Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2014607_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. februar 2019
J nr.
2019-489
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i
brev af 15. januar 2019 stillet mig følgende spørgsmål 181 alm. del, som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 181
Vil ministeren kommentere de udfordringer, der er beskrevet i det vedhæftede do-
kument?
Svar
Jeg forstår henvendelsen, der ledsager spørgsmål 181, som et spørgsmål, der
angår udstrækningen af netvirksomhedens ansvarsområde og eneret.
Jeg mener, at henvendelsen rejser nogle interessante og vigtige problemstillinger,
der bliver relevante, når energisystemet forandrer sig med nye aktører og teknolo-
gier, der vinder indpas fx i form af solceller og batterier.
Det er vigtigt for mig, at vi har et velfungerende og fremsynet energisystem, der
udnytter den vedvarende energi effektivt, til gavn for forbrugerne. Det betyder, at
det kollektive net tænkes sammen med produktionen fra lokale solceller og fleksibi-
liteten i, at lokale energifællesskaber kan afbrydes fra det kollektive net i kortere
eller længere perioder og fx køre på et fælles batteri. Regeringen vil derfor analyse-
re den fremtidige rolle for danske netvirksomheder set i lyset af den stigende de-
centrale produktion og lagring af energi.
I forhold til den konkrete henvendelse har jeg forelagt spørgsmålet for Energistyrel-
sen. De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Henvendelsen vedrører Radius’ adgang til at bestemme kablingen til
boligforenin-
gers hovedmålere. Hovedmålere er
slutpunktet for Radius’
forsyningsnet på den
enkelte matrikel fx etageejendomme eller parceller. Konkret vedrører henvendel-
sen, om Radius er forpligtet til at tillade nedlægning af hovedmålere på matrikler,
hvor der er tilknyttet flere hovedmålere. Boligforeninger har adgang til at opsætte
interne bimålere, der måler den enkelte forbrugers aftag af elektricitet, men hele
bygningens aftag måles ved netvirksomhedens hovedmåler.
Hovedmålere er uomtvisteligt en del af netvirksomhedernes net og er omfattet af
virksomhedens netbevilling efter elforsyningslovens § 19. Det følger samtidig af
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om udfordringer ift. elforsyning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2014607_0002.png
elforsyningslovens § 51, stk. 2, at bevillingshavere skal eje de anlæg, der anvendes
til gennemførelsen af de bevillingspligtige aktiviteter. Hovedmålerne hører derfor
under netvirksomhedernes ansvarsområde.
Traditionelt har det været overladt til virksomhederne selv at vurdere omfanget af
nødvendig infrastruktur, naturligvis under iagttagelse af elforsyningslovens be-
stemmelse om adgangen til det kollektive elforsyningsnet i §§ 20 og 24, efter hvilke
netvirksomhederne blandt andet er forpligtede til at sikre en tilstrækkelig udbygning
af nettet og tillade enhver, der måtte ønske det, adgang til nettet.
Henvendelsen rejser to spørgsmål i forhold til netvirksomhedens eneret: Kan for-
brugere få hovedmålere nedlagt efter ønske, og er en omlægning af en del af be-
lastningen fra flere til færre hovedmålere tilknyttet samme matrikel det samme som
nedlæggelse af en hovedmåler?
Bestemmelsen i elforsyningslovens § 20, stk. 1, nr. 1, forpligter netvirksomhederne
til at: ”vedligeholde, om-
og udbygge forsyningsnettet i forsyningsområdet i fornø-
dent omfang”.
Bestemmelsens sigte er at forpligte
netvirksomhederne til at sikre, at
den fornødne tekniske kvalitet og transportkapacitet er til stede i nettet. Det kan
ikke læses ud af lovens forarbejder, om bestemmelsen også tilpligter netvirksom-
hederne til at tåle nedlæggelse af deres egen infrastruktur, hvis forbrugerne ønsker
det, og det i øvrigt er driftsmæssigt forsvarligt.
Da en sådan forpligtelse til nedlæggelse af infrastruktur efter forbrugerønske ikke
er indskrevet i hverken netbevilling eller lov, kan Energistyrelsen ikke administrativt
påbyde, at netvirksomheder skal nedlægge hovedmålere.
I lyset af ovenstående er det Energistyrelsens umiddelbare vurdering, at tilladelig-
heden af en omlægning af belastningen på hovedmålere må bero på en konkret
vurdering, da en omlægning kan have store implikationer, herunder om en omlæg-
ning er en de facto nedlæggelse af en hovedmåler, der udgør et indgreb i netvirk-
somhedens ejendomsret og derfor ikke kan tillades uden lovhjemmel. Desuden kan
en omlægning have betydning for nettets driftssikkerhed. For at kunne foretage en
konkret vurdering behøver Energistyrelsen yderligere information fra boligforenin-
gen, som kan kontakte Energistyrelsen for at drøfte deres projekt.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2