Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2008127_0001.png
31. januar 2019
J.nr. 2019 - 691
Til Folketinget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 185 af 17. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvad den samlede provenuvirkning ville være for den danske stat, hvis afgiften i den foreslåede model blev ændret til 10 kr./GJ i stedet for 20,5 kr./GJ, og mængden af overskudsvarme fordobles og subsidierer biomasse, til skatteministeren
2008127_0002.png
Spørgsmål
Hvis afgiften i den foreslåede model blev ændret til 10 kr./GJ i stedet for 20,5 kr./GJ, og
mængden af overskudsvarme fordobles og subsidierer biomasse, hvad ville den samlede
provenuvirkning da være for den danske stat?
Svar
Regeringens udspil til fremme af overskudsvarme medfører samlet set et mindreprovenu
på 100 mio. kr. Det er den ramme, der blev aftalt i energiaftalen af 29. juni 2018.
Regeringens samlede udspil vurderes med betydelig usikkerhed at fremme overskudsvar-
men med 1,8 mio. GJ, heraf ca. 1,1 mio. GJ ægte overskudsvarme. Det svarer til, at der vil
blive nyttiggjort knap 30 pct. mere overskudsvarme. Der er anvendt samme beregnings-
forudsætninger som i
Afgifts- og tilskudsanalysen delanalyse 5 - Nyttiggørelse af overskudsvarme.
I regeringens udspil er overskudsvarmeafgiften på 20,5 kr./GJ. En sats på 10 kr./GJ vil
med de samme beregningsforudsætninger medføre et mindreprovenu på ca. 200 mio. kr.
Med en afgiftssats på 10 kr./GJ vurderes overskudsvarmen at blive fremmet med 2,7
mio. GJ overskudsvarme, heraf 1,5 mio. GJ ægte overskudsvarme.
En afgiftssats på 10 kr./GJ i stedet for 20,5 kr./GJ vil således medføre en yderligere nyt-
tiggørelse af ægte overskudsvarme med ca. 0,4 mio. GJ, svarende til energiforbruget i
knap 5.000 standardhusstande. Dermed vil der være et afledt mindreprovenu på 100 mio.
kr. ud over den afsatte ramme på 100 mio. kr. Det svarer til et mindreprovenu på 20.000
kr. pr. standardhusstand, der kan blive opvarmet med den ekstra nyttiggjorte ægte over-
skudsvarme.
Det bemærkes, at en lav afgift på overskudsvarme indebærer et mindre incitament til, at
virksomhederne reducerer varmespild fra produktionen mest muligt, hvormed der kan
være tale om falsk overskudsvarme.
Side 2 af 2