Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1966697_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2018
J nr.
2018-3604
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 12. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 19 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 19
Regeringen skriver i sit klima-
og luftudspil: ”Målet om stop for salg af nye benzin-
og dieselbiler fra 2030 betyder, at der i 2030 kan være over én million elbiler, plug-
in hybridbiler eller tilsvarende grønne biler i Danmark”, mens statsministeren i sin
tale til Folketingets åbning sagde, at der vil komme 1 mio. grønne biler i 2030. Vil
ministeren derfor oplyse, om der med initiativerne i regeringens klima- og luftudspil
kan eller vil komme 1 mio. grønne biler i 2030?
Svar
Det er regeringens målsætning, at der i 2030 ikke længere sælges nye konventio-
nelle benzin- og dieselbiler i Danmark, og fra 2035 skal der heller ikke sælges nye
plug-in hybridbiler
Som det fremgår af udspillet, betyder målet om stop for salg af nye benzin- og die-
selbiler i 2030, at der i 2030 kan være over én million elbiler, plug-in hybridbiler
eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Metoden bag denne vurdering er beskre-
vet i EFK alm. del spørgsmål 17.
Der blev i 2017 solgt ca. 1.400 grønne biler. Det skal bl.a. ses i lyset af, at, at elbiler
på nuværende tidspunkt er dyrere, har kortere rækkevidde og længere opladnings-
tid end konventionelle biler. Regeringens mål er med andre ord meget ambitiøse -
og ikke uden udfordringer, og afhænger blandt andet af, at teknologiudviklingen går
hurtigere.
Derfor har regeringen på linje med andre ambitiøse landes regeringer sendt et klart
signal til bilindustrien og resten af verden om, at vi vil have renere biler på vejene.
Regeringen presser massivt på for at fremme den teknologiske udvikling gennem
EU. Regeringen arbejder i de igangværende forhandlinger med Europa-
Parlamentet målrettet for så ambitiøse CO
2
-krav til person- og varebiler som over-
hovedet muligt. Vi ønsker fra dansk side, at EU-kravene til reduktioner i CO
2
-
udledningen fra person- og varebiler skal være mindst 40 pct. i 2030, og at incita-
menterne til flere nul- og lavemissionskøretøjer styrkes. Og samtidig vil regeringen
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om der med initiativerne i regeringens klima- og luftudspil kan eller vil komme 1 mio. grønne biler i 2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1966697_0002.png
sammen med ligesindede lande presse på for, at vi i EU får en plan for udfasning af
benzin- og dieselbiler.
Herhjemme har regeringen på den korte bane foreslået en række initiativer for at
fremme udbredelsen af grønnere biler. Det drejer sig blandt andet om lempeligere
beskatning samt etablering af flere og hurtigere ladestandere og bedre parkerings-
muligheder for el- og plug-in hybridbiler og fordele for og krav om grønne taxier.
Derudover nedsætter regeringen en kommission, der får til opgave at analysere
tiltag til udbredelse af grønne biler i stor skala i Danmark. Da den grønne omstilling
af transportsektoren med det nuværende afgiftssystem vil medføre tabte indtægter
for staten, skal kommissionen også komme med forslag til, hvordan man kan sikre
alternative indtægtskilder til finansiering af det danske velfærdssamfund i takt med
omstilling til en grøn transportsektor. Resultatet af kommissionens arbejde skal
danne grundlag for den videre indsats efter 2020.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2