Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1998369_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. januar 2019
J nr.
2018-4242
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. december 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 144 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 144
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Part-
nerskabet "Træ til Energi" i forbindelse med foretræde d. 13. december 2018, jf.
EFK alm. del - bilag 112, 119-1 og 119-2.
Svar
Ved foretræde d. 13. december præsenterede Partnerskabet "Træ til Energi" (her-
efter Partnerskabet)
et materiale for EFK-udvalget. Materialet var motiveret af en
opfattelse af, at der med energiaftalen var aftalt en umiddelbar ophævelse af pro-
jektbekendtgørelsen og de deri udmøntede krav og retningslinjer for godkendelse
af projekter for kollektiv varmeforsyning (fjernvarme).
Der er min opfattelse, at Partnerskabets henvendelse bygger på en række misfor-
ståelser omkring energiaftalen og den politiske aftale fra oktober, herunder at det
har været hensigten at ophæve projektbekendtgørelsen inkl. kravet om positiv sam-
fundsøkonomi for alle mindre fjernvarmeområder pr. 1. januar 2019. Det er ikke
det, der er blevet aftalt med energiaftalen eller den efterfølgende politiske aftale
den 25. oktober. Jeg vil derfor indledningsvist uddybe, hvad der konkret er aftalt.
Energiaftalen samt politisk aftale af 25. oktober om ophævelse af produktionsbin-
dingerne for de mindre fjernvarmeområder
Med energiaftalen var der enighed om at ophæve produktionsbindinger (kraftvar-
mekravet og brændselsbindingen til naturgas) i de
mindre fjernvarmeområder
fra 1.
januar 2019 (her afgrænset til områder under 200 TJ). Det fremgår desuden af
energiaftalen, at "parterne
undersøger, om flere værker kan komme ind under afta-
len fra 1. januar 2019"
samt "at
det sikres, at godkendelsesprocessen for omstillin-
gen af varmeproduktionen i en midlertidig periode skal understøtte, at værkerne
kun omstiller til biomasse, hvor det vurderes nødvendigt for bl.a. at understøtte
grundbeløbets ophør."
Som opfølgning på energiaftalen blev der d. 25. oktober opnået enighed i forligs-
kredsen om:
At hæve grænsen for
mindre fjernvarmeområder
fra 200 til 500 TJ leveret
varme (an net)
Der indføres en skærpet godkendelsesmodel, som betyder, at biomassepro-
jekter i en midlertidig periode på 3 år både vil skulle opfylde kravet om positiv
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2801
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om kommentar til materiale fra Partnerskabet "Træ til Energi" ifm. foretræde den 13/12-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1998369_0002.png
samfundsøkonomi samt give en forventet besparelse for borgeren på mindst
1500 kr. inkl. moms per år for en standardhusstand
Projekter med biomasse i kombination med eldrevne varmepumper undtages
brugerøkonomikravet, så længe varmepumpen er størst, men projektet skal
fortsat opfylde samfundsøkonomikravet.
Ovenstående udmøntes ved en revidering af Projektbekendtgørelsen, som har
været i høring fra d. 2. til d. 21. november og trådte i kraft 1. januar 2019.
Øvrige punkter
I materialet peges der desuden på særligt to forhold, som ifølge Partnerskabet vil
gøre sig gældende ved fastholdelse af Projektbekendtgørelsen:
1. Fortsat lange sagsbehandlingstider i kommunerne ved godkendelse af
varmeforsyningsprojekter.
2. Opretholdelse af samfundsøkonomikravet gør, at der ikke kan godkendes
projekter, der kombinerer biomassekedler og eldrevne varmepumper, hvil-
ket medfører en reduceret fortrængning af naturgas og stigende varmepri-
ser.
Ad 1) Kommunernes sagsbehandling
Som led i den reviderede projektbekendtgørelse, der som nævnt trådte i kraft den
1. januar 2019, blev reglerne for kommunernes sagsbehandling præciseret, hvorfor
vurderingen af samfundsøkonomi nu som udgangspunkt skal baseres på de ved
ansøgning gældende beregningsforudsætninger (som Energistyrelsen løbende
opdaterer) fremfor de (som hidtil) seneste offentliggjorte. Med ændringen skabes
der fastere rammer for behandling og godkendelse af projektforslag, således at
kommunerne fremover i mindre grad tvinges til at genberegne beslutningsgrundla-
get.
Ad 2) Samfundsøkonomikravet
Samfundsøkonomikravet medfører bl.a., at kommunalbestyrelsen alene kan god-
kende et varmeprojekt, der viser positiv samfundsøkonomi, samt at der er tale om
det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt jf. Projektbekendtgørelsen. Den
billigste varmeforsyningsløsning for både forbrugere og samfund vurderes som
udgangspunkt at være eldrevne varmepumper. Effekten på både varmeprisen og
fortrængningen af naturgas (hvis det er det, der fortrænges) vil derfor være ca. det
samme, som ved investering i biomassekedler. Eldrevne varmepumper falder oftest
bedre ud end biomassekedler i samfundsøkonomiske beregninger. Det skyldes
bl.a., at varmepumperne har meget høj energieffektivitet. I enkelte tilfælde vil en
kombination af en eldreven varmepumpe og en biomassekedel muligvis være mere
attraktivt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2