Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2039116_0001.png
1. april 2019
J.nr. 2019 - 2294
.
Til Folketinget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 238 af 11. marts 2019 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, hvad vil det koste i mistet provenu for staten, hvis Enhedslistens forslag om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2022 gennemføres, til skatteministeren
2039116_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvad vil det koste i mistet provenu for staten, hvis Enhedslistens
forslag om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2022 gennemføres, jf. Enhedsli-
stens klimaudspil fremlagt den 13. februar 2019?
Svar
Rammerne for typegodkendelse af motorkøretøjer i EU er fastsat i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007.
Udover at fastsætte tekniske krav til køretøjer fastsætter direktivet ligeledes forpligtelser
for medlemsstaterne. En af disse forpligtelser er, at medlemsstaterne ikke må forbyde, be-
grænse eller hindre registrering, salg eller ibrugtagning af køretøjer, der opfylder kravene i
direktivet. Et forbud mod nyregistrering af personbiler drevet af fossilt brændstof i 2022
forudsætter derfor, at der indgås en fælles europæisk aftale, som forhindrer typegodken-
delse af benzin- og dieselbiler eller som tillader forbud mod salg af nye benzin- og diesel-
biler.
Det bemærkes hertil, at et forbud af salg af nye benzin- og dieselbiler med den nuværende
struktur for bilafgifterne vil medføre betydelige provenumæssige konsekvenser. Fx ud-
gjorde provenuet fra registreringsafgiften i 2018 ca. 22 mia. kr., hvoraf benzin- og diesel-
biler udgjorde 98 pct. af salget af nyregistrerede personbiler. Dertil vil der komme et min-
dreprovenu fra ejer- og vægtafgifter som følge af, at elbiler mv. er betydeligt mere brænd-
stofeffektive.
I forlængelse heraf bemærkes, at regeringen har et mål om stop for salg af nye benzin- og
dieselbiler fra 2030. Samtidig er det regeringens mål, at der fra 2035 heller ikke længere
sælges plug-in hybridbiler. Det er derfor vigtigt, at der skabes de rette rammevilkår for el-
biler og andre lav- og nulemissionsbiler, såvel på kort sigt som på længere sigt, så målsæt-
ningerne kan indfries.
Som et første skridt er indfasningen af registreringsafgiften udskudt med et år, samtidig
med at bundfradraget i registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler er hævet, så det
udgør 40.000 kr. i 2019 og 77.500 kr. i 2020. Dermed sikres det, at elbiler med en værdi
på op til 400.000 kr. (inkl. moms) er fritaget for registreringsafgift i 2019 og 2020.
Endelig har regeringen nedsat en grøn transportkommission, som blandt andet får til op-
gave at analysere tiltag til udbredelse af grønne biler i stor skala i Danmark, herunder via
ændringer af afgiftssystemet. Kommissionen skal også se på, hvilke barrierer der skal fjer-
nes, hvordan infrastrukturen udbygges og omstilles, og hvordan samfundet forberedes
økonomisk til en stor-skalaudrulning af grønne biler. Kommissionen skal samtidig anvise
finansiering.
Derudover, kan jeg henvise til besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål 511 (2017-18).
Side 2 af 2