Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget
1240 København K
Ministeren
Dato
8. april 2019
J nr.
2019-1137
Svar på spørgsmål 240
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 11. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 240 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 240
Vil ministeren vurdere, hvor meget målene om, at bybusser og taxier ikke må
udlede luftforurening eller CO2 i 2030, jf. regeringens klima- og luftudspil, vil
mindske udledningen af luftforurening og CO2, hvis initiativet vedtages og im-
plementeres? Vil ministeren endvidere vurdere, hvor meget den reducerede ud-
ledning svarer til i antal gennemsnitlige personbiler? Tallene bedes opgjort sam-
let for de fem største byer i Danmark og for hver enkelt af de fem byer.
Svar
Det vurderes, at tiltaget for busser kan give anledning til, at transportsektorens
CO
2
-udledning reduceres med op mod 1,5 mio. ton CO
2
frem mod 2030. Samti-
dig vil tiltaget kunne bidrage til at reducere luftforureningen med 360 ton partik-
ler (PM2.5) og 12.000 ton NOx. Dette særligt i byer, hvor el-busser forventes at
dominere. Skønnet over reduktionspotentialet omfatter både bustrafik i byer og
på landet, hvorfor der ikke alene vil være tale om nulemissionsbusser, da bus-
ser drevet af biobrændstoffer også kan finde anvendelse uden for byerne.
Frem mod 2030 vil tiltaget målrettet taxier kunne reducere CO
2
-udledningerne
med op mod 0,4 mio. ton og udledningerne af ca. 970 ton NOx og 65 ton partik-
ler (PM2,5).
Der er i forbindelse med klima- og luftudspillet ikke taget stilling til, hvilke speci-
fikke busruter, der omlægges. Derfor er det ikke muligt at allokere reduktionerne
til specifikke geografiske områder. Med hensyn til effekten af at udfase en die-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
www.efkm.dk
Side 1/2