Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2037587_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. marts 2019
J nr.
2019-1247
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 15. marts 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål 260 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 260
Vil ministeren opdatere tabel 1 i EFK alm. del
svar på spm. 13 med effekterne af
infrastrukturaftalen, både separat og i samspil med henholdsvis energiaftalen og
klima- og luftudspillet? Ligesom i den oprindelige besvarelse skal der tages ud-
gangspunkt i basisfremskrivningen inkl. udviklingen i bilparkens størrelse og sam-
mensætning.
Svar
Som beskrevet i svar på EFK alm. del, spørgsmål 258, giver Investeringsplan 2030
ikke nødvendigvis anledning til en anden langsigtet forventning til trafikarbejdet,
end den der ligger til grund for den seneste klima- og energifremskrivning. I det lys
giver Investeringsplan 2030 heller ikke nødvendigvis anledning til at antage en
anden samlet reduktionseffekt af regeringens klima- og luftudspil.
Basisfremskrivning 2018 udgør således sammen med initiativerne i regeringens
klima- og luftudspil et aktuelt skøn for CO
2
-udledningen, der i nogen grad også
afspejler nye investeringer på transportområdet. Der er dermed ikke umiddelbart
belæg for at justere tabel 1 i EFK alm. del
svar på spm. 13, der er vist nedenfor.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om effekterne af infrastrukturaftalen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2037587_0002.png
Tabel 1
Forventede drivhusgasudledninger i basisfremskrivningen, inkl. effekten af hhv. energiaftalen og
klimaudspillet, mio. ton CO
2
-ækv.
2019
2020
43,6
43,6
43,6
2021
43,2
42,9
42,6
2022
43,8
43,0
42,6
2023
45,4
44,1
43,6
2024
46,0
44,2
43,7
2025
46,4
44,1
43,4
2026
47,1
42,9
42,1
2027
48,7
42,7
41,7
2028
49,8
42,8
41,6
2029
50,8
41,8
40,2
2030
51,4
40,9
39,0
BF18
BF18 +
energiaftale
BF18 +
energiaftale
+ klimaud-
spil
45,1
45,1
45,1
Anm.: Både BF18-forløb, effektvurderingen af energiaftalen inkl. VE-reserve og klimaudspillet inkl.
mål for busser og personbiler er beregnet som to forløb defineret af specifikke usikkerheder.
I denne tabel er der for hver element taget et gennemsnitligt forløb for overskueligheden
skyld. Drivhusgasudledningerne fra størstedelen af energisektoren i Danmark er omfattet af
EU’s kvotehandelssystem (kvotesektoren). Danmark har ikke særskilte reduktionsmål i
kvotesektoren.
Kilde: Basisfremskrivningen 2018, EFKM
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2