Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2045955_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. april 2019
J nr.
2019-1373
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 18. marts 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål 265 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 265
I Klimarådets rapport ’Status for Danmarks klimamålsætninger og
-forpligtelser,
november
2018’ anbefales det at ligestille el i vejtransportens
ticketsystem, der i
dag kun omfatter flydende og gasformige energiformer. I rapporten påpeges (side
14): ”Hvis man inkluderede
el til elbiler i et generelt krav om en bestemt andel ved-
varende energi i transporten, ville det være muligt at generere tickets og på den
måde potentielt gøre det billigere at opfylde forpligtelsen i transporten i 2020 ved, at
disse tickets kunne erstatte dyrere former for vedvarende energi. På den måde
sikrer man sig, at den billigste form for vedvarende energi til transport vil blive be-
nyttet”. Vil ministeren redegøre for provenueffekten
ved en inklusion af el i vej-
transportens ticketsystem for henholdsvis 2019 og 2020 under betingelse af et
iblandingskrav på 5,75 pct. i 2019 og 8 pct. i 2020?
Svar
Lov om bæredygtige biobrændstoffer stiller krav om, at leverandører af benzin,
diesel og gas til transportsektoren (vej og bane), skal sikre iblanding af gennemsnit-
ligt 5,75 pct. biobrændstoffer i brændstoffet. Loven giver mulighed for, at flere leve-
randører kan gå sammen om at opfylde iblandingskravet for biobrændstoffer. Dette
er af branchen blevet omsat til et ticketsystem, der kan udligne overskud og under-
skud i forhold til opfyldelsen af iblandingskravet. Der er således ikke direkte lovgivet
om ticketsystemet.
VE-el anvendt både på vej og bane er i sagens natur ikke omfattet af et iblandings-
krav, der er rettet mod leverandører af diesel, benzin og gas til transport, med hen-
blik på at sikre en bestemt anvendelse af biobrændstoffer.
Det af regeringen foreslåede iblandingskrav på 8 pct. er kalibreret efter, at VE-el
anvendt i tog og køretøjer giver et betydeligt bidrag til opfyldelsen af VE-målet i
2020. Derfor er iblandingskravet på 8 pct. (og ikke 10 pct.).
Det vil teoretisk set være muligt, at lade VE-el indgå i opfyldelsen af et iblandings-
krav for biobrændstoffer. Dette vil dog fordre, at iblandingskravet øges tilsvarende,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om provenueffekten ved en inklusion af el i vejtransportens ticketsystem for hhv. 2019 og 2020 under betingelse af et iblandingskrav på 5,75 pct. i 2019 og 8 pct. i 2020, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2045955_0002.png
således at det kommer til at omfatte den fulde opfyldelse af VE-direktivets krav, om
10 pct. vedvarende energi i transportsektoren.
Det er således alene, hvis tiltaget i sig selv leder til øget anvendelse af VE-el i
transportsektoren, at anvendelsen af biobrændstoffer kan reduceres. Øget anven-
delse af VE-el, kan f.eks. ske ved øget VE-andel i elforsyningen eller ved et øget
antal elbiler ud over det, der følger af energifremskrivningen.
Der skal således være tale om nye bidrag, før der vil være en effekt. Dette vil imid-
lertid medføre omkostninger, der er betydeligt større end de omkostninger, der er
forbundet med køb og salg af VE-el tickets. F.eks. vil et øget salg af elbiler give et
statsligt provenutab, da registreringsafgiften for en elbil er markant lavere end for
konventionelle biler.
Hvis tiltaget ikke leder til nye VE-el bidrag, vil omkostningerne alene være knyttet til
handlen med VE-el tickets. Da denne ikke giver anledning til en nettoeffekt, vil dis-
se omkostninger udgøre en merpris for samme effekt.
Der vil derudover være en usikkerhed knyttet til opgørelsen af og handlen med
bidrag fra VE-el, som kan medføre, at olieselskaberne vælger at øge anvendelsen
af biobrændstoffer frem for at erhverve bidrag fra VE-el. I så fald vil der være tale
om en ganske betydelig fordyrelse samt en overopfyldelse af VE-direktivets krav.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2