Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1968938_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. november 2018
J nr.
2018-3620
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 30. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 48 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 48
Af artiklen i Ingeniøren.dk den 24. oktober 2018: ”Ny lov vil fjerne pligt til at bruge
fjernvarme: ”Den grønne omstilling vil gå i stå øjeblikkeligt”” fremgår, at et udkast til
forslag om ny lov om varmeforsyning (udkast til lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning (Ophævelse af adgangen til at pålægge ny
tilslutningspligt og indregning af overskud for varmepumper, m.v.), jf. EFK alm. del
bilag 375 (2017-18), der vil ophæve muligheden for at indføre ny tilslutningspligt i
nye og eksisterende bebyggelser, vil betyde, at der ikke længere kan søges om lån
i Kommunekredit eller med kommunegaranti. Vil ministeren i den sammenhæng
oplyse, om det er et krav for at opnå finansiering gennem Kommunekredit eller med
kommunegaranti, at der anvendes tilslutningspligt i et givent fjernvarmeprojekt?
Svar
KommuneKredit yder i dag lån til bl.a. forsyningsselskaber, hvis en kommune stiller
garanti for lånet. KommuneKredit er reguleret i lov om kreditforeningen af kommu-
ner og regioner i Danmark (KommuneKreditloven). Det fremgår af lovens § 2, at
KommuneKredit kan yde lån til bl.a. forsyningsselskaber under betingelse af, at det
er til kommunale formål, og en eller flere kommuner stiller garanti for lånet.
Kommunernes adgang til at stille garanti for lån til kollektiv varmeforsyning er regu-
leret i varmeforsyningslovens § 2 d, hvor det fremgår, at kommuner kan stille ga-
ranti for lån, hvis det er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
KommuneKredit skal foretage en konkret statsstøtteretlig vurdering af det enkelte
lån, herunder af konkurrencesituationen på det marked, som låntager opererer på.
Kommunen, der stiller garanti for lånet, skal ligeledes foretage en statsstøtteretlig
vurdering af den enkelte garantistillelse.
KommuneKredit har ydet lån til varmeforsyninger, hvor der ikke har været pålagt
tilslutnings- og forblivelsespligt. Tilslutnings- og forblivelsespligt kan således ikke
have været en afgørende forudsætning for KommuneKredits vurdering af Kommu-
neKredits adgang til at yde lån inden for rammerne af EU's statsstøtteregler.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2810
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om det er et krav for at opnå finansiering gennem Kommunekredit eller med kommunegaranti, at der anvendes tilslutningspligt i et givent fjernvarmeprojekt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1968938_0002.png
Dertil kommer, at KommuneKredit i deres høringssvar i forbindelse med høringen
over lovforslaget om ophævelse af kommunernes mulighed for at pålægge ny til-
slutnings- og forblivelsespligt, anfører, at lovforslaget om ophævelse af adgangen
til at pålægge nye forbrugerbindinger ikke i sig selv ændrer på, at investeringer i
kollektive varmeforsyningsanlæg udgør en offentlig opgave, som KommuneKredit
kan yde finansiering til.
På den baggrund er det forventningen, at lovforslaget om ophævelse af kommu-
nernes adgang til at pålægge tilslutnings- og forblivelsespligt til kollektiv varmefor-
syning i områder, som i dag ikke er pålagt sådanne forpligtelser, ikke i sig selv vil
ændre på KommuneKredits
praksis
for at yde lån til kollektiv varmeforsyning.
Det skyldes bl.a., at lovforslaget alene ophæver kommunernes adgang til at på-
lægge tilslutnings- og forblivelsespligt i områder, der i dag ikke er omfattet af disse
pligter. Lovforslaget har således alene et fremadrettet sigte, mens eksisterende
forpligtelser ikke ophæves, hvorfor eksisterende investeringer ikke berøres. Hvor-
vidt KommuneKredits praksis er i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler,
kan dog i sidste ende alene vurderes af EU-Kommissionen og EU-Domstolen.
Lovforslaget ændrer heller ikke på kommunernes adgang til at stille garanti for lån,
uanset om det er lån i KommuneKredit eller i den private sektor.
Varmeforsyningsloven indeholder regler, som regulerer kommunernes involvering i
kollektiv varmeforsyning, herunder kommunernes adgang til at stille kommunal
garanti for lån, og lovforslaget ændrer ikke på disse regler. Varmeforsyningsloven
regulerer derimod ikke hverken selve låntagningen, hvor lånene kan optages eller
KommuneKredit. KommuneKreditloven indeholder reglerne for KommuneKredits
udlånsvirksomhed.
Desuden skal KommuneKredit som nævnt foretage en statsstøtteretlig vurdering i
forbindelse med hvert enkelt udlån. Så selvom det er vurderingen, at lovforslaget
ikke i sig selv ændrer på KommuneKredits praksis, kan det ikke beskrives i be-
mærkningerne, at KommuneKredit fortsat kan låne ud til fjernvarmeinvesteringer,
da der kan være særlige forhold, som gør sig gældende i forbindelse med det en-
kelte lån.
Der pågår som led i regeringens forsyningsstrategi fra 2016 et arbejde med at fore-
tage en mere eksplicit afgrænsning af konkurrenceudsatte og kommercielle aktivi-
teter, så det tydeliggøres, at der ikke kan stilles subsidierede kommunegarantier
eller gives mulighed for kommunal låneoptagelse for sådanne aktiviteter på vilkår,
der er bedre end de vilkår, som en kommerciel investor ville acceptere på mar-
kedsvilkår. KL og KommuneKredit bliver løbende på møder inddraget i dette arbej-
de og er blevet orienteret om status.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om det er et krav for at opnå finansiering gennem Kommunekredit eller med kommunegaranti, at der anvendes tilslutningspligt i et givent fjernvarmeprojekt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1968938_0003.png
Når der foreligger nærmere afklaring af Udvalgets arbejde på fjernvarmeområdet,
vil dette desuden indgå i den igangværende analyse om bl.a. ophævelse af eksiste-
rende forbrugerbindinger, som Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har igang-
sat som opfølgning på energiaftalen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3