Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2048188_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. april 2019
J nr.
2019-1401
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. april 2019 stillet mig følgende
spørgsmål EFK alm. del 271, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 271
Mener ministeren, det er i overensstemmelse med EU-retten politisk at påtvinge en
åbning af bredbåndsnettet
som medlem af Folketinget for Socialdemokratiet Ka-
rin
Gaardsted har fremført i artiklen i IT Watch den 27. marts 2019: ”S vender på en
tallerken:
Vil tvinge fiberselskaber til at åbne deres net” –
uden der forinden er fore-
taget en uvildig markeds- og konkurrenceundersøgelse, der påviser behovet?
Svar
Regulering eller tvangsåbning af et bredbåndsnet er en kompliceret opgave, hvor
der er en lang række hensyn, der skal iagttages. En åbning af et net kan styrke
konkurrencen og forbrugernes valgmuligheder, men kan også påvirke investerings-
incitamenterne negativt.
Hertil kommer at den sektorspecifikke konkurrenceregulering af telemarkedet på de
fleste punkter er totalharmoniseret på tværs af EU. Medlemsstaterne må således
som udgangspunkt ikke gøre, hverken mere eller mindre i forhold til åbning af ud-
byderes net, end hvad der fremgår af de relevante direktiver.
På baggrund af EU-reglerne og kompleksiteten forbundet med en tvangsåbning af
et net, varetages området af uafhængige myndigheder, der foretager vurderingen
af, hvornår der er basis for at åbne et net. En eventuel tvangsåbning af bredbånds-
nettet er således ikke en politisk beslutning. Det er dog en politisk opgave at sikre,
at den nationale tilsynsmyndighed har de rigtige værktøjer til at gribe ind, når kon-
kurrencesituationen tilsiger det.
Jeg har desuden oversendt spørgsmålet i forhold til indholdet af kravene i EU-
reglerne til Energistyrelsen. Energistyrelsen har oplyst følgende, hvilket jeg henhol-
der mig til:
"Udgangspunktet for den sektorspecifikke konkurrenceregulering er, at en national
tilsynsmyndighed gennemfører markedsundersøgelser på relevante delmarkeder.
Hvis der kan konstateres konkurrenceproblemer på et delmarked, skal den nationa-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2810
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med EU-retten politisk at påtvinge en åbning af bredbåndsnettet, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2048188_0002.png
le tilsynsmyndighed udpege én eller flere udbydere med en stærk markedsposition.
Den nationale tilsynsmyndighed har herefter mulighed for blandt andet at åbne
disse udbyderes net, hvis det er nødvendigt for at sikre konkurrencen.
I Danmark er Erhvervsstyrelsen national tilsynsmyndighed med ansvar for at gen-
nemføre markedsundersøgelser. Den nationale tilsynsmyndighed er politisk uaf-
hængig og kan ikke modtage tjenesteordrer om, hvilke net eller hvilke udbydere,
der skal reguleres. Det afgøres alene af myndigheden selv på baggrund af juridiske
og økonomiske kriterier og vurderinger.
Ved den nylige revision af teledirektiverne blev mulighederne for at gribe ind over-
for andre udbydere end udbydere med en stærk markedsposition revideret.
EU-reglerne giver en begrænset fleksibilitet til at tilpasse reguleringen til danske
forhold. De reviderede EU-regler, der giver mulighed for at pålægge andre udbyde-
re end dem med en stærk markedsposition at åbne deres net, kan være relevante
for løsningen af fremtidige problemstillinger med lokale og regionale monopoler i
Danmark. Reglerne skal implementeres i Danmark senest i december 2020.
Et sådant værktøj kan, som enhver anden åbning af et bredbåndsnet, styrke kon-
kurrencen og forbrugernes valgmuligheder, men kan også påvirke investeringsinci-
tamenterne negativt. For at belyse problemstillingerne frem mod implementeringen
har regeringen nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne i det
reviderede teledirektiv.
Det vil også med det nye værktøj være den uafhængige nationale tilsynsmyndighed
Erhvervsstyrelsen
der konkret skal tage stilling til, om et net skal åbnes."
Det forventes, at arbejdsgruppen afgiver sine anbefalinger i slutningen af 2019.
Anbefalingerne vil blive drøftet med forligskredsen i starten af 2020. Anbefalingerne
kan indarbejdes i lovgivning i 2020.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2