Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1994260_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
20. december 2018
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
127 (Alm. del) af 10. december 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget de, der vil blive beskæftiget som følge af
energiaftalen af 29. juni 2018, forventes at bidrage med samlet i skatter og afgifter,
når energiaftalen er fuldt indfaset? Bedes opgjort på regions- og kommuneniveau.
Svar
I 2025 skønnes arbejdsudbuddet forøget med ca. 200 personer som følge af re-
duktionen af elafgiften og elvarmeafgiften samt afskaffelse af bilag 1 i elafgiftslo-
ven fra energiaftalen af 29. juni 2018,
jf. svar på EFK126 (alm. del) af 10. december
2018.
Reduktion af elafgiften skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på
knap 1,6 mia. kr. svarende til knap 0,8 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Reduktionen af elvarmeafgiften og afskaffelse af bilag 1 i elafgiftsloven skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på hhv. knap 0,4 mia. kr. og
godt 0,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Elafgiftslempelser i energiaftalen, provenumæssige konsekvenser
Mio. kr.
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Reduktion elafgift
-1.575
-1.225
-800
-775
Reduktion Afskaffelse bilag 1
elvarmeafgift
i elafgiftsloven
-425
-400
-375
-350
-350
-350
-350
-325
Anm.: De provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Der er ikke indregnet evt. effekter af
puljen til en omlægning af reglerne for overskudsvarme, puljen til grøn transport samt det midlertidige
finansieringsbidrag fra energiafgifter
Kilde: Energiaftale af 29. juni 2018 samt egne beregninger.
Tilbageløb betegner, at politikændringer, der direkte påvirker de disponible ind-
komster, vil påvirke det offentliges indtægter fra moms og afgifter mv. gennem
større eller mindre forbrug, selvom adfærden antages at være uændret. Adfærds-
ændringer (også kaldet dynamiske effekter) betegner, at visse politikændringer kan
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvor meget de, der vil blive beskæftiget som følge af energiaftalen af 29/6-18, forventes at bidrage med samlet i skatter og afgifter, når energiaftalen er fuldt indfaset, til finansministeren
Side 2 af 2
påvirke den økonomiske adfærd fx i form af øget arbejdsudbud eller ændret for-
brug,
jf. Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet af 22. november 2012.
Ændringen af arbejdsudbuddet har nogle afledte virkninger som for eksempel
ændrede indkomstskatter. Opgjort samlet set for elafgiftslempelserne skønnes
arbejdsudbudseffekten at reducere det umiddelbare mindreprovenu med knap 50
mio. kr.
Opgørelser af arbejdsudbuddet sker for dansk økonomi under ét. Det vil sige, at
arbejdsudbuddet opgøres på landsplan, og det er ikke muligt at fordele på regions-
og kommuneniveau.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister