Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2050769_0001.png
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del endeligt svar på spørgsmål 321
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. september 2018
J nr.
2018-2831
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 28. august 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 321 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 321
Hvor mange elforbindelser mellem det europæiske fastland og Storbritannien plan-
lægges der, og i hvilket omfang er forbindelserne
ud over den planlagte Viking
Link
med i de økonomiske vurderinger af Viking Link i henholdsvis Energinets og
National Grids beslutningsgrundlag?
Svar
Jeg har indhentet svarbidrag fra Energinet, som jeg kan henholde mig til.
”Energiinfrastrukturprojekter
gennemgår mange stadier undervejs i planlægnings-
processen, hvor modenheden gradvis udvikles. Planlægningsprocessen spænder
over meget tidlige undersøgelser og overvejelser til grundige analyser til brug for
investeringsbeslutninger.
Der er på nuværende tidspunkt truffet endelig investeringsbeslutning om at etablere
4,4 GW ekstra kapacitet mellem Storbritannien og det europæiske fastland. Kapaci-
teten fordeler sig på fire elforbindelser, heraf to til Frankrig med en samlet kapacitet
på 2 GW, en til Belgien (1 GW) og en til Norge (1,4 GW).
Ofgem, som er Storbritanniens regulator for gas- og elmarkeder, angiver på deres
hjemmeside herudover to elforbindelser med en samlet kapacitet på 2,8 GW i de-
res oversigt over fremtidige elforbindelser mellem Storbritannien og det europæiske
fastland. Den ene er Viking Link (1,4 GW) og den anden er endnu en forbindelse til
Frankrig (1,4 GW).
Det fremgår endvidere af en tiårsplan (Ten Year Network Development Plan 2018,
TYNDP) fra den europæiske sammenslutning af el-transmissionsselskaber,
ENTSO-E, at der er indledt planlægning af yderligere 4,2 GW kapacitet mellem
Storbritannien og det europæiske fastland. Det drejer sig om endnu en forbindelse
til Frankrig (1,4 GW), endnu en forbindelse til Norge (1,4 GW) og en til Tyskland
(1,4 GW). Kriteriet for at disse projekter optræder i tiårsplanen er, at den nationale
godkendelsesproces er påbegyndt, og at den forventede idriftsættelsesdato er se-
nest med udgangen af 2027.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om en præcisering af forskellen i de forudsætninger, der indgår i hhv. Energinet og Entso-e’s beregning af værdien af prisforskellen på strømmen i England og på kontinentet, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2050769_0002.png
I Energinets business case for Viking Link indgår eksisterende forbindelser til
Frankrig og Holland på i alt 3 GW samt de projekter, der er truffet investeringsbe-
slutning om at etablere på 4,4 GW. Derudover er der i business casen regnet føl-
somheder på to mulige forbindelser. Den ene er til Norge (1,4 GW) og den anden
er til Tyskland (2 GW).
National Grids business case for Viking Link er fortrolig. Derfor kender Energinet
ikke National Grids præcise antagelser om elforbindelser mellem det europæiske
fastland og Storbritannien.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2