Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1967789_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. november 2018
J nr.
2018-3429
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 16. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 25 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 25
Er ministeren enig i Det Internationale Klimapanels konklusion om, at reduktions-
graden af drivhusgasser skal øges kraftigt og indenfor samtlige samfundsmæssige
områder, hvis vi skal nå Parisaftalens målsætning om 1,5 grads temperaturstigning,
og mener ministeren, at de danske reduktionsgrader frem mod 2030 er i tråd med
IPCC’s anbefalinger?
Svar
Det Internationale Klimapanel (IPCC) anbefaler blandt andet, at drivhusgasudled-
ningerne globalt skal nå netto-nul i 2050. Det danske mål om, at vi i 2050 skal være
helt klimaneutrale flugter entydigt med denne anbefaling. Samtidig skubber vi på
for, at hele EU skal påtage sig samme ambitiøse målsætning for 2050. Regeringen
vil også arbejde for, at EU på COP24 signalerer villighed til at styrke EU's nuvæ-
rende bidrag til Parisaftalen inden 2020.
Jeg er enig med IPCC i, at der skal ske en betydelig reduktion af udledningen over
de kommende år, og at vi skal sørge for at få alle sektorer med. Dette afspejler sig i
både energiaftalen og regeringens klima- og luftudspil.
Vi er kommet rekord langt i omstillingen af vores energisystem, hvilket allerede i
dag har betydet store reduktioner i drivhusgasudledningerne. Med regeringens
seneste klima- og luftudspil fremlagde regeringen hele 38 initiativer, der skal frem-
me omstillingen af de ikke-kvotebelagte sektorer, populært kaldet biler, bønder og
boliger.
Regeringens klima- og luftudspil lægger op til en gennemgribende omstilling af den
danske transportsektor, så der fra 2030 ikke længere sælges nye benzin- og die-
selbiler i Danmark, og fra 2035 ikke længere sælges nye plug-in hybridbiler. Der-
med er der startet en proces, der på sigt vil udfase stort set alle biler, der kører på
fossile brændsler og dermed også drivhusgasudledningerne fra bilerne.
Landbruget har allerede bidraget med betydelige reduktioner, og for denne sektor
vil regeringen iværksætte en målrettet forskningsindsats til 90 mio. kr. Det er der
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvorvidt reduktionsgraden af drivhusgasser skal øges kraftigt og inden for samtlige samfundsmæssige områder, hvis vi skal nå Parisaftalens målsætning om 1,5 grads temperaturstigning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1967789_0002.png
brug for, idet vi i dag mangler de gode færdigudviklede løsninger, der kan reducere
drivhusgasudledningerne fra landbruget markant, uden at produktionen begræn-
ses.
Endelig satser regeringen på at skabe mere viden om mulighederne for optag og
lagring af CO
2
. Der vil formentlig være udledningskilder, der er svære at fjerne helt
frem mod 2050. Derfor vil regeringen blandt andet afsætte 100 mio. kr. til en dedi-
keret dansk forskningsindsats inden for CO
2
-optag og
–lagring.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2