Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1963049_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. november 2018
J nr.
2018-3270
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 5. oktober 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 4 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål 4
Vil ministeren
i forlængelse af EFK alm. del
svar på spm. 242 (2017-18)
ud-
dybe Ankestyrelsens rolle som tilsynsførende myndighed for kommunale gen-
brugsbutikker,
herunder, hvad ministeren mener, det ”aktive tilsyn”, som ministeren
ser som centralt, bør omfatte?
Svar
Jeg besvarede den 27. september EFK alm. del spm. 242. Det er anført i svaret, at
tilsynet med de kommunale genbrugsbutikker føres af Ankestyrelsen. Jeg har ind-
hentet et bidrag til besvarelsen fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som oplyser
følgende vedr. Ankestyrelsens rolle som tilsynsmyndighed:
”Det almindelige tilsyn med kommuner og regioner varetages af Ankestyrelsen med
Økonomi- og Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed.
Det kommunale og regionale tilsyn er et retligt tilsyn, som fører tilsyn med, at kom-
muner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder.
Det kommunale og regionale tilsyn kan ikke tage stilling til, om kommuners og regi-
oners dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller til spørgsmål om
skønsudøvelse, så længe skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i
lovgivningen.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsyns-
sag som led i det kommunale og regionale tilsyn.
Det kommunale og regionale tilsyn omfatter ikke sager eller spørgsmål, som særli-
ge klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage eller har taget stilling til.
Ankestyrelsens tilsyn med en kommune kan aktiveres blandt andet på baggrund af
en klage fra en virksomhed. Ankestyrelsen fører som anført ovenfor tilsyn med, om
kommunerne overholder lovgivningen, men der er ikke tale om et tilsyn rettet sy-
stematisk mod kommunale genbrugsbutikker, herunder prissætning i kommunale
genbrugsbutikker.”
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om uddybelse af Ankestyrelsens rolle som tilsynsførende myndighed for kommunale genbrugsbutikker, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1963049_0002.png
Det følger heraf, at der i den nuværende lovgivning ikke er lagt op til et aktivt tilsyn.
Det er imidlertid en væsentlig del af regeringens politik at arbejde for bedre vilkår
for erhvervslivet. Derfor har regeringen igangsat et arbejde vedrørende fair og lige
konkurrence for at sikre, at konkurrence mellem offentlig og privat erhvervsaktivitet
sker på fair og lige vilkår.
Regeringen og S, DF og RV indgik som led i dette arbejde en bred aftale om fair og
lige konkurrence: ”Delaftale
om fair og lige konkurrence mellem offentlige og priva-
te aktører af 5. april 2018.”
I aftalen er der bl.a. initiativer vedrørende fair prissæt-
ning ved offentlig erhvervsaktivitet, klarere regler for kontrolbud og en principaftale
om en ny klagemyndighed for offentlig erhvervsaktivitet.
Regeringen vil, blandt andet på baggrund af arbejdet med
fair og lige konkurrence,
overveje modeller for at sikre fair konkurrence mellem kommunale og private gen-
brugsbutikker.
Det skal ses ift., at staten i andre dele af forsyningssektoren netop fører et aktivt
tilsyn med markedsmæssigheden af de handler, der finder sted mellem monopol-
delene og de konkurrenceudsatte dele af sektorerne. Det aktive tilsyn skyldes, at
der i forsyningssektoren
i lighed med den kommunale genbrugssektor - er risiko
for krydssubsidiering mellem monopoler og de konkurrenceudsatte dele af sekto-
ren. Det aktive tilsyn er blandt andet baseret på løbende analyser og stikprøvekon-
trol, og tilsynsmyndighederne har udvidede muligheder for at stille krav til selska-
bernes indberetninger om deres økonomiske aktiviteter.
Med
Forsyningsstrategien
har regeringen samtidig foreslået, at tilsynet med forsy-
ningssektorerne styrkes yderligere, herunder at tilsynet har tilstrækkelige ressour-
cer, fuld adgang til information fra selskaberne, effektive sanktionsmuligheder samt
mulighed for at justere de tekniske dele af reguleringen indenfor en lovfastsat poli-
tisk ramme. Det styrkede tilsyn med sektoren skal understøtte fair konkurrence,
lave priser og en mere omkostningseffektiv grøn omstilling.
I forlængelse af ovenstående indgår det løbende i mine overvejelser, om tilsynet
med affalds- og genbrugsmarkedet lever op til principperne i
Forsyningsstrategien,
herunder om der, enten som et alternativ eller supplement, til den kommende kla-
gemyndighed, er behov for at føre et aktivt økonomisk tilsyn med affalds- og gen-
brugssektoren svarende til de øvrige forsyningsområder.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2