Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1959793_0001.png
29. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6534
Til Folketinget
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 5. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om, hvor meget det vil koste den danske stat, at produktionen af olie og gas stoppes i henholdsvis 2030, 2035 og 2040 og frem til 2046, til skatteministeren
1959793_0002.png
Spørgsmål
Med den estimerede olie- og gasproduktion fra nuværende danske koncessioner, hvor
meget vil det da koste den danske stat, at produktionen stoppes i henholdsvis 2030, 2035
og 2040 og frem til 2046, hvor de eksisterende koncessioner udløber? Beregningerne be-
des foretaget både med udgangspunkt i Finansministeriets fremskrivning af prisudviklin-
gen og i et prisudviklingsscenarie, hvor Parisaftalens klimamål overholdes.
Svar
Et stop for produktion af olie og gas i de nuværende danske koncessioner i henholdsvis
2030, 2035 og 2040 og frem til 2046 vil medføre en reduktion i skatteindtægterne og ud-
byttebetalinger fra Nordsøfonden (herefter samlet ”skatteindtægterne”)
fra kulbrinteind-
vinding.
Beregningerne af de forventede mindreindtægter som følge af den forventede reduktion i
skatteindtægterne er baseret på Energistyrelsens seneste produktionsprognose fra juni
2018. Beregningerne er desuden foretaget på baggrund af prisfremskrivningen anvendt i
Økonomisk Redegørelse, august 2018 og
Sustainable Development Scenario,
som er udarbej-
det af Det Internationale Energiagentur og udgivet i World Energy Outlook fra novem-
ber 2017. Sidstnævnte prisfremskrivning forudsætter overholdelse af Parisaftalens langsig-
tede klimamål.
Der er i beregningerne ikke taget højde for, at ændrede forventninger til prisudviklingen
eller ændringer i rammevilkårerne i øvrigt, herunder koncessionernes løbetid, vil påvirke
produktionsprognosen.
Resultaterne, der er gengivet i
tabel 1,
skal således betragtes som en mekanisk beregnings-
teknisk øvelse.
Tabel 1. Reduktion i skatteindtægter ved ophør af produktion af olie og gas i de nuværende danske
koncessioner i henholdsvis 2030, 2035 og 2040 (mia. kr. 2019-niveau)
Tabte skatteindtægter ved produkti-
onsstop:
Prisfremskrivningsscenarie
Prisfremskrivningen i Økonomisk Redegørelse, august 2018
Prisfremskrivning hvor klimamålene overholdes
Anm.: Beregningerne er foretaget med start- og slutår inklusiv.
Kilde: Egne beregninger.
2030-2046
109
72
2035-2046
66
38
2040-2046
23
15
Det bemærkes, at der i beregningerne alene indgår mindreprovenu ved kulbrinteindvin-
ding. I kulbrinteloven indgår særlige regler, hvorefter skatteværdien af fjernelsesomkost-
ninger vedrørende de sidste felter i de danske koncessioner kan udbetales ved ophør af
produktionen
dog maksimalt svarende til den betalte kulbrinteskat.
1
Udbetalinger af
1
Bestemmelsen fremgår af § 20 E, stk. 3 i Bekendtgørelse af lov om beskatning af indkomst i forbindelse med kulbrinte-
indvinding i Danmark (”kulbrinteskatteloven”).
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om, hvor meget det vil koste den danske stat, at produktionen af olie og gas stoppes i henholdsvis 2030, 2035 og 2040 og frem til 2046, til skatteministeren
1959793_0003.png
skatteværdien af omkostninger til oprydning, der først udføres, når kulbrintevirksomhe-
den er ophørt, er ikke medtaget i beregningerne. Det skyldes, at selskaberne er forpligtet
til at afholde omkostninger til oprydning, uanset hvilket år produktionen indstilles.
Endelig bemærkes, at der i svaret ikke er taget stilling til, hvorvidt og under hvilke vilkår,
produktionen kan stoppes i de angivne år.
Side 3 af 3