Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2013898_0001.png
Folketinget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Camilla Hellesø Nielsen
2019-0032/34-0001
976892
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 179 (Alm. del), som Folketin-
gets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har stillet til justitsministeren den
11. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om, hvorvidt en national klimamålsætning støttet af et folketingsflertal ikke længere er gældende efter et folketingsvalg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 179 (Alm. del) fra Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg:
”I et læserbrev i Politiken den 19. december 2018: ”Jeg havde
to kontroverser med Klimarådets formand” skriver energi-, for-
synings- og klimaministeren, at han i 2015 havde en kontrovers
med Klimarådets formand om indholdet i en kommende rapport
fra Klimarådet. Om kontroversen skriver energi-, forsynings- og
klimaministeren: ”På det pågældende tidspunkt havde Danmark
ikke en national klimamålsætning på 40 pct. i 2020, som det
havde været tilfældet under den tidligere regering”. I forlæn-
gelse heraf sagde energi-, forsynings- og klimaministeren ved
sin mundtlige besvarelse den 9. januar 2019 af spørgsmål nr. S
364: ”Efter valget i 2015 havde partierne bag aftalen om en na-
tional klimamålsætning på 40 pct. i 2020 ikke længere flertal i
Folketinget. Derfor var aftalen ikke længere gældende” og ”Så
jeg må bare konstatere, at Danmark ikke havde en national kli-
mamålsætning på 40 pct.” Vil ministeren give en juridisk vur-
dering af, om man, som energi-, forsynings- og klimaministeren
gør, kan antage, at en national klimamålsætning støttet af et fol-
ketingsflertal ikke længere er gældende efter et folketingsvalg,
på trods af at målsætningen ikke er omstødt af et nyt folketingsf-
lertal? I svaret bedes ministeren forholde sig til udtalelser fra
professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, Sten Bøn-
sing, der i en vurdering af føromtalte læserbrev udtaler: ”Sådan
som jeg forstår det, så må det anses for at være forkert og vild-
ledende, hvad ministeren skriver. Der var jo ikke kommet en ny
aftale om en national klimamålsætning. Så læserbrevet kan fak-
tisk være en overtrædelse af reglerne om den almindelige sand-
hedspligt, offentligt ansatte er underlagt”.
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om det
klimamål, som den daværende regering (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre), Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedsli-
sten indgik politisk aftale om den 6. februar 2014, er juridisk bindende.
Det kan herom indledningsvis oplyses, at en politisk aftale ikke i sig selv
har juridisk bindende karakter.
På baggrund af den politiske aftale fremsatte klima-, energi- og bygnings-
ministeren den 26. marts 2014 lovforslag nr. L 161 om Klimarådet, klima-
politisk redegørelse og fastsættelse af nationale klimamålsætninger, der blev
vedtaget den 11. juni 2014 (lov nr. 716 af 25. juni 2014). Klimamålet frem-
går ikke af selve lovteksten, men er omtalt i bemærkningerne til lovforsla-
get, jf. bl.a. pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 161.
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om, hvorvidt en national klimamålsætning støttet af et folketingsflertal ikke længere er gældende efter et folketingsvalg, til justitsministeren
Under behandlingen af lovforslaget i Folketinget oplyste Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet i besvarelse af 5. maj 2014 af spørgsmål nr. 1 (L 161)
af 8. april 2014 fra Klima-, Energi- og Bygningsudvalget bl.a. følgende:
”Nævnelsen
af den politiske aftale i Klimalovforslagets bemærk-
ninger gør ikke 40 pct. reduktionsmålet til en juridisk forpligtelse.
Der lægges ikke i lovforslaget op til at fastsætte juridisk forplig-
tende drivhusgasreduktionsmål, da disse typisk følger af interna-
tionale aftaler eller andre forpligtelser. Hertil kommer, at dansk
retstradition tilsiger, at der ikke indføres mål i lovgivning, der ikke
forpligter borgerne, jf. i øvrigt mit svar på spørgsmål 19 stillet til
lovforslaget (spg 19 til L 161).”
Derudover har Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet i besvarelse af 16.
januar 2019 af spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 4. januar 2019 fra Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget bl.a. oplyst følgende:
”At
målsætningen var nævnt i bemærkningerne til klimaloven, gør
heller ikke målsætningen til en juridisk bindende målsætning.”
Justitsministeriet er i lyset af det ovenfor anførte om klimalovens indhold,
bemærkningerne til lovforslaget og ministerens besvarelse under udvalgs-
behandlingen enig i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering,
hvorefter det nævnte klimamål ikke er retligt forpligtende.
3