svar
Det talte ord er gældende.
Tak for spørgsmål B og C, som jeg har glædet mig til at besvare. Der er et vist
overlap mellem spørgsmålene, så jeg vil først starte med at kommentere ind-
lægget fra forskergruppen, for derefter i næste spørgsmål at vende mig mere
direkte imod, hvad vi rent faktisk gør i forhold til den grønne omstilling.
Det vil nok ikke overraske, at jeg hverken deler forskernes vurdering af betyd-
ningen af økonomisk vækst eller deres konkrete forslag, ligesom jeg er uenig i,
at de europæiske lande har et så ensidigt fokus på økonomisk vækst, og at vi
skulle være blinde overfor de udfordringer, der har ledsaget den økonomiske
fremgang og som jo i øvrigt også er globale udfordringer.
Som jeg læser forskergruppens indlæg er det først og fremmest en holdnings-
tilkendegivelse fremfor et forskningsbaseret bidrag. Artiklen indeholder mange
postulater, og jeg kan ikke komme ind på dem alle i første omgang. Lad mig
derfor blot forholde mig til den overordnede holdning i indlægget: At der er
en fundamental modsætning mellem økonomisk vækst og bæredygtighed. At
det er
”et
enten eller”. Den holdning deler jeg ikke.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af finansministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-18 om 'post-vækst økonomi' (samrådsspm. B og C), til finansministeren
Side 2 af 5
Det er ikke uden grund, at økonomisk vækst har været i centrum for diskussi-
onerne om vores samfundsudvikling i årtier.
Det skyldes helt enkelt, at økonomisk vækst har skabt meget stor fremgang i
levestandard og levevilkår for rigtigt mange mennesker. Det har først gjort sig
gældende i Europa og andre industrialiserede lande, men det har også i de se-
neste årtier spredt sig til store dele af verden fx meget store lande som Indien
og Kina.
Selvom der fortsat er betydelige forskelle mellem landene, så har der været tale
om meget store økonomiske fremskridt. Millioner af mennesker har løftet sig
ud af fattigdom og endnu flere har fået forbedrede levevilkår.
Der er da heller ikke nogen tvivl om, at denne fremgang har været ledsaget af
en stigende forurening og en tiltagende klimaudfordring.
Det er presserende udfordringer, der selvfølgelig er højt på den internationale
dagsorden og bl.a. afspejlet i FN’s 17 verdensmål
for bæredygtig udvikling.
Jeg synes, at det er meget sigende for forskernes tilgang
eller rettere holdning
til udfordringerne, at de skriver:
”Selv FN’s nye bæredygtighedsmål taler om økono-
misk vækst som et mål for alle lande uanset den fundamentale modsætning mellem vækst og
bæredygtighed”.
Den holdning deler jeg ikke. Der behøver ikke, at være en modsætning mellem
de to ting. Det er selvfølgelig klart, at hvis vi ikke tager nye teknologier i brug,
så vil udfordringerne tiltage med stigende økonomisk fremgang. Men det er jo
bl.a. i nye teknologier at løsningerne ligger.
Og helt lavpraktisk, hvad er det grundlæggende vi taler om, når forskerne,
ønsker et samfund uden økonomisk vækst?
Hvis vi ikke har økonomisk vækst vil beskæftigelsen falde og arbejdsløsheden
stige, fordi vi løbende har stigende produktivitet. Hertil kommer at vi med en
stigende befolkning globalt vil blive stadig flere til at deles om det samme.
Det forholder sig jo ikke sådan, som forskerne skriver, at nye teknologier
medfører
”afskedigelser af massevis af arbejdere”. Den teknologiske udvikling
vi hidtil har gennemløbet
har jo ikke samlet set skabt færre job
tværti-
mod. Den har været ledsaget af stigende beskæftigelse. Det skyldes helt grund-
læggende, at der ikke er et loft over, hvor høj beskæftigelsen kan blive. På sigt
er beskæftigelsen alene begrænset af arbejdsstyrkens størrelse.
En høj beskæftigelse er fundamentet for vores økonomier
både for den en-
keltes indkomst og for vores mulighed for at finansiere den offentlige service.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af finansministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-18 om 'post-vækst økonomi' (samrådsspm. B og C), til finansministeren
Side 3 af 5
Det forhold, at Danmark i dag har sunde offentlige finanser og et finanspoli-
tisk råderum, der blandt andet kan anvendes til nye tiltag og initiativer, skyldes
i høj grad, at vi de seneste årtier har gennemført arbejdsmarkeds- og struktur-
reformer.
Reformer, der har sikret, at langt flere er kommet i beskæftigelse og at ledig-
heden er nedbragt til et lavt niveau.
Uden disse reform ville de offentlige finanser være svækkede
og vi ville før
eller siden være tvunget til offentlige besparelser, stigende skatter eller en
kombination
og vi ville have langt vanskeligere ved at tage de initiativer, som
også er nødvendige i forhold til at skabe et mere bæredygtigt samfund.
Så blot for at opsummere
det er ikke
”et
enten eller”
det er
”et
både og”.
Økonomisk vækst og stigende beskæftigelse kommer ikke blot den enkelte til
gode. Det giver os også som samfund større frihedsgrader og bedre mulighe-
der for at håndtere de udfordring, der følger med den økonomiske fremgang.
Udfordringer, som Danmark vel at mærke løbende har søgt at håndtere.
Før sommer indgik vi et historisk bredt Energiforlig, der rækker mange år
frem, og seneste har regeringen fremsat et Klima- og Luftudspil bl.a. med et
ambitiøst mål om et Danmark uden benzin- og dieselbiler.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af finansministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-18 om 'post-vækst økonomi' (samrådsspm. B og C), til finansministeren
Side 4 af 5
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets
samrådsspørgsmål nr. C (Alm. del) af 12. oktober 2018 stillet efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT) og Christian Poll (ALT)
Spørgsmål
Hvad kan Danmark og EU gøre for at sikre, at ensidig fokus på kortsigtet øko-
nomisk BNP-vækst ikke undergraver den langsigtede udvikling i Danmark og EU,
hvor vi nu overskrider det forsvarlige råderum for menneskehedens aktiviteter på
planeten, samtidig med at der ikke er tegn på, at de økonomiske aktiviteter bliver
afkoblet fra ressourceforbruget eller forureningen i noget nær det påkrævede om-
fang?
Svar
Det talte ord er gældende.
Danmark er et af de absolut mest ambitiøse lande i verden når det kommer til
den grønne omstilling. Og det er vi vel at mærke samtidig med, at vi også har
fokus på at løfte væksten, så vi som samfund fælles bliver rigere.
Danmark er internationalt anerkendt som et foregangsland inden for energi og
klima, og det skal vi blive ved med at være. Men det er vigtigt at understrege,
at Danmark kun er et forgangsland, hvis den grønne omstilling beviseligt er
omkostningseffektiv og understøtter vækst, konkurrenceevne og beskæftigelse.
Ellers vil ingen ønske at følge vores eksempel.
Udgangspunkt for regeringen er derfor, at hensynet til danske arbejdspladser
og konkurrenceevne går hånd i hånd med hensynet til klima og miljø.
Samtidig er det vigtigt for regeringen indrette klimaindsatsen, så den er fleksi-
bel og robust i forhold til den økonomiske og teknologiske udvikling.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at regeringen både nationalt og internati-
onalt arbejder for at kunne indfri Paris-aftalens ambitiøse målsætninger.
Som en del af EU’s samlede klimapolitik har Danmark fx påtaget sig et reduk-
tionsmål på 39 pct. i 2030 uden for kvotesektoren. Det er et af de højeste mål i
EU, som samlet skal reducere i ikke-kvotesektoren med 30 pct. i forhold til
2005.
Det er således både ambitiøst set med nationale briller, men også ambitiøst set
med internationale briller. Og det bidrager til det fælles reduktionsmål for
EU’s samlede drivhusgasudledninger som er meldt ind til Paris-aftalen –
nem-
lig en reduktion på 40 pct. i 2030 set i forhold til 1990.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om oversendelse af finansministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-18 om 'post-vækst økonomi' (samrådsspm. B og C), til finansministeren
Side 5 af 5
Senest har regeringen sammen med alle folketingets partier med energiaftalen
vist, hvordan vi også på energiområdet er parate til at gå forrest i kampen mod
klimaudfordringerne.
Med energiaftalen forventer vi at få en andel af vedvarende energi i elforbruget
på over 100 pct. i 2030 og, at mindst 90 pct. af fjernvarmebruget er baseret på
andre energiformer end kul, olie og gas i 2030.
Samtidig tager vi med aftalen vigtige skridt mod en rent markedsdrevet grøn
energisektor, hvor øget konkurrence skal sikre, at markedet leverer de bedste
og mest attraktive løsninger for den grønne omstilling til gavn for forbrugere
og samfund.
Det er også værd at fremhæve, at det danske energiforbrug faktisk har ligget
relativt stabilt siden 1980’erne, mens væksten i perioden har været betydelig.
Man kan således sige, at vi i Danmark har afkoblet energiforbruget fra væk-
sten. Det skal bl.a. ses i lyset af, at energieffektiviteten er steget markant. Sam-
tidig er sammensætningen af energiforbruget ændret betydeligt, idet vedvaren-
de energi nu udgør ca. 39 pct. og at vi i 2030 sigter efter 55 pct.
Også udledningen af drivhusgasser er afkoblet fra væksten. Men det er ikke
nok at afkoble, vi skal også reducere. Med Regeringens Klima- og Luftudspil
er Danmark godt på vej mod at opfylde sit klimamål i EU i 2030 for ikke-
kvotebelagte udledninger.
Der er for mig at se ingen modstrid mellem at føre en ansvarlig økonomisk
politik og at have ambitiøse mål for den grønne omstilling. Det er tværtimod
en nødvendighed med holdbar økonomisk vækst for at have en holdbar grøn
omstilling.
Tak for ordet.