Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1995098_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2018
J nr.
2018-1723
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 29. november 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 110 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 110
”Ministeren
bedes kommentere det materiale, Esbjerg Kommune, Varde Kommune
og Din Forsyning præsenterede for udvalget den 29. november 2018, jf. EFK alm.
del
bilag 89.”
Svar
Ved foretræde d. 29. november 2018 præsenterede Esbjerg Kommune, Varde
Kommune og DIN Forsyning et materiale for EFK-udvalget, som lagde vægt på at
få afklaret tre forhold forud for de investeringsbeslutninger, der fastlægger fremti-
dens varmeforsyning i området:
1. Ophævelse af kraftvarmekravet
2. Afklaring af overskudsvarmeafgiften
3. Øget kapacitet til afbrænding af affald.
Ophævelse af kraftvarmekravet
Med energiaftalen fra juni 2018 er der enighed om en modernisering af varmesek-
toren, herunder at det skal analyseres nærmere om kraftvarmekravet i de mellem-
store og centrale områder kan ophæves. Der er igangsat en analyse heraf, som
forventes afsluttet i 2019.
Energiforligskredsen blev på et møde d. 18. december orienteret om, at Energisty-
relsen inden for rammerne af varmeforsyningsloven kan dispensere fra kraftvarme-
kravet i særlige tilfælde. Det vurderes, at investeringsbeslutninger, som ikke kan
afvente den generelle analyse, og som er nødvendige for at udfase kul fra elpro-
duktionen, kan udgøre et sådant særligt tilfælde. En dispensation gives dog altid på
grundlag af en konkret vurdering af det ansøgte projekt, hvor hensynet til bl.a. el-
forsyningssikkerheden vil være et centralt hensyn.
Det er Energistyrelsens umiddelbare vurdering, at elforsyningssikkerheden kan
opretholdes, når Esbjergværkets kulblok tages ud af drift, og uden at der opføres
ny elproduktionskapacitet på lokaliteten.
Energistyrelsen vil i starten af det nye år gå i dialog med de involverede kommuner
omkring muligheder og kriterier for at opnå en dispensation for kraftvarmekrav og
brændselsbinding. Der kan dermed banes vej for, at der kan træffes beslutninger
om opførelse af nye anlæg, som kan erstatte den varmeproduktion, der i dag kom-
mer fra Esbjergværkets kulfyrede blok.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om kommentarer til materiale fra Esbjerg Kommune, Varde Kommune og DIN Forsyning ifm. foretræde den 29/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1995098_0002.png
Overskudsvarme
Energiaftalen indeholder flere konkrete initiativer, der fremmer udnyttelse af over-
skudsvarmen fra fx datacentre. Elvarmeafgiften er sænket med ca. 25 øre pr. kWh,
og det kommer oven i, at PSO-tariffen tidligere er besluttet udfaset.
Der er derudover i energiaftalen afsat 100 mio. kr. til at fremme overskudsvarme
gennem en omlægning af de eksisterende regler. Der pågår forhandlinger i Skat-
teministeriet om den konkrete udformning af reglerne, og jeg kan derfor ikke på
nuværende tidspunkt vurdere hverken udfald eller tidspunkt for et resultat.
Affaldsforbrændingskapacitet
I materialet nævnes manglende politisk afklaring af muligheden for fortsat affalds-
forbrænding i Energnists opland som en usikkerhed, idet det angives, at en om-
lægning af forbrændingskapaciteten fra områder med begrænset varmegrundlag til
Esbjerg anses for at være den mest optimale løsning for at imødegå en fremtidig
manglende forbrændingskapacitet.
Energistyrelsen har d. 13. september 2018 givet afslag på Energnists ansøgning
om at etablere et nyt forbrændingsanlæg, idet der jf. § 50 b og den gældende nati-
onale affaldshåndteringsplan,
"Danmark uden affald
Ressourceplan for affalds-
1
håndtering 2013-2018"
er anlagt en national betragtning ved vurdering af affalds-
grundlaget. Da der på nationalt plan er overkapacitet i affaldsforbrændingssekto-
ren, vurderes det ikke, at affaldsgrundlaget er til stede.
Ved udgangen af 2015 var der således en samlet miljøgodkendt kapacitet til af-
faldsforbrænding på ca. 3,8 mio. tons i Danmark, mens der blev forbrændt ca. 3,2
2
mio. tons affald. Dermed var der en samlet, teknisk overkapacitet på ca. 600.000
tons forbrændingsegnet affald. Dette tal er ekskl. importeret affald til forbrænding.
Ifølge de samlede prognoser fra Miljøstyrelsen og Energistyrelsen forventes det, at
denne tekniske overkapacitet vil være til stede frem til mindst 2028.
Regeringen har med Forsyningsstrategien foreslået en liberalisering af affaldssek-
toren. Forslaget vil indebære, at det eksisterende krav om godkendelse af affalds-
grundlaget fjernes, idet etableringen af ny forbrændingskapacitet i langt højere grad
vil være bestemt af udbud og efterspørgsel. Det vil herefter stå f.eks. Energnist frit
for at etablere et nyt affaldsforbrændingsanlæg, hvis de kan finde økonomi i at dri-
ve et sådant, og det kan godkendes i henhold til varmeforsyningsloven og evt. el-
forsyningsloven. Forslaget om liberalisering af sektoren forventes at nedbringe den
eksisterende overkapacitet i sektoren og flytte mere affald fra forbrænding til gen-
anvendelse.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
1
2
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2014/05/978-87-93178-55-7.pdf
Dette tal er ekskl. affald, der blev importeret til forbrænding.
Side
2/2