Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2008140_0001.png
31. januar 2019
J.nr. 2019 - 691
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 184 af 17. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om, hvor stor en del af de afsatte 100 mio. kr. i energiaftalen af 29/6-18 der ifølge regeringens forslag vil gå til at sikre afgiftsfritagelse frem til 2030 for anlæg fra før 1995, til skatteministeren
2008140_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor en del af de afsatte 100 mio. kr. i energiaftalen af 29. juni 2018 vil ifølge rege-
ringens forslag gå til at sikre afgiftsfritagelse frem til 2030 for anlæg fra før 1995?
Svar
Overskudsvarme fra anlæg etableret før april 1995 er i dag fritaget for overskudsvarmeaf-
gift. I regeringens udspil til fremme af overskudsvarme foreslås det, at afgiftsfriheden af-
skaffes efter 10 år. Denne overgangsperiode er med til at skabe større ro om varmepri-
serne i de berørte områder.
En fortsættelse af afgiftsfritagelsen frem til fx 2030 vil ikke medføre et mindreprovenu, da
fritagelsen følger af gældende regler. Der indgår således ikke et mindreprovenu fra afgifts-
fritagelsen i udspillet til 100 mio. kr.
Omfattes værkerne derimod af den nye sats på 20,5 kr./GJ, vil det medføre et merpro-
venu på ca. 30 mio. kr. Det er i beregningerne forudsat, at den eksisterende afgiftsfrita-
gelse givet til anlæg fra før april 1995 på sigt vil omfatte ca. 1,5 mio. GJ. Den øgede afgift
vil blive overvæltet i varmepriserne og/eller reducere virksomhedernes fortjeneste.
Det bemærkes, at afgiftsfritagelsen er godkendt af EU-Kommissionen for konkrete an-
læg. Ombygges eller udskiftes anlæggene i et omfang, så der reelt er tale om nye anlæg, vil
afgiftsfritagelsen bortfalde.
Side 2 af 2