Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1974995_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2018
J nr.
2018-3489
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 26. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 43 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Brosbøl (S).
Spørgsmål 43
Ministeren bedes redegøre for reglerne og taksterne for tilslutning af kloak- og
vandforsyning, samt at give en vurdering af om han/ministeren finder det hensigts-
mæssigt at ændre gældende regler så at der differentieres i prisen på tilslutnings-
og vandafledningsbidrag mellem parcelhuse og installationer til fritidsmål såsom
sheltere og skovhytter.
Svar
I forhold til den første del af spørgsmålet, så har jeg bedt Energistyrelsen redegøre
for nuværende regler for takster og tilslutning til kloak- og vandforsyning. De har
oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”En
forudsætning for, at en shelterplads eller en skovhytte kan blive tilsluttet til et
drikkevands- eller spildevandsselskab er, at ejendommen ligger indenfor drikke-
vands- eller spildevandsselskabets forsyningsområde. Der findes andre løsninger
for afledning af spildevand end kloakering, eksempelvis tømningsordninger eller
individuelle renseløsninger. I nogle tilfælde kan det være hensigtsmæssigt at over-
veje sådanne alternative løsninger. Reguleringen af mulighederne for tilslutning til
et vandselskab hører under Miljø- og Fødevareministeriet.
I reglerne for betaling til vandselskaberne er udgangspunktet for fastsættelse af
tilslutningsbidrag, for både spildevand og drikkevand, primært et solidaritetsprincip,
hvor alle betaler samme pris for tilslutning af sammenlignelige ejendomme. Et for-
mål med betalingsreglerne for både drikkevand og spildevand er desuden princip-
pet om omkostningsdækning, og drikkevands- og spildevandsselskaberne er om-
fattet af hvile-i-sig-selv princippet. Hvis nogle vandforbrugere, for eksempel sheltere
og skovhytter, ikke betaler for de omkostninger, som reelt er forbundet med tilslut-
ningen af ejendommene, vil de resterende omkostninger derfor blive overvæltet på
andre vandforbrugere, hvorved deres takster bliver større.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om reglerne og taksterne for at tilslutte sig kloak- og vandforsyning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1974995_0002.png
På nogle punkter er der forskelle i betalingen afhængigt af, om det drejer sig om
drikkevandsbetaling eller spildevandsbetaling.
På drikkevandsområdet er det drikkevandselskabet, der fastsætter tilslutningsbi-
dragets størrelse. Takster for vandforsyning, herunder tilslutningsbidrag, godken-
des årligt af kommunalbestyrelsen.
På spildevandsområdet er betalingen for tilslutning til kloaknet overvejende fastlagt
i loven og er som udgangspunkt differentieret mellem bolig, erhverv i byzone og
erhverv i landzone. For ejendomme, hvor der udelukkende er boliger, skelnes der i
nuværende regulering mellem antallet af boligenheder, men ikke mellem forskellige
boligtyper, herunder hvorvidt en bolig er et parcelhus, sommerhus eller en skovhyt-
te.
Vandselskaber kan i særlige tilfælde indføre differentierede takster, når det kan
begrundes sagligt og objektivt. Differentierede takster kan ikke indføres med hen-
syn til bestemte forbrugerkategorier, eksempelvis af sociale hensyn.”
På den baggrund er det min opfattelse, at det er godt at fastholde et udgangspunkt
om, at de forbrugere, der er årsag til en omkostning, også er de samme, som skal
bære omkostningen. Hensynet er at sikre, at reguleringen ikke favoriserer særlige
forbrugergrupper på bekostning af forsyningens andre forbrugere.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2