Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. april 2019
J nr.
2019-1373
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 18. marts 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål 265 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 265
I Klimarådets rapport ’Status for Danmarks klimamålsætninger og
-forpligtelser,
november
2018’ anbefales det at ligestille el i vejtransportens
ticketsystem, der i
dag kun omfatter flydende og gasformige energiformer. I rapporten påpeges (side
14): ”Hvis man inkluderede
el til elbiler i et generelt krav om en bestemt andel ved-
varende energi i transporten, ville det være muligt at generere tickets og på den
måde potentielt gøre det billigere at opfylde forpligtelsen i transporten i 2020 ved, at
disse tickets kunne erstatte dyrere former for vedvarende energi. På den måde
sikrer man sig, at den billigste form for vedvarende energi til transport vil blive be-
nyttet”. Vil ministeren redegøre for provenueffekten
ved en inklusion af el i vej-
transportens ticketsystem for henholdsvis 2019 og 2020 under betingelse af et
iblandingskrav på 5,75 pct. i 2019 og 8 pct. i 2020?
Svar
Lov om bæredygtige biobrændstoffer stiller krav om, at leverandører af benzin,
diesel og gas til transportsektoren (vej og bane), skal sikre iblanding af gennemsnit-
ligt 5,75 pct. biobrændstoffer i brændstoffet. Loven giver mulighed for, at flere leve-
randører kan gå sammen om at opfylde iblandingskravet for biobrændstoffer. Dette
er af branchen blevet omsat til et ticketsystem, der kan udligne overskud og under-
skud i forhold til opfyldelsen af iblandingskravet. Der er således ikke direkte lovgivet
om ticketsystemet.
VE-el anvendt både på vej og bane er i sagens natur ikke omfattet af et iblandings-
krav, der er rettet mod leverandører af diesel, benzin og gas til transport, med hen-
blik på at sikre en bestemt anvendelse af biobrændstoffer.
Det af regeringen foreslåede iblandingskrav på 8 pct. er kalibreret efter, at VE-el
anvendt i tog og køretøjer giver et betydeligt bidrag til opfyldelsen af VE-målet i
2020. Derfor er iblandingskravet på 8 pct. (og ikke 10 pct.).
Det vil teoretisk set være muligt, at lade VE-el indgå i opfyldelsen af et iblandings-
krav for biobrændstoffer. Dette vil dog fordre, at iblandingskravet øges tilsvarende,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
www.efkm.dk
Side 1/2