Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1967761_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19
EFK Alm.del endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. november 2018
J nr.
2018-3604
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 12. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 17 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 17
Vil ministeren oplyse, hvilke forudsætninger der ligger til grund for, at regeringen i
sit klima-
og luftudspil ”Sammen om en grønnere fremtid” skriver: ”Målet om stop
for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030 betyder, at der i 2030 kan være over
én million elbiler, plug-in
hybridbiler eller tilsvarende grønne biler i Danmark”? Og i
forlængelse heraf uddybe, hvor mange grønne biler der ifølge regeringen kan
komme med samme forudsætninger, hvis ingen af initiativerne i regeringens udspil
gennemføres?
Svar
Vurderingen af effekten af målsætninger for elbiler og plug-in hybridbiler er baseret
på en tilpasning af fremskrivningen af salget af elbiler og plug-in hybridbiler fra
Energistyrelsens Basisfremskrivning 2018 (BF18). I BF18 er salget af elbiler og
plug-in hybridbiler fremskrevet fra dagens niveau på baggrund af pris- og teknologi-
fremskrivningen og under antagelse om uændrede politiske rammer. Under disse
antagelser forventes salgsandelen af elbiler og plug-in hybridbiler at følge en s-
kurve og i 2030 være ca. 22 pct. af nybilsalget, hvilket giver eller omkring 250.000-
300.000 nyregistrerede elbiler og plug-in hybridbiler i perioden 2019-2030.
De 250.000-300.000 elbiler og plug-in hybridbiler i 2030 skal ses i lyset af, at bil-
parken for personbiler i dag er ca. 2,6 mio. biler. Med varebiler er bilparken på sam-
let set knap 3 mio. biler.
Det er regeringens målsætning, at der i 2030 ikke længere nyregistreres konventi-
onelle benzin- og dieselbiler i Danmark. Hvis alle nyregistrerede biler i 2030 skal
være elbiler og plug-in hybridbiler, skal nybilsalget af disse være 4,5 gange højere i
2030 end forudsat i BF18. Der er på baggrund af dette lavet en beregningsteknisk
fremskrivning, hvor salget i basisfremskrivningen i de enkelte år er tvunget op på et
niveau, så nybilsalget af lavemissionsbiler i 2030 ender på 100 pct. (dvs. at salget i
de enkelte år er opskaleret med en faktor 4,5). For at få en nogenlunde jævn stig-
ning i salget af lavemissionsbiler forøges salget i basisfremskrivningen med samme
faktor i alle år bortset fra de førstkommende år. For årene 2019 og 2020 antages
salget at være lig det i BF18 antagne tillagt mersalget som følge af regeringens
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvor mange ekstra elbiler, der estimeres at komme ekstra på vejene frem mod 2030, hvis klimaudspillets tiltag gennemføres, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1967761_0002.png
Klima- og luftudspil.
Derefter er skaleringen indfaset med en tredjedel om året i
perioden 2021-2023.
På baggrund af disse forudsætninger er det estimeret, at der i den samlede bilpark
vil være over 1 million elbiler og plug-in hybridbiler i 2030. Metoden til at estimere
effekten af målsætningerne er behæftet med betydelig usikkerhed, og skal ses som
en illustration af den potentielle effekt af et muligt forløb frem mod 100 pct. elbiler
og plug-in hybridbiler i nybilssalget i 2030. Den væsentlige usikkerhed skyldes i høj
grad ukendte faktorer, herunder bl.a. den fremtidige teknologiske udvikling for la-
vemissionsbiler og husholdningernes og erhvervenes betalingsvillighed for at få
mere klimavenlige biler.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2