Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1972831_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. november 2018
J nr.
2017-640
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 24. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 42 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål 42
Vil ministeren kommentere forslaget i artiklen i Finans.dk den 16. oktober 2018:
”Efter mislykket indgreb mod rentefinte: Her skal ministeren sætte ind”, hvor
det
foreslås at lovgive om, hvad pengene fra forrentning af indskudskapital kan bruges
til?
Svar
Med stemmeaftalen af 2. juni 2017 om økonomisk regulering af fjernvarmesekto-
ren, blev det besluttet at indføre nye, midlertidige regler for alle fremtidige ansøg-
ninger om forrentning af indskudskapital.
Indledningsvist vil jeg gerne minde om, at vi i foråret 2017 undersøgte, om det var
muligt at gribe ind overfor allerede indsendte forrentningsansøgninger. Den juridi-
ske vurdering fra Justitsministeriet, Kammeradvokaten og Energistyrelsen var, at et
indgreb, der annullerede allerede indsendte ansøgninger, og dermed afskærer
selskabernes fra at få forrentning, vil have ekspropriativ karakter. De ansøgninger,
der er indsendt til Forsyningstilsynet, inden de nye midlertidige regler trådte i kraft,
skal derfor behandles efter de oprindelige regler om forrentning af indskudskapital.
De nye forrentningsregler, som vi indførte i foråret 2017, betyder, at selskaberne
fremadrettet alene kan få en forrentning af indskudskapital, der er anvendes aktivt i
selskabet til investeringer eller drift. De nye regler indebærer, at indskudskapital,
der indgår i finansieringen af selskabets investeringer og drift, reducerer selskabets
behov for lånefinansiering og dermed reducerer selskabets renteomkostninger.
Anvendt indskudskapital træder således i stedet for lånekapital og kommer dermed
forbrugerne til gode.
I forbindelse med udarbejdelsen af løsningerne blev det overvejet, om det var hen-
sigtsmæssigt at etablere en afskærmning for anvendelsen af forrentningsmidler i
fjernvarmesektoren.
Der var en række grunde til, at en sådan afskærmning ikke blev gennemført.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om kommentarer til forslaget i artiklen i Finans.dk den 16/10-18: Efter mislykket indgreb mod rentefinte: Her skal ministeren sætte ind, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1972831_0002.png
Den primære årsag var, at det var - og er - vurderingen, at en afskærmning næppe
ville afholde selskaberne fra at opkræve forrentningen hos forbrugerne.
Dernæst vil en afskærmning til fjernvarmesektoren kunne medføre en risiko for, at
selskaberne vil henføre forrentningsmidlerne til egenkapital og dermed polstre sig
for at kunne absorbere kommende effektiviseringskrav frem for at gennemføre ef-
fektiviseringer. Alternativt vil en afskærmning medføre en risiko for overinvesterin-
ger i fjernvarmesektoren, hvilket potentielt vil kunne føre til højere initiale indtægts-
rammer i den kommende regulering.
Dertil kommer, at det vil kunne have administrative omkostninger for selskaberne at
indføre en afskærmning, ligesom det ikke kan afvises, at selskaber, herunder
kommercielle selskaber, har disponeret forrentningsmidlerne til andre forsynings-
områder i tiltro til den gældende lovgivning.
Endvidere vil en afskærmning kunne forhindre multiforsyningskoncerner i at ind-
skyde ny kapital i fjernvarmeselskaber, hvis behovet opstår, og det vil forhindre en
hensigtsmæssig anbringelse af kapital i multiforsyningsselskaber ud fra, hvor inve-
steringsbehovet er størst.
Slutteligt kan det ikke udelukkes, at en fuldstændig afskaffelse af muligheden for, at
udtage en rimelig og markedsbaseret forrentning fra fjernvarmeselskaberne, kan
medføre, at der kan opstå visse statsstøtteretlige og konkurrenceretlige udfordrin-
ger.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2