Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. april 2019
J nr.
2019-954
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 26. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 225 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål 225
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at solcelleanlæg, der eksempelvis er dimen-
sioneret til 7,2 kW, er elektronisk begrænset pga. lovgivningen til at producere 6
kWh, og at man derfor ikke udnytter hele sådanne anlægs kapacitet? Derudover
bedes ministeren vurdere, om der er mulighed for at ændre lovgivningen, således
at det er muligt for ejere af sådanne solcelleanlæg at forære den produktion af
strøm, der går ud over de 6 kW, til den fælles elproduktion. Der henvises til ved-
hæftede borgerhenvendelse.
Svar
På solcelleområdet har prisudviklingen overrasket både mig og mine forgængere,
hvorfor det har været nødvendigt at ændre reglerne løbende for at begrænse udgif-
terne for staten. Der findes derfor i dag forskellige regler og ordninger for solceller,
som afhænger af, hvornår solcelleanlægget er købt og etableret.
Den omtalte grænse på 6 kW skal ses i denne sammenhæng, da denne er fastsat
for at afgrænse, hvilke anlæg der kan benytte sig af en særlig afgiftsfritagelse (net-
toafregning af elafgift) i elafgiftsloven samt en PSO-fritagelse (årsbaseret nettoaf-
regning af PSO-tariffen). Det er kun private anlæg, der kan benytte sig af denne
særlige afgiftsfritagelse. Afgiftsfritagelsen er lukket for nye anlæg, og der gælder
således de samme regler for både store og små anlæg, hvis man skal etablere et
nyt solcelleanlæg.
Med hensyn til den særlige afgiftsfritagelse i elafgiftsloven har jeg indhentet bidrag
fra skatteministeren, som har oplyst følgende:
”EU’s statsstøtteregler
indebærer, at der som udgangspunkt ikke kan indføres lem-
pelser eller fritagelser fra energiafgifter, som kun kommer bestemte virksomheder
eller erhverv til gode. I nogle husholdninger kan der være både privat og erhvervs-
mæssigt elforbrug fx i landbrug eller hos selvstændige, som driver liberalt erhverv
hjemmefra
–
såkaldt blandet bolig-erhverv. I en husholdning med blandet bolig-
erhverv er elforbruget typisk større end i en husholdning, hvor der alene er privat
bolig. Ved blandet bolig-erhverv vil der derfor som hovedregel være behov for et
større solcelleanlæg end i en rent privat bolig. For at sikre, at erhvervsdelen ikke får
en afgiftsfordel i forhold til andre virksomheder, er afgiftsfordelen begrænset til pro-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2